FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
Klimatyzacja a spadek mocy
  • Witajcie po dłuższej przerwie, ostatnia fala upałów skłania do częstszego włączanie klimy w moim Rapidzie. Niestety podczas używania klimatyzacji czy to manualnej czy automatycznej czuje w swoim aucie wyraźny spadek mocy...auto zamula i trzeba je kręcić na wysokie obroty. Jest to nie-fajne szczególnie podczas wyprzedzania... 
    Czy macie podobnie w swoich Rapidach? Wspomnę tylko że jeżdżę beznyniakiem 105 KM. 
  • Tak, mam tak samo... po włączeniu klimatyzacji wyraźnie odczuwalny jest spadek mocy... wrażenie jest takie, jakby w aucie było wirtualnie 5 osób i bagażnik na full... ps. w poprzednim aucie przycisk od klimy nazywałem żartobliwie "turbo"... bo jak przyjąłem jazdę z klimą jako normę, to po jej wyłączeniu dostawał "kopa"... często wyłączałem klimę przy wyprzedzaniu... ale to było punto 1 o mocy 60KM ;-)
    Rapid LB | 1.2 TSI 105KM CBZB | MY14 | Ambition Komfort | Czarny Magic perłowy | 100 tys km | Gdańsk, Mazury - "Polska Północna"
  • Sprezezarki potrzebują ok 6km dla siebie. A to nie tak mało
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • Wczoraj, stojąc na światłach sprawdzałem z ciekawości i po włączeniu klimy zużycie paliwa wzrastało o ok. 0,5l/h (wg komputera).
    Generalnie - klimatyzacja jest dość paliwożerna i dlatego "podziwiam" tych co mają ją stale włączoną (365 dni w roku). A tacy są.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • Sorry nie po to kupuję auto z klimą żeby jeździć bez niej. Tym bardziej, że przy niższych temperaturach i deszczu nie parują szyby no i cały czas układ pracuje a miałem przypadki wśród znajomych "oszczędnych",że padała klima bo była używana tylko w sezonie przy wysokich temperaturach. Niestety wtedy układ bardzo często traci szczelność i koroduje. Ile Ci spali więcej na 100km ?? 0,5l ?? za 160 km jazdy autostradą muszę zapłacić 40zł. Co innego w mieście bo wiadomo, często stajesz gasisz wysiadasz i tak dalej ale jak masz dłuższe trasy to już trzeba być wybitną "złotówą." 

    Spadek mocy jest. Jak ktoś pisał te ok 6 kuni ucieka. Pytanie brzmi jaką preferujecie technikę jazdy?  Jak wyprzedzacie?. Jeżeli ktoś na drodze wojewódzkiej wyprzedza TIRa lub inną osobówkę na 6 biegu to raczej powinien pomyśleć o zmianie techniki jazdy i swoim oraz innych bezpieczeństwie. Po to Skoda ma turbinę i skrzynie biegów żeby z niej korzystać. Jak się nie chce machać to trza było DSG albo Octavie z 1.8TSI lub jakieś dopasione RS. Chociaż i to mogło by nie bujać na 6tym od 90km/h.
     
  • Rapid LB |1,2 TSI 63 kW LPG | MY15 | Elegance Max | Błękit Race | 27500 | Hanysowo der Hauptstadt
  • Żeby było jasne: nikomu nie bronię mieć włączoną klimę non stop.
    Ale nie jest prawdą, że klimatyzacja, gdy się jej używa od czasu do czasu to "niestety wtedy układ bardzo często traci szczelność i koroduje". To jest jakaś bzdura.
    Używałem klimy incydentalnie w moim Pasku przez 12 lat i NIGDY nie miałem z nią problemu. Nie widać też jakichś ognisk korozji lub innych objawów świadczących o mogącej wkrótce nastąpić awarii.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • Ja też mam cały czas włączona. Kwestia tego czy awarie występują z racji zastania, czy zużycia. Polecam co najmniej raz w tygodniu jej włączenie na przynajmniej godzinę.
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • van_daal jak sam napisałeś w "Pasku przez 12 lat". Wtedy były może mocniejsze. Rozmawiałem z gościem, który naprawia i regeneruje układy klimatyzacji i twierdzi że brak pracy pompy klimatyzacji i co za tym idzie nie rozprowadzanie czynnika wraz z olejem powoduje skraplanie się wody we wnętrzu układu i niestety do korozji. Wiem, że każdy mechanik ma swoje teorie ale ten jest akurat raczej solidny i nie tylko wymienia czynnik ale i naprawia. 
    Czytałem również w jakimś czasopiśmie, że zaleca się nawet zimą korzystać z klimy bo osusza powietrze i zapobiega parowaniu. Była nawet sugestia żeby podjechać na ogrzewany parking i uruchomić na parę minut. 
    Wiem, że teraz są stosowane zupełnie inne technologie i szczerze nie mam bladego pojęcia jak działa klima w R ale jak pisałem, mam to używam. A że organ nie używany zamiera więc..... używam :)
  • Zmień mechanika! Szybko. :)
    A tak serio, to w układach klimatyzacji NIE MOŻE być obecna woda w znaczącej ilości. Kilka kropel - nie więcej. Te kilka kropel wyłapuje tzw. osuszacz (coś w rodzaju filtra). Ale teoretycznie wody być nie może, bo woda jest nieściśliwa a w instalacji jest SPRĘŻARKA a nie pompa.
    Poza tym woda często zamarza na zaworze rozprężnym co może doprowadzić do poważnych problemów w trakcie pracy instalacji.

    Ilość wody, która mogła by skutkować jej wykraplaniem w instalacji, była by dla niej zabójcza!
    Pracuję w branży klimatyzacyjnej i w tym wypadku zdecydowanie wiem co piszę.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • Klimę powinno się włączać gdy:
    1. jest za gorąco - wiadomo dlaczego
    2. chcemy osuszyć powietrze - bo szyby parują albo dlatego, że jest "parno", ale to najczęściej idzie w parze z gorącym i tu patrz punkt 1.

    Optymalna wilgotność względna dla człowieka to 30-70%.
    Jeżeli używasz klimy gdy jest chłodno i wilgotność zewnętrzna jest niska to dodatkowo możesz przesuszyć powietrze w aucie co nie jest wcale dobre dla Twojej cery albo cery Twojej żony.

    A poza tym kosztuje Cie to paliwo czyli kasę.

    Na logikę: kiedyś klimatyzatory w mieszkaniach, które niewiele różnią się od tych w samochodach, nie miały funkcji grzania (tzw. pompy ciepła) i mogły tylko chłodzić.
    Włączano je tylko latem, gdy było gorąco czyli miesiąc, góra dwa w roku. Pozostałą część były wyłączone. Permanentnie. I jakoś potrafiły działać latami.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • Korozja układów klimatyzacji dotyka je bardziej od zewnątrz.
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • Mam też do czynienia w pracy z układami klimatyzacji co prawda nie samochodowymi tylko z monoblokami lub splitem, van_daal  ma racje że w układzie klimatyzacji od strony czynnika  nie może być wody bo inaczej by się momentalnie popsuła, Cały układ jest "szczelny do pewnego stopnia" i  nadciśnieniowy  więc woda się nie może dostać.

    Osuszacz wyłapuje wodę ale z powietrza nie z czynnika.

    Klimę należy używać co najmniej 1 raz na 2 tygodnie żeby nie oddzielił się olej od czynnika którym jest smarowana sprężarka. Bo po długim przestoju przez jakiś czas sprężarka pracuje z niedostatecznym smarowaniem, oczywiście nie zaszkodzi jej to od razu ale skróci znacznie żywotność.
    Poza tym takie przestoje klimy polepszają warunki dla flory grzybowo- bakteryjnej która potem daje znać o sobie po włączeniu :)

    Mając climatronic nie powinno się go raczej wyłączać bo to inteligenty układ który dopasowuje się do sytuacji pogodowej, u mnie jest włączona cały czas.
    Owszem osłabia osiągi auta szczególnie jak jest gorąco bo wtedy potrzebuje pewnie z 10KM i paręnaście Nm Ale jak już wychłodzi auto w trasie to trochę zmniejsza swój apetyt na moc.
    Prawdopodobnie, ale nie znam danych z kompa za spadek mocy podczas upałów może też odpowiadać za mało wydajny intercooler  ale bez danych kompa nie mogę tego potwierdzić.

    Pozytywną strona klimy w Rapidzie jest zastosowanie czynnika R-134a bo mogło się już trafić HFO-1234yf a wtedy nie byłoby ciekawie przy serwisowaniu klimy powodu kosztów. A i sam czynnik w pewnych warunkach jest niebezpieczny dla człowieka. Także należy sie cieszyć tym co mamy :) 




    Rapid SB | 1.2TSI CBZB 105KM | MY15 (4 tydzień 2015) | EleganceMAX | Błękit RACE | 55000+km | Bielsko-Biała
  • To prawda z tym czynnikiem. A mamy klasyczny czynnik ponieważ płyta podłogowa jest "stara". Wszystko to co ma nową płytę ze względów formalnych jest nowa konstrukcją i tam ma być nowy czynnik, który jak dowiedziono jest niebezpieczny i ulega zapłonowi.
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • @Rick
    "Osuszacz wyłapuje wodę ale z powietrza nie z czynnika"
    Naturalnie masz rację. Jednak tak nazywa się też element instalacji chłodniczej nazywany też nieco bardziej fachowo dehydratorem.

    "Klimę należy używać co najmniej 1 raz na 2 tygodnie żeby nie oddzielił
    się olej od czynnika
    którym jest smarowana sprężarka. Bo po długim
    przestoju przez jakiś czas sprężarka pracuje z niedostatecznym
    smarowaniem
    , oczywiście nie zaszkodzi jej to od razu ale skróci znacznie
    żywotność."
    I tu nieco rozmijasz się z prawdą.
    1. olej smarujący sprężarkę znajduje się głównie w sprężarce bo tam jest potrzebny
    2. zjawisko mieszania oleju z czynnikiem oczywiście zachodzi ale jest niepożądane. W efekcie pewna część oleju "opuszcza" sprężarkę (której jest potrzebny) i krąży wraz z czynnikiem po całej instalacji wręcz obniżając wydajność tejże. W celu uniknięcia tego zjawiska czasem stosuje się tzw. odolejacze (separatory oleju).

    "Mając climatronic nie powinno się go raczej wyłączać bo to inteligenty
    układ który dopasowuje się do sytuacji pogodowej, u mnie jest włączona
    cały czas."
    Z tą "inteligencją" to bym był ostrożny.
    W klimach manualnych sprężarka pracuje cały czas. Chłodnica (czyli parownik) chłodzi powietrze nań wpadające do jakiejś tam temperatury (nie wiem jakiej ale) powiedzmy +6...+12°C. To zdecydowanie za nisko. Trzeba więc to powietrze z powrotem podgrzać. I tu zaczynamy kręcić gałką ogrzewania. Bo za chłodnicą znajduje się właśnie nagrzewnica. Na tej nagrzewnicy powietrze jest dogrzewane do temperatury właściwej dla naszego komfortu czyli (w zależności od okoliczności) jak komu pasuje :)
    W klimach typu
    climatronic wszystkie procesy przebiegają dokładnie tak samo tyle, że sterowanie nagrzewnicą przejmuje regulator climatronica na którym nastawiasz temperaturę jaką sobie życzysz. W układach dwustrefowych każda strefa ma osobną nagrzewnicę. Ale chłodnicę tylko jedną.

    "Poza tym takie przestoje klimy polepszają warunki dla flory grzybowo- bakteryjnej która potem daje znać o sobie po włączeniu".
    I tu również bym polemizował, bo przeciętny Kowalski używa samochodu przez (strzelam) 1-2 h/dobę. I tyleż samo czasu dziennie maksymalnie  może pracować przeciętna klima. Oprócz sobót i niedziel kiedy ma wolne bo pada deszcz i Kowalski siedzi na d... w domku.
    Bardziej sensowne wydaje mi się stosowanie zasady, by przy każdym użyciu wyłączać klimę kilka minut przed dotarciem do celu podróży. Dzięki temu instalacja nawiewu przeschnie, no i mniejszy będzie szok po wyjściu z auta.
    I co jakiś czas ją odgrzybić.

    I jeszcze a propos skracania żywotności sprężarek.
    Jakoś takoś znowu "na logikę": sprężarka to ustrojstwo, w którym występują elementy wirujące a co za tym idzie - łożyska, coś tam trze o siebie itd.
    I jakoś tak widzi mi się, że im częściej się tego używa to tym szybciej się to zużyje...

    Ale tak jak już napisałem na początku: każdy robi jak mu pasuje i jak lubi.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • Kwestia łożysk, to chyba raczej Nie są smarowanie olejem z czynnika. Dalej w kwestiach oleju to jego obecność w obiegu możliwe że zabezpiecza aluminiowe elementy przed utlenianiem? O skrócenie żywotności sprężarki to chodzi o to aby olej w niej był rozprowadzony, zanim ścieknie i obeschnie. Dlatego trzeba ja włączyć oczu do czasu. Dobrym sposobem jest wyłączanie AC przed wyjściem to dobre. A pracujący wentylator przyspieszy osuszenie parownika. Ze strony użytkownika należy pamiętać że aby nie zmarznąć i by być zdrowym należy podgrzać powietrze do kabiny aby nie było zimno. Zalecana temperatura w aucie to 21-22.
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • "Kwestia łożysk, to chyba raczej Nie są smarowanie olejem z czynnika."
    Wszystkie elementy wewnątrz hermetycznej instalacji, które wymagają smarowania, smarowane są olejem sprężarki.
    "Dalej w kwestiach oleju to jego obecność w obiegu możliwe że zabezpiecza aluminiowe elementy przed utlenianiem?"
    Utlenianie jest zjawiskiem, które zachodzi w powietrzu atmosferycznym. Wewnątrz instalacji chłodniczej obecny jest jedynie tzw. "czynnik", czyli mieszanina gazów chłodniczych. O ile mi wiadomo, gazy te nie są agresywne chemicznie. Tak czy siak elementy wewnętrzne instalacji są tak dobierane by były odporne na działanie tych gazów. Olej sprężarkowy ma za zadanie jedynie smarować ruchome części sprężarki.
    "...olej w niej był rozprowadzony, zanim ścieknie i obeschnie."
    W środowisku zamkniętego, hermetycznego obiegu chłodniczego olej nie "obsycha". A obciekanie nie ma znaczenia.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • Co do temperatury w aucie to powinna być taka jaką lubimy pod warunkiem, że:
    1. różnica temperatur między zewnętrzną a wewnątrz auta nie jest większa niż 7°C - przynajmniej, gdy wsiadamy/wysiadamy
    2. nadmuchy nie są skierowane bezpośrednio na ludzi (ważne!).
    Zachowanie powyższych właściwie gwarantuje, że będziecie zdrowi.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • TAK! Dla pkt 1. Pomaga wyłączenie minutę przed.

    Tak czy siak warto ją uruchamiać często.
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • Generalnie zgadzam się @Van_dal. Ja przyjąłem taką zasadę, że jeden dzień w tygodniu jeżdżę z włączoną klimą nie zależnie od pogody przez cały rok. I nigdy nie miałem żadnego problem z klimą w żadnym aucie. Dla mnie również jest bez sensu jeździć z włączoną klimą bez potrzeby szczególnie w manualu.
    Rapid LB / 1.6 TDI CAYC mod 135KM / MY14 / Ambition Komfort / Czarna Perła / 142.500km / Warszawa
  • Temperatura osiągana przy manualnej klimie z wyłączonym AC odpowiada mniej więcej ⅓ skali regulatora podgrzewania z włączonym AC.
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław

SPRAWDŻ AKCESORIA DO SWOJEJ SKODY


Postaw mi kawę na buycoffee.to
Zostań Patronem RapidKlub.pl, dzięki Tobie forum będzie nadal funkcjonowało i pomagało innym użytkownikom!

Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@van_daal @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?