FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Kredyt Gotówkowy w VeloBank

Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
Metody jazdy a spalanie
  • Ta dyskusja została utworzona z wydzielenia komentarzy z wątku: Ile faktycznie spala 1.4 TSI.
    Rapid LB |1,2 TSI 86KM | MY2015 | Elegance Max Wnętrze Beż | Biały Candy| 52000km | Szczecin
  • Średnie zużycie jest pomocnym wskaźnikiem jazdy. Jednak najbardziej można nim "sterować" przez pierwsze kilka - kilkanaście km jazdy. Jak uda się na początku jazdy zejść do niskiego (albo zamierzonego) średniego zużycia - to w miarę upływu jazdy wartość ta już niewiele będzie się zmieniać. I odwrotnie - jeśli od pierwszego km jazdy depniemy - to średnia poleci w górę - później jest już trudno ją zmienić w dół. Co nie oznacza, że się nie da, ale to trzeba mieć przed sobą dłuższą trasę. Przy normalnej jeździe - nawet spore chwilowe depnięcie  (wyprzedzanie, jazda pod górę) praktycznie nie wpłynie na zwiększenie średniego zużycia. 
    Piszesz o eko jeździe z wytracaniem prędkości. Rozumiem, że rozpędzasz autko - potem poniekąd zwalniasz. Ja mam trochę inną metodę - rozpędzam do potrzebnej (dozwolonej) prędkości a potem zmniejszam nacisk na gaz, ale bez wytracania prędkości. Wtedy też widać na wyświetlaczu reakcję zmiany zużycia najlepiej.
    Silniki serii TSI mają to do siebie, że potrafią pracować jak oszczędnie, tak i ze sporą nutką sportu. Ale to się wiąże zawsze z odpowiednim wirem w baku, którego "sprawcą" jest kierowca :)
    Pozdrawiam
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • @eklime
    przyspieszanie i zwalnianie to nie jest jazda ekonomiczna. Zdecydowanie lepiej się rozpędzić do zadanej prędkości i jej niepotrzebnie nie wytracać. Dlaczego?
    Jeśli dobrze pamiętam z podstawówki to en. kinetyczna jest bezpośrednio związana z masą i prędkością. Mase Rapida masz stałą, jego energię podnosisz wraz ze wzrostem V. energie na to bierzesz z paliwa. Gdy zwalniasz obniżasz energię Rapida, ale nie odzyskujesz energii.
    Zwalniając bezpowrotnie tracisz energię, następnie musisz ją znów włożyć w odzyskanie prędkości. Nie kumulujesz utraconej podczas zwalniania energii kinetycznej do powtórnego użycia (czy dowolnie przekształconej w prąd, czy ciepło magazynowane, jak hybrydy i inne wynalazki) Ponowne rozpędzenie zużywa energię spalanego paliwa na odzyskanie prędkości oraz na straty – wydzielanie większej ilości ciepła która idzie w głównie w rurę wydechową, bo tam również nie mamy systemu rekuperacji. Mimo iż średnią prędkość będziesz miał taką samą to zużycie będzie zawsze wyższe.

    @jercen ma rację, lepiej się w miarę żwawo rozpędzić i trzymać prędkość, aby nie zmieniać stanu równowagi energii. Starty auta, opory toczenia, bezwładności, opór powietrza vs. energia z paliwa na TYLKO na pokonanie powyższych strat/oporów, i to pozwoli ekonomicznie utrzymać prędkość, ALE bez marnowania energii z paliwa na dodatkowe lub ponowne podnoszenie prędkości.

    Co ciekawe w silnikach doładowanych energia bierze się owszem ze spalania paliwa, ale jest również bonus w postaci turbiny, a jak wiemy, turbina ma tym większą sprawność im więcej spalin do niej trafia. Mówiąc obrazowo: Aby osiągnąć prędkość X w wolnossących musieliśmy spalić Y paliwa.
    W Turbodoładowanych, aby osiągnąć prędkość X potrzebujemy Y’paliwa oraz Z spalin. Zatem można powiedzieć że im więcej spalin trafi do turbiny tym lepiej. Szkoda ze spaliny nie biorą się z nikąd. Niestety też dla nich potrzebujemy paliwa, więc trzeba wyczuć gdzie jest najlepszy moment pomiędzy powolnym z lekko odręconym gazem ale i długim zużywaniem benzyny (oraz małej produkcji spalin) na rozpędzanie, a szybkim i nazbyt paliwożernym ale generującym więcej spalin rozpędzaniem. Prawda jak zwykle leży po środku. Miłego testowania :)

    Co do średniego zużycia. Ono jest średnie. Żadna filozofia. Jedziecie 10 minut(czy też km) z chwilowym 10l/100 a następnie tyle samo czasu z chwilowym 5l/100 to po 20minutach macie średnie 7,5l/100.

    Jeżeli po 20 minutach jazdy średnie jest 7 to wyprzedzanie, czy jazda pod górę, przez minutę ze żuciem 9-10 nie zrujnuje wyniku bo to jest włąśnie średnia, co najwyżej podniesie minimalnie do 7,1, tak samo zjazd z górki całkowicie „na luzie” (chwilowe zero) obniży znów do 7/100
    Dlatego tak trudno nadrobić wysokie początkowe ( na zimnym starcie/wyjeździe z miasta)średnie zużycie ekonomiczną jazdą w trasie.
    dlatego @jercen – średnim można sterować zawsze, ale na początku jest najłatwiej, bo średnia najszybciej się zmienia gdy czynników jest mniej ( w tym przypadku czas lub km) wtedy skrajne wartości bardzo silnie oddziaływają na średnie wskazanie. Gdy czynników jest dużo (czas/przejechane km) to tzw piki w górę czy w dół, mają mały wpływ.
  • Moge tylko potwierdzić słowa kolegów, tez zauwazyłem tą zalezność z wiekszym wskazywaniem zuzycia jeśli na poczatku jazdy sie "depnie". W związku z tym, podważam wiarygodność wskazań maxi dota, bo przeciez nie moze tak byc ze intensywniejsza jazda przez 10 km dajaca srednie zuzycie powiedzmy 7,5, ma wpływ na srednie spalanie przy nastepnych 250 km i to w trasie, a ostatnio tak wlasnie mialem. Mimo juz jazdy "na dziadka" spalanie osiągnąłem na poziomie 5,6 gdzie przy takiej jezdzie zawsze mam normalnie 5,1-5,2
    Rapid LB |1,2 TSI 86KM | MY2015 | Elegance Max Wnętrze Beż | Biały Candy| 52000km | Szczecin
  • Kurcze, nie pamiętam w której gazecie czytałem porównanie jazdy ze stałą prędkością i falowaniem, ale na odcinku Wawa - Konin - Wawa różnica była chyba w okolicach 15% na korzyść falowania.
    Co do rozpędzania się szybko - wiem, stosuję tą metodę. Szczególnie na światłach strzelam jak z procy a potem się toczę.
    Co do falowania w trasie - rozpędzasz się dość energicznie do ok 100km/h a potem tak jak chłopaki pisaliście lekko odpuszczając gaz wytracasz prędkość do ok 90 km/h. Jak nic na drodze za lub przed nami nie jedzie to nawet nie jest to męczące czy upierdliwe. Gorzej jak ktoś na tyłku siedzi - wtedy już się nie pofaluje :)
    Rapid SB | 1.4 122 KM DSG | MY14 | Elegance | Czarny Magic perłowy | 57000km | Warszawa
  • @eklime bardzo mnie to intersuje, znajdź proszę ten test, bo ja nie umiem wyobrazić sobie jakim cudem?

    15% to ja mam w zależności od pogody, wilgotności powietrza, ilości paliwa w baku, wiatru, grzanej szyby oraz kolejki na bramkach na A2
  • Jak rozpędzisz się do danej prędkości, to dalej trzymaj pedał gazu wciąż w tym samym miejscu. Taka jazda powoduje prawie że stałe zużycie paliwa, jednak czasem (w zależności od ukształtowania terenu) autko poleci trochę wolniej (pod górę) lub szybciej (z góry). Jaka to jest różnica do tempomatu? Tempomat reguluje ustawienie przepustnicy, by zachować stałą prędkość. Pod górę więcej otwiera, z góry przymyka przepustnicę. W podanym wyżej sposobie jazdy nie ma stałej prędkości (mogą być odchylenia 10 - 20 km w dół czy górę), ale zasadniczo spalanie utrzymuje się na stałym poziomie.
    Ten typ jazdy nie polecam w każdej trasie i miejscu. Pozwala on na jazdę z mniejszym zużyciem paliwa, ale przy cierpliwej i konsekwentnej jeździe na "stałym" gazie. 
    Pozdrawiam
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • @jercen
    nie do końca rozumiem, tzn. nie wiem do czego się odnosisz. Miałem na myśli że ten test o którym pisze @eklime jest chyba mało rzetelny skoro testowali w warunkach realnych a co za tym idzie zmiennych. Ponadto mam podejrzenie że tamten samochód miał w nosie fizykę i zasadę zachowania energii, a w zasadzie "zasadę niezachowania" (straty) energii wraz ze spadkiem prędkości bez przyrostu masy.

    Co do Tempomatu to ja od 350.000 km się nim posługuję. Po przejechaniu swoich 750 tys. kkm przestałem zliczać przejechany dystans i nawet nie wiem ile nakulałem do tej pory. Jeżdżę prywatnie od 1995 r.
    I moje obserwacje wskazują jak wyżej :)

    Co do tempomatu to powiem nawet że wprawna noga jest bardziej oszczędna niż tempomat. Lecz nie o to przecież w tempomacie chodzi.
  • Nie odnoszę się do treści artykułu. Podałem tylko sposób jazdy "na stały" gaz. Można nim osiągać również spore średnie prędkości przy zachowaniu umiarkowanego albo założonego zużycia.
    Pozdrawiam
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Wbrew pozora i opina wielu kieriwcow jazda na tempomacie nie jest wcale oszczedna a jedynie wygodna choc na naszych drogach tez nie jest latwo go uzywac na sporych odcinkach. Szczegolnie widac to na spalaniu podczas duzego wzniesienia, utrzymanie stalej predkosci powoduje wielki skok spalania chwilowego a przeciez wcale mi nie zalezy nad tym by pod gore predkosc nie byla o te 10km mniejsza. Tak jak napisal kolega wyzej, sprawna noga daje duzo lepsze efekty.
    Rapid LB |1,2 TSI 86KM | MY2015 | Elegance Max Wnętrze Beż | Biały Candy| 52000km | Szczecin
  • zgadzam się z @grossem, że sprawna noga przynosi znacznie lepsze efekty niż tempomat.
    Rapid LB / 1.6 TDI CAYC mod 135KM / MY14 / Ambition Komfort / Czarna Perła / 142.500km / Warszawa
  • Bo jak pisałem w tempomacie nie chodzi oszczędność paliwa, tylko o wygodę, i ewentualnie oszczędność kasy na mandaty, bo ja jeżdżąc pustą drogą często
    włączam , aby mi ciążąca noga nie uciekała za bardzo i aby nie gapić się w licznik przez cały czas.

    Z ciekawostek to czy wiecie panowie, jaką radarowy tempomat jest w naszych warunkach mordęgą Jadąc w sznurze samochodów, odstęp przed zderzakiem jaki utrzymuje aktywny tempomat zachęca tych z tyłu aby wyprzedzić i wcisnąć się do przodu. Tempomat to widzi i zwalnia aby ponownie utrzymać odpowiednią odległość od poprzedzającego pojazdu, po czym kolejny pajac z tyłu się wciska i tak w koło macieju, a mogło być tak pięknie:
    Sznur aut jedzie np 85 kmh, tempomat ustawiony na 110 kmh. i w zależności od ruchu auto trzyma stały dystans do przodu niezależnie czy sznur aut chwilowo zwolni do 60 czy chiwlowo przyspieszy do 100...
    ech...

  • Ten test czytałem jak robiłem sobie test glukozowy i byłem na "niezłej dawce" :) i za nic nie mogę sobie przypomnieć co to była za gazeta.
    Ja osobiście też częściej jeżdżę utrzymując stałą prędkość niż wachlując nogą.
    Szkoły są różne a i tak z jazdy powinno się czerpać trochę radości a płakać na stacji a nie odwrotnie ;)
    Rapid SB | 1.4 122 KM DSG | MY14 | Elegance | Czarny Magic perłowy | 57000km | Warszawa
  • @kros - wcale nie trzeba załączać czy mieć radarowy tempomat. Tą sytuację zna każdy z nas, kto jeździ z głową i zachowuje sensowny odstęp do poprzedzającego pojazdu. Tu widać kulturę jazdy w kolumnie pojazdów poruszających się z tą samą prędkością. Zawsze znajdzie się ktoś, kto myśli, że ta miniprzerwa między pojazdami jest dla niego, i na siłę się wciska. Na zachodzie jest jednak normalniej. Kierowcy z reguły szanują odstępy i spokojnie jadą w całej kolumnie, bez wyprzedzania.
    No ale tu już odeszliśmy od tematu.
    Pozdrawiam
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Szczegolnie grzecznie jada jak wspominasz gdy yanosik da cynk o radarze czy suszeniu ;) 
    Rapid LB |1,2 TSI 86KM | MY2015 | Elegance Max Wnętrze Beż | Biały Candy| 52000km | Szczecin

SPRAWDŻ AKCESORIA DO SWOJEJ SKODY


Postaw mi kawę na buycoffee.to
Zostań Patronem RapidKlub.pl, dzięki Tobie forum będzie nadal funkcjonowało i pomagało innym użytkownikom!

Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@van_daal @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?