FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Kredyt Samochodowy w VeloBank

Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
Układ chłodzenia TSI
  • Na wzór silnika 1,4 TSI silnik 1,2 TSI wykorzystuje sprawdzoną koncepcję dwuobwodowego układu chłodzenia. Oddzielne trakty cieczy chłodzącej w głowicy silnika umożliwiają samodzielną regulację temperatur w obu zespołach konstrukcyjnych.
    Obieg płynu chłodniczego sterują dwa termostaty znajdujące się w rozdzielaczu płynu chłodzącego. Jeden termostat służy do sterowania cieczą w głowicy a drugi w bloku silnika.

    Zalety dwuobwodowego układu chłodzenia:
    - blok silnika szybciej się nagrzewa, ponieważ ciecz pozostaje w bloku aż do osiągnięcia temperatury 87 st. C (szybsze nagrzanie ścian cylindra zmniejsza emisję węglowodorów),
    - mniejsze tarcie w mechaniźmie korbowym w wyniku wyższych temperatur w bloku silnika,
    - lepsze chłodzenie strefy spalania w wyniku niższych temperatur (87 st. C) w głowicy w porównaniu z blokiem cylindrów (lepsze napełnianie cylindrów, mniejsza zdolność do stuków i niższy poziom emisji tlenków azotu).

    W silniku 1,2 TSI w celu ograniczenia zużycia energii czy paliwa a przez to i emisji CO2 zastosowano odłączaną mechanicznie pompę układu chłodzenia, która w fazie ogrzewania silnika do temperatury 87 st.C nie pompuje płyn w obiegu. Doprowadzenie cieczy chłodzącej do bloku silnika i głowicy zamyka przysłona sterowana podciśnieniem.
       
    Funkcje:
    Pompa cieczy chłodzącej bez podawania cieczy - rys. 3:
    Zawór regulacyjny pompy cieczy N513 jest sterowany jednostką elektroniczną silnika i otwiera przewód łączący z układem ssania. Podciśnienie z układu ssania steruje membraną, która poprzez popychacze jest połączona z przesłoną. Pod wpływem działania podciśnienia dochodzi do przesunięcia przysłony w kierunku koła obiegowego pompy a tym samym do zamknięcia przepływu cieczy chłodzącej w obiegu silnika.

    Pompa cieczy chłodzącej z podawaniem cieczy - rys. 4:
    Jednostka sterująca silnika zamknie zawór regulacyjny pompy cieczy N513 i na membranę pompy cieczy nie działa podciśnienie. Sprężyny ściskają membranę i z nią połączoną przesłonę, która wraca do położenia wyjściowego. Koło obiegowe pompy jest odblokowane i ciecz chłodząca ponownie jest dostarczana do obiegu silnika.
    Dla ponownego włączenia pompy cieczy zawór N513 kilka razy w odstępie ok. 7 sekund zamknie się i otworzy. To zapewnia, że przesłona przy przesuwaniu się nie zawiesi, a koło obiegowe pompy zostanie całkowicie otwarte.

    To też jest małe źródło hałasów (stuków). Jednak występuje ono podczas pracy silnika.
    rys 1.jpg
    750 x 500 - 171K
    rys 2.jpg
    450 x 450 - 131K
    rys 3.jpg
    500 x 600 - 152K
    rys 4.jpg
    500 x 600 - 146K
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Bardzo ciekawe rozwiązanie, dzięki temu kabina szybciej się nagrzewa. Czy są kanały pomiędzy korpusem a głowica? Który układ chodzi turbo i dolot?
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • Jeszcze małe uzupełnienie do układu chłodzenia:
    rys 5.jpg
    1150 x 650 - 358K
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Jercen
    Dziękuję za ten wykład.
    Rapida SB | 1.2 TSI 105KM | MY14 | Ambition | Srebrny | 65Kkm | Polska

SPRAWDŻ AKCESORIA DO SWOJEJ SKODY


Postaw mi kawę na buycoffee.to
Zostań Patronem RapidKlub.pl, dzięki Tobie forum będzie nadal funkcjonowało i pomagało innym użytkownikom!

Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@van_daal @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?