FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
Przygasanie świateł
  • Nietypowym zjawiskiem u R jest przygasanie świateł. Zależne to jest od kilku czynników. Ważnym jest pojemność (elektryczna) akumulatora (w Ah) oraz jego stan (naładowanie). Zazwyczaj takie zjawisko jest obserwowane przy zmniejszonej widoczności, podczas manewrowania przy niskiej prędkości.
    Takie zjawisko dla R jest typowe, wynika również z zastosowania i częstego załączania serwa elektrycznego w układzie kierowniczym.
    Dla chcących zlikwidować lub zmniejszyć takie zjawisko - należy sprawdzić stan oraz wielkość akumulatora. Niektóre modele mają akumulator o pojemności 36 Ah, co dla uruchamiania silnika oraz stabilnej pracy (przy standardowym używaniu) całego pojazdu wystarcza. Zjawisko to jest mniej widoczne w R, posiadających większy akumulator. Najmniejszy akumulator spełnia swoje zadanie, tyle, że występują chwilowe wahania w sieci elektrycznej, przy załączaniu mocniejszych odbiorników elektrycznych.
    Przy wymianie akumulatora można rozważyć zastosowanie większego. Fizycznie - w komorze silnika jest sporo miejsca na akumulatory rzędu 50 - 66 Ah.
    Rapid LB | 1.2 CBZA 63kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 62 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Witam ponownie, uzupełniłem dane. Auto dopiero co kupiłem, od początku zauważyłem że zarówno na postoju, jak i w trakcie jazdy przygasają światła i kontrolki - tak jak wcześniej pisałem. Dodatkowo towarzyszy temu klikanie w okolicy bezpieczników pod kierownicą. Ma to miejsce jeszcze przez jakiś czas po osiągnięciu przez silnik 90 stopni. Potem jest już spokojnie. Ponadto, pozostawiam czasem auto na wolnych obrotach, żeby nagrzać wnętrze. Po 10 minutach na wolnych obrotach nie czuję żeby było szczególnie ciepło, a wyświetlacz w miejscu temperatury nawet nie drgnie. Fakt, po takim postoju z włączonym silnikiem temperatura silnika wzrasta szybko. Jeżdżę równomiernie, rozsądnie, nie katuję silnika, ale też nie zamulam. Auto ma oryginalny akumulator zamontowany w fabryce. Rok produkcji jest 2014, ale pierwsza rejestracja była w maju 2015 r.
    Rapid LB|1.2TSI 86KM|MY14|ACTIVE-MAX|Biały|24 000|Płońsk
  • Co do przygasnia swiatel i klikania z okolicy bezpieczninow to mam to samo lecz nie tak czesto jak u ciebie. U mnie zdazy sie to z 3 razy w miesiacu i przygasnie, kliknie  dwa razy i koniec. Wyglada to tak jakby załączalo sie cos co pobiera duzo energii ale trwa to sekunde
    Rapid SB | 1.2 TSI 105km | MY2014 | Ambition max + panorama | Corrida red | 45000km | Szczecin
  • Co do odgłosów w okolicy tablicy bezpieczników - za tablicą jest panel z przekaźnikami. Stąd przy załączaniu odbiorników, zasilanych przez kontakty przekaźnika, słychać odgłosy jego pracy.
    Rapid LB | 1.2 CBZA 63kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 62 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • to przygasanie to dziwna przypadłość Rapida, wcześniej jeździłem 5 różnymi autami od małych do dużych i nigdy takiego dziwactwa nie miałem, żeby przy kręceniu kierownicą światła przygasały
    Rapid LB | 1.2 TSI 105KM | 2013| MY14 | Srebrny | 46 tys | Poznań
  • U mnie światła przygasają na postoju, bez ruszania kierownicą.
    Rapid LB|1.2TSI 86KM|MY14|ACTIVE-MAX|Biały|24 000|Płońsk
  • @bigpawlo masz rację również na postoju bez ruszania kierownicą, przy "pstrykaniu" przekaźników światła "migają"
    Rapid LB | 1.2 TSI 105KM | 2013| MY14 | Srebrny | 46 tys | Poznań
  • W mojej starej merivie jak migały i przygaszały się wszystkie światła (łącznie z  tymi na desce i radiu) to okazało się, że alternator miał pęknięta obudowę i to mocno. Wymiana alternatora pomogła. Wątpię jednak by tutaj to było to samo :)
    Brak Skody
  • Dziwna sprawa, wczoraj nie było tego migania. Nie wiem sam. Pojadę chyba na serwis. Auto jest na gwarancji, to niech popatrzą na to.
    Rapid LB|1.2TSI 86KM|MY14|ACTIVE-MAX|Biały|24 000|Płońsk
  • Sprawdziłeś wielkość akumulatora? Jaki masz rodzaj akumulatora, jak stary jest? Jakie inne objawy występują jeszcze?
    Przy nagrzewaniu się silnika, zostaje włączana m.in. elektrycznie (przez przekaźnik) pompa płynu chłodzącego. 
    Rapid LB | 1.2 CBZA 63kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 62 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Akumulator 175 A (36 Ah) z roku 2014, natomiast używany od maja 2015 r.
    Rapid LB|1.2TSI 86KM|MY14|ACTIVE-MAX|Biały|24 000|Płońsk
  • O kurczę , aku jak w Tico, teraz do 1.2 walą aku 64ah.
    Skoda Rapid LB/ 1.2tsi chip144KM /MY 2017/ Style Max / Blue Race/ 11.000km/ Szczecin
  • Hehe, jak zobaczyłem silnik, to pierwsze wrażenie że to silnik od kosiarki ;)
    Rapid LB|1.2TSI 86KM|MY14|ACTIVE-MAX|Biały|24 000|Płońsk
  • Witajcie koledzy. Wybrałem się do serwisu. Okazało się że auto jest jeszcze na gwarancji. Niestety problemy z elektryką są najprawdopodobniej wynikiem czyjejś ingerencji w moduł komfortu, który był niedbale zamocowany, wisiał nad pedałem sprzęgła, poza tym był czymś spryskany na stykach no i prawdopodobnie rozmontowany - pęknięty zatrzask i widoczne ślady po śrubokręcie na obudowie. Gwarancja niestety nie wchodzi w grę z uwagi na ingerencję w część. W serwisie moduł kosztuje około 2000 zł. Na allegro znalazłem za 200 zł :) Jak zamontuję to powiem czy jest poprawa.
    Rapid LB|1.2TSI 86KM|MY14|ACTIVE-MAX|Biały|24 000|Płońsk
  • Odświeżę temat. Wymiana modułu pomogła rozwiązać problemy z elektryką, ale przygasanie świateł zostało. Akumulator przeszedł test na serwisie i jest w pełni sprawny. @Jercen opisał w jednym ze swoich postów system dogrzewania elektrycznego. Jestem prawie pewien że wina grzałki.
    Rapid LB|1.2TSI 86KM|MY14|ACTIVE-MAX|Biały|24 000|Płońsk
  • Witam.Nie zwróciłem uwagi od kiedy mam to zjawisko,czy od nowości auta czy tez zaczęło sie nieco później....na przygasanie świateł zwróciłem uwagę jadąc w nocy kiedy jakiś przekaźnik zaczął klikać co kilkanaście sekund a światła mijania zaczęły w tym momencie  przygasać....kolejna rzecz to oświetlenie ...po zapaleniu auta jest ok......stałe światło....ale juz po ok minucie widać drgania,nie jest to przygasanie...ale na pewno nie jest to "płynne"jednolite świecenie,Dotyczy to całego oświetlenia...nawet podświetlenie tablicy drży....najlepiej widac to na lampce wnętrza.
    Kiedy zaczynam kręcić kierownica lampka w środku zdecydowanie przygasa,jak tez znacznie przygasają światła dzienne,a po przełączeniu,światła mijania,od cofania.... może ktoś zna ,badz moze sprawdzić u siebie
    zakres napiec....
    U mnie po odpaleniu auta na wolnych obrotach ok 650.. na zaciskach akumulatora jest ok 14,1-14,3 V
    Po załączeniu świateł drogowych,dmuchawy bieg4,halogenów,radia... waha sie 13,7-13,9V   ale przy szybkim przekręceniu w prawo lewo kierownicą spadek jest do 12,9-13,0V i widac przygasanie swiateł... nawet jesli wszystko wyłączę i zacznę krecic kierownica to napiecie z 14,2V spada do 13,1-13,2V.....
    Przy ok 2500obr/min   po załączeniu w/w odbiorników  zakres pozostaje podobny bo ok 13,8V....natomiast jesli do tego zacznę krecic kierownica...spadek jest do ok 13,4.
    Najbardziej jednak zastanawia mnie skąd to drżenie oświetlenia,widoczne nawet na przednich żarówkach postojowych,czy tylnych światłach pozycyjnych......
    Co załącza przekaźnik, który powoduje przygasanie świateł w czasie jazdy......

    rapid 1,2tsi  105KM    2013r
    LB | 1,2tsi | 105KM | MR14 |44tyś km
  • System energetyczny w R pracuje przy wartościach granicznych, sterowany elektronicznie. W dawnych systemach elektrycznych samochodów (nie wspominając o dynamach czy regulatorach na przekaźnikach) nie było takiego zapotrzebowania na energię - wiele dzisiejszych odbiorników jeszcze nie występowało lub miało inne parametry elektryczne. Dzisiaj niemal standardem jest ogrzewanie lusterek wstecznych, ogrzewanie tylnej szyby, wycieraczka tylna, serwo elektryczne wspomagania kierownicy, po kilka żarówek w jednym kloszu, wiele czujników, wiele stale działających układów elektronicznych, po kilkanaście dodatkowych silników elektrycznych, czy też dodatkowe doposażenie, np. ogrzewane fotele, PTC, ... a to wszystko zasilane z jednej sieci elektrycznej. I pomimo stosowania coraz mocniejszych alternatorów, napięcie w sieci może się wahać. Regulator napięcia sieci stara się wszelkie zmiany warunków pracy układu sieci wychwytywać na bieżąco. Jednak zawsze jest to jakiś ułamek sekundy, nim napięcie po wzroście obciążenia (a spadku napięcia) w sieci wróci do przybliżonej wartości przed włączeniem tego odbiornika. Stąd zauważalne przez nas zmiany natężenia poszczególnych źródeł światła.
    Takie zauważalne zmiany mogą pochodzić od załączenia mocniejszego odbiornika, pokręcenia kierownicą, włączenia klimy na max czy włączenia PTC, niektóre odbiorniki są załączane/wyłączane automatycznie.
    Jednak jak sam sprawdzałeś napięcie, po czasie wracało do wartości standardowej, jakie powinno panować w sieci. Czyli Twoja elektronika dobrze sobie radzi z napięciem w sieci. Skoda w zależności od modelu R wyposaża je w aku od 37 do ok. 65 Ah. A to już są znaczne różnice. Niektórzy kierowcy zastępują małe aku większym, co daje pewną poprawę. Ale takie rozwiązanie nie jest konieczne.
    Możesz sprawdzić, jaki masz akumulator w swoim R. Napisz - czy masz SS.
    Takimi objawami, do czasu, kiedy akumulator będzie miał zdecydowanie niższe napięcie, nie ma się co przejmować.
    W moim R mam 37 Ah aku, ponad 4 lata - i na razie działa (z podobnymi objawami jak u Ciebie).
    Co do stopki - to po zalogowaniu otwórz swój profil (klik na górze na swój nick) i po lewej stronie wybierz Ustawienia podpisu. Po wypełnieniu - klikasz na Zapisz.
    Rapid LB | 1.2 CBZA 63kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 62 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Jercen,dzięki za obszerna odpowiedz...
    Dzis po pracy..  odpaliłem auto jakby na końcówce akumulatora....
    Zrobiłem więc test akumulatora 36Ah (auto nie ma start-stop) przyrządem.......przy teście rozrusznika napięcie spadło do 10,6V  wiec w normie....
    Natomiast zacząłem szukać "nieszczelności" połączeń i ....znalazłem popuszczoną nakrętkę od śruby łączącej skrzynkę na akumulatorze z klemą plusową....
    Prawie ustąpiło drżenie oświetlania wnętrza,świateł  dziennych,mijania,pozycyjnych itd...dalej występuje ale już bardzo minimalne....trzeba sie dobrze wpatrzeć np w lampkę wnętrza..
    Zauważalnie mniej przygasają światła dzienne,mijania jak i oświetlenie wnętrza przy obracaniu kierownicy...
    Przy wolnych obrotach z obciążeniem światłami drogowymi,wentylatorem,radiem,i obrocie kierownica spadek max do 13,5V....
    Mimo wszystko zastanawia mnie drżenie oświetlenia....tak jakby jednak napięcie "skakało"co ciekawe delikatnie nasila sie to wraz ze zwiększaniem obrotów silnika... bardzo dobrze widac to w oświetleniu schowka...czy u Ciebie też widać taka lekka niestabilność oświetlenia?
    LB | 1,2tsi | 105KM | MR14 |44tyś km
  • Po takim "odkryciu" sprawdź czy jeszcze nie masz więcej podobnych niespodzianek. A potem może warto doładować aku?
    U mnie występuje przygasanie świateł, ale nie jest to tragiczne, można się przyzwyczaić i nie przejmować.
    Jak możesz - dołóż na stałe woltomierz, będziesz miał aku na bieżąco pod kontrolą. Możesz porównać napięcie na aku z napięciem na dołożonym mierniku, i o taką wartość powiększać odczyt. Z czasem zobaczysz jak pracuje i reaguje akumulator. Daje to również info o nadmiernym wzroście napięcia (najczęściej awaria regulatora napięcia).  
    Rapid LB | 1.2 CBZA 63kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 62 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km

CIEKAWE DO SAMOCHODU / AKCESORIA:

Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@bounty @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?