FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Choinka

Pogodnych i radosnych Świąt Bożego Narodzenia
Wszystkim Klubowiczom, miłośnikom i właścicielom Skody Rapid

życzy

RapidKlub.pl

Dziękujemy Wszystkim, którzy postawili małą kawę dla RapidKlub.pl w tym roku! Dzięki Wam to forum nadal jest dostępne :) Jeżeli chciałbyś jeszcze zafundować Świątecznie małą / większą kawkę dla RapidKlub.pl, to oczywiście zapraszamy!

Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
Doposażenie w tempomat Skoda rapid 1.2 TSI 2016 - GRA, CCS
  • Cześć

    Po kilku tygodniach walki i godzinach spędzonych w otchłani sieci udało mi się doposażyć moją Skodę w tempomat. Pomyślałem że napiszę instrukcję / poradnik jak to zrobić, byście nie musieli męczyć się tyle co ja :) Mój opis dotyczy Rapidów produkowanych od maja 2015, ponieważ od tego momentu nie ma możliwości aktywacji tempomatu używając tylko VCDS, należy to zrobić ONLINE oprogramowaniem ODIS. Miłej lektury. W razie pytań służę pomocą!

    Krok 1. Sprawdzenie czy samochód obsłuży tempomat - Sprawdź jaki moduł BCM masz zainstalowany. Najprościej jest zrobić to przez VCDS. Można też próbować zajrzeć samemu i odczytać numery z modułu. Moduły które obsługują tempomat:
    xxx-937-087, xxx-937-088, xxx-937-089, xxx-937-090.
    Jeśli masz w samochodzie przycisk Start-Stop, masz BCM z końcówką 088 lub wyższy - tempomat będzie działał.

    Źródło: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/Cruise_Control_Retrofitting_(6R)


    Krok 2. Zakup manetki - Sprawdź jaką manetkę masz aktualnie:
    Opcja 1: PR-8T0 / 9S2 -     Brak tempomatu, brak limitera,     przycisk TRIP (6C0 953 513)
    Opcja 2: PR-8T0 / 9S3,9S5 -     Brak tempomatu, brak limitera,     brak przycisku TRIP (6C0 953 513 A)
    Opcja 3: PR-8T9 / 9S2 -     Brak tempomatu, limiter,     przycisk TRIP (6C0 953 513 D)
    Opcja 4: PR-8T9 / 9S3,9S5 -    Brak tempomatu, limiter,    brak przycisku TRIP (6C0 953 513 E)


    W przypadku opcji 1 - Manetkę wymieniamy na:
    a) PR8T2 / 9S2 - Tempomat, brak limitera, przycisk TRIP (6C0 953 513 B)
    b) PR8T6 / 9S2 - Tempomat, limiter, przycisk TRIP (6C0 953 513 F)

    W przypadku opcji 2 - Manetkę wymieniamy na:
    a) PR8T2 / 9S3,9S5 - Tempomat, brak limitera, brak przycisku TRIP (6C0 953 513 C)
    b) PR8T6 / 9S3,9S5 - Tempomat, limiter, brak przycisku TRIP (6C0 953 513 G)

    Opcja 3 - Manetkę wymieniamy na manetkę b z Opcji 1 (PR8T6 / 9S2)
    Opcja 4 - Manetkę wymieniamy na manetkę b z Opcji 2 (PR8T6 / 9S3,9S5)

    Dla Opcji 1 i 2 dodatkowo należy dołożyć wiązkę od Manetki do modułu BCM i modułu ECU.

    Źródło: https://webautocats.com/pl/etka/skoda/fab/797/953500/


    Krok 3. Elektryka - Należy wymienić manetkę i, jeśli zachodzi taka potrzeba, przeciągnąć wiązkę elektryczną. Najbezpieczniej jest ściągnąć sobie schemat elektryczny swojego Rapida, i na tej podstawie wykonać wiązkę. Taki schemat jest dostępny na portalu ErWIN po podaniu numeru VIN. Należy tam założyć konto i wykupić dostęp godzinny. Kosztuje to około 25 zł. Mi 20 minut zajęło ściągnięcie wszystkich schematów, a pozostałe 40 minut przeznaczyłem na szperanie jakie jeszcze informacje znajdują się na tej stronie :)
    Pliki które należy ściągnąć (nazwy plików dla mojego numeru VIN, u was może się nieco różnić):
    1) Układ utrzymywania prędkości (GRA) od maja 2015.pdf
    2) S0066110020-Basic_equipment_From_May_2015.pdf  

    Pierwszy plik wrzuciłem w całości jako załącznik, drugi jest za duży (3360 stron), dlatego załączyłem tylko stronę z informacją dotyczącą tempomatu (strona 70) - Schemat jest po angielsku więc krótkie wyjaśnienie: GRA - skrócona nazwa tempomatu po niemiecku (Geschwindigkeitsregelanlage), CCS - skrócona nazwa tempomatu po angielsku (Cruise Control System).

    W pierwszym pliku jest opisany cały schemat elektryczny dla tempomatu, bez podanego numeru pinu na sterowniku ECU. Ten pin jest inny dla każdej wersji Rapida, i można go znaleźć w drugim pliku. W moim przypadku podłączenie wygląda następująco:
    Pin 1 manetki (T16c/1) - Do bezpiecznika SC31 (skrzynka bezpieczników w kabinie).
    Pin 2 manetki (T16c/2) - zwarty z pinem 4 manetki (T16c/4). Do pinu 53 BCM (T73a/53) oraz do pinu 56 ECU (T94a/56).
    Pin 3 manetki (T16c/3) - Do pinu 29 BCM (T73a/29).
    Pin 4 manetki (T16c/4) - zwarty z pinem 2 manetki (T16c/2). Do pinu 53 BCM (T73a/53) oraz do pinu 56 ECU (T94a/56).
    Pin 5 manetki (T16c/5) - Do pinu 28 BCM (T73a/28).
    Pin 6 manetki (T16c/6) - Do pinu 52 BCM (T73a/52).

    Nie będę opisywał jak to podłączyć fizycznie, bo tego nie robiłem . Poprosiłem znajomego elektromechanika, obskoczył temat w jedno popołudnie :).



    Krok 4. Testowanie połączenia - Tutaj już jest potrzebny VCDS. Należy sprawdzić czy wszystkie sygnały z manetki są poprawnie odczytywane w sterowniku. Do tego należy zakodować moduł ECU i BCM tak żeby wiedział że ma tempomat. Poniżej kodowanie które ja wykonałem (nie miałem limitera i go nie dokładałem, przy limiterze jest potrzebne dodatkowe zakodowanie obecności limitera):

    a) W module ECU (01), w bajcie 05 zaznaczamy bit 5 - 20 Cruise Control System (CCS - PR-8T2/8T6) installed
    1

    b) Jeśli aktywujemy limiter, w module ECU (01) w bajcie 06, zaznaczamy bit 2 - Speed Limter (PR-8T6/8T8) installed
    2

    c) W module BCM (09), w bajcie 18 zaznaczamy bit 0 - 01 GRA-Bedienung, LSS-Bedienung. Jeśli aktywujemy limiter, dodatkowo zaznaczamy bit 7.
    5

    W tym momencie mamy dostęp do wartości pomiarowych. Możemy sprawdzić czy przyciski manetki działają. Jeśli na sterowniku ECU, po włączeniu tempomatu (przełącznik na manetce na pozycję ON) pojawi się błąd typu: 17977 - Cruise Control Switch (E45): Implausible Signal, to na 100% jest błąd w obszyciu elektrycznym. Najczęściej źle zarobiony PIN, lub wpięcie się w złe miejsce ECU. Poniżej screen z podglądu sygnałów z manetki - Sygnały sprawdzamy w module ECU i w module BCM.

    6

    Jeśli wszystko jest ok, należy cofnąć wprowadzone zmiany (wyłączyć tempomat w ECU i BCM).

    Dalsza część w komentarzu
    układ utrzymywania prędkości (GRA) od maja 2015.pdf
    108K
    S0066110020-Basic_equipment__From_May_2015.pdf
    240K
    Rapid LB | 1.2 CJZD 110KM | MY16 | JOY | Niebieski błyszczący | 55000 km | Ostrów Wielkopolski
  • Krok 5. Aktywacja tempomatu - OD maja 2015 tempomat w Rapidzie można aktywować tylko ONLINE. W tym celu należy zakupić kod aktywacyjny (na dzień dzisiejszy 150zł, numer artykułu: 5E0 054 800). Dostaniemy pudełko, z 3 kodami w środku: kod aktywacyjny, numer aktywacyjny, kod pin. Teraz należy znaleźć kogoś kto ma narzędzie diagnostyczne VAS, oprogramowanie ODIS i wolne pół godziny. Poniżej opisuję procedurę aktywacji tempomatu ONLINE z użyciem ODIS'a.
    UWAGA!: Soft i baza GEKO działają niestabilnie. Cała operacja nie powinna zająć więcej niż 15 minut, ale różnie bywa. Dlatego:
    a) Auto musi być podłączone do zewnętrznego źródła zasilania
    b) Laptop z którego odbywa się programowanie musi również być podłączony do źródła zasilania
    c) W modułach ECU 01, ABS 03, oraz BCM 09 nie może być żadnych błędów
    d) Przed rozpoczęciem operacji warto sprawdzić czy baza GEKO akurat się nie rozkraczyła. Można to zrobić tutaj:
    https://status.vw-geko.com/ (Interesuje nas kolumna SVM/Coding).

    Poniżej screen gdzie w ODIS należy wprowadzić zakupione kody aktywacyjne:
    Przechwytywanie1

    Po uruchomieniu testu w pierwszej kolejności musimy wybrać jaki rodzaj adaptacji chcemy wykonać. Nas interesuje opcja "4. Proceed with conversation/retrofit solution with license protection".

    Przechwytywanie2

    Po tym ODIS poprosi o wprowadzenie zakupionych kodów. Nie wolno popełnić literówki ! Po wprowadzeniu kodów, ODIS zbierze wymagane informacje, i poprosi o zalogowanie do bazy GEKO. Po zalogowaniu ODIS automatycznie aktywuje tempomat i przekoduje moduły w naszej rapidce. Po zakończeniu operacji powiadomi nas o sukcesie ( OBY :D ).

    Krok 6. Cieszymy się z tempomatu. Podsumowanie finansowe:
    Manetka używana - 150 zł (nowa około 400 - 600 zł)
    Kod aktywacyjny - 150 zł
    Dostęp do bazy GEKO na godzinę - 150 zł
    Dostęp do schematów ErWIN - 25 zł
    Położenie wiązki - we własnym zakresie - nie podaję ceny
    Usługa kodowania ODIS - we własnym zakresie - nie podaję ceny

    Można też kupić gotowy zestaw (Manetka + wiązka + kod). Taki zestaw można znaleźć pod numerem: 6V0054691 (jest to chyba wersja bez limitera).


    Rapid LB | 1.2 CJZD 110KM | MY16 | JOY | Niebieski błyszczący | 55000 km | Ostrów Wielkopolski
  • Wow
    Szanuję za determinację. 
    Kupa dobrej roboty. 
    Może jak byłbym ze dwadzieścia lat młodszy podjąłbym się wyzwania. 
    Szczególnie, że mój sąsiad to elektronik w Autowimar na Jerozolimskich w stolicy. 

    Świetna robota. 
    Pozdrawiam
    Rapid SB | CJZC 1.2 136KM/230Nm | MY2017 | Active | Srebrny | 78000km | Warszawa
  • Świetnie napisałeś ten poradnik.
    Właściwie po uważnym przeczytaniu nie mam pytań.
    Zwłaszcza, że R  też nie mam... ;)

    Ale opisałeś pięknie - dzięki.

    PS. Przeniosłem do IMHO właściwszego działu.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda

ZYSKAJ NAWET 500ZŁ - OTWÓRZ ONLINE KONTO BANKOWE

SPRAWDŻ AKCESORIA DO SWOJEJ SKODY


Postaw mi kawę na buycoffee.to
Zostań Patronem RapidKlub.pl, dzięki Tobie forum będzie nadal funkcjonowało i pomagało innym użytkownikom!

Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@van_daal @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?