FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
Superkondensatory
  • Pomysł wykorzystania kondensatora do zmagazynowania energii elektrycznej (również dla napędu pojazdów) nie jest nowy ani oryginalny, jednak produkowane wcześniej kondensatory nie miały wystarczającą pojemność, by to miało sens. Pewnie każdy pamięta ze szkoły, że jednostka 1 farad „…jest w praktyce za duża i wykorzystuje się zaledwie ułamki tej podstawowej jednostki”. Może niektórzy pamiętają i porównanie, że pojemność 1 F ma w przybliżeniu kula wielkości Ziemi. Tyle, że w tym stwierdzeniu nic nie mówi się o napięciu, stąd nie daje to odniesienia do wielkości zmagazynowanej energii. Jest to tylko poprawnie podana informacja, która niewiele mówi, ale zwraca uwagę i dobrze się pamięta.
    Współczesny stan technologii jest taki, że kondensator na foto 5 o średnicy 6 cm i długości 14 cm ma pojemność 3400 F. Przy czym nie jest to jednostkowy element powstały w laboratorium, ale produkt seryjny. Można go zamówić.
    Superkondensator (supercapacitor lub ultracapacitor) to ogólnie kondensator o dużej pojemności. Jak dużej, nie ma jednoznacznego określenia. Niektórzy stawiają granicę dla wartości 1 F, inni dla pojemności 1000 F. Niemniej, dla klasycznych kondensatorów elektrolitycznych (elektrolity), które są ogólnodostępne do pojemności 10 mF a najmniejszymi superkondensatorami (rozważamy pojemność mniejszą niż 1 F) istnieją ponad dwa rzędy „pasma pojemności”, w którym praktycznie nie ma kondensatorów.
    Założenie konstrukcji superkondensatora jest w zasadzie jednakowe w odniesieniu do klasycznego, aluminiowe elektrody w postaci folii, pomiędzy którymi jest dielektryk. W dodatku na powierzchni elektrod pojawiła się cienka warstwa materiału (węgla) o dużej powierzchni, na której zbiera się ładunek. Daniną olbrzymiej pojemności kondensatora jest małe maksymalne napięcie, najczęściej rzędu 2,5 do 2,8 V.
     Z jednej strony szerokiej gamy produktów są „rezerwowe” kondensatory dla pamięci, które charakteryzują się małymi wymiarami, dużą pojemnością, ale wielkim oporem wewnętrznym, tak więc mogą przyjmować lub dostarczać mały prąd rzędu dziesiątek do setek mA. Z drugiej strony aktualna jest najlepsza oferta amerykańskiej firmy Maxwell Technologies. Ten kondensator ma najwyższe napięcie robocze 2,85 V, opór wewnętrzny typowy 0,22 mΩ (10x mniejsze niż dla jakościowo dobrych Li-pol akumulatorów) i może być ładowany lub rozładowany prądem 2500 A impulsowo, 130 A prądem ciągłym.
    W zakresie temperatur od -40 do +65°C właściwości superkondensatorów są niezmienne, stąd szczególnie przy niskich temperaturach daleko w tyle pozostają za nimi ołowiane (oraz Li-pol) akumulatory. Typowa żywotność to 10 lat lub 1 milion cykli przy bardzo trudnych warunkach, przy częściowym obciążeniu przy temperaturze pokojowej liczy się na 50 lat. Żywotność nie oznacza, ze później kondensator nie działa, ale to, że jego pojemność spada o 20 % lub wzrośnie jego opór wewnętrzny.
    Wadą kondensatora jest to, że w przeciwieństwie do akumulatora, który zachowuje podczas utrzymywania większej części pojemności mało zmieniające się napięcie, dla kondensatora jest duża zależność między napięciem a ilością energii. Przy ładowaniu i rozładowaniu napięcie zmienia się od zera do maksimum. To można wykorzystać na dwa sposoby: bez dodatkowej elektroniki wykorzystywać superkondensatory tylko w małym zakresie napięć i wykorzystywać tylko ułamek zmagazynowanej energii, lub do ładowania i rozładowania zastosować elektroniczne przetwornice, które udostępnią większą część zmagazynowanej energii, lecz przy pewnych stratach przy przetwarzaniu. Pierwszy sposób jest prosty, ale nieekonomiczny, drugi trudniejszy i droższy, ale daje zaskakujące wyniki.
    Zalety kondensatorów wobec akumulatorów (Li-pol):
    - zdolność szybkiego naładowania dużym prądem (kilka sekund wobec dziesiątek minut),
    - zdolność szybkiego rozładowania dużym prądem (kilka sekund wobec kilku minut),
    - żywotność liczona w milionach pełnych cykli i dziesiątki lat (100 -1000 x więcej cykli niż Li-pol),
    - natychmiastowe przejście z ładowania do rozładowania i odwrotnie,
    - bezkonkurencyjna relacja moc/objętość oraz moc/masa, jednak ilość zmagazynowanej energii nie jest wielka (zapewnią/pochłoną olbrzymią moc w krótkim czasie),
    - w przeliczeniu na przekazaną energię w ciągu swojej pracy bardzo niska cena,
    - brak materiałów toksycznych lub minimalne ilości stopów, dostępne materiały (aluminium, węgiel).
    Wady kondensatorów wobec akumulatorów (Li-pol):
    - przy danej masie lub objętości (na razie) mniejsza ilość zmagazynowanej energii (typowo 10x, najnowsze konstrukcje 2x),
    - większe straty energii w czasie (kondensator trzyma napięcie kilka godzin do kilku dni, akumulator kilka miesięcy),
    - wielkie wahania napięcia przy ładowaniu i rozładowaniu, bardziej złożona elektronika,
    - wyższe koszty zakupu (jednorazowe) (w dużej mierze zależne od wielkości produkcji masowej oraz pozyskania licencji).

    Pomimo spotykanych w mediach artykułów o intrygujących tytułach typu „Naładuj telefon w ciągu sekundy”, superkondensatory aktualnie nie są uniwersalnym środkiem, który od razu zastąpi akumulator. Bardzo dobrze mogą je uzupełnić, w niektórych sytuacjach zastąpić i przewyższyć.
    foto 1 superkondensator.jpg
    800 x 600 - 293K
    foto 2 akumulator.jpg
    800 x 600 - 210K
    foto 3 zestaw kondensatorów.jpg
    800 x 600 - 315K
    foto 4 autobus.jpg
    975 x 731 - 509K
    superkondensator Maxwell.jpg
    800 x 600 - 255K
    zestaw kond.jpg
    800 x 600 - 400K
    zestaw modelarski.jpg
    800 x 600 - 321K
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • superkondensatory - cz. II

    Gdzie aktualnie możemy spotkać superkondensatory? W wielu miejscach, ale nie rzucają się w oczy. Choćby system KERS w samochodach Formuły 1 bazuje też na superkondensatorach. Przy przyspieszeniu dostarcza przez ok. 7 s moc 60 kW (słabszy silnik Rapida), co w przybliżeniu stanowi 10 % pełnej mocy silnika spalinowego. Te 10 % decyduje przy wyjściu z zakrętu i wyprzedzaniu. Niemniej ograniczenie mocy i czasu wykorzystania, oraz fakt aktywacji KERS tylko raz podczas jednego okrążenia to nie ograniczenia techniczne tylko administracyjne decyzje przy ustalaniu reguł wyścigu. Rzeczywiste możliwości są zupełnie inne, to ponad 50 % mocy i wykorzystanie przy każdym hamowaniu przed zakrętem (ładowanie) i przyśpieszenie za zakrętem (rozładowanie).

    Swoją analogię do systemu KERS ma modelarstwo samochodowe. Podczas jazdy modelu, przez ok. 20 s równolegle z pracą głównego silnika ładowane są prądem 3,5 A superkondensatory o pojemności 30 F, by na sygnał sterujący zwiększyły napięcie dla silnika i przekazały swoją energię w czasie 2 s.

    Aktualnie superkondensatory instalowane są do niektórych hybrydowych samochodów osobowych, dla chwilowego zwiększenia mocy oraz dla zmniejszenia zużycia paliwa, ponieważ jako jedyne potrafią sprawnie zmagazynować energię zyskaną przy krótkim hamowaniu. Podobną aplikacją jest instalacja 200 bloków 48 V superkondensatorów w stacjach metra w południowokoreańskim Seoulu. Przy odzyskiwaniu energii mają już za sobą ponad milion cykli w niezawodnej eksploatacji a wynikiem jest 20% oszczędność energii elektrycznej.

    Zdolność superkondensatorów do pracy przy temperaturach poniżej -40st.C, kiedy klasyczne akumulatory są po za granicami swoich możliwości, wykorzystuje się do rozruchu silników. Firma Maxwell produkuje źródła startu dla ciężarówek (olbrzymie amerykańskie trucki) w warunkach arktycznych w formie bloków, przypominających wyglądem akumulatory, foto 2. Jednostki pojemnościowe rzadko wykorzystuje się zamiast akumulatorów, jako jedyne źródło (magazyn) energii elektrycznej. Częściej podłączane są do akumulatorów do rozruchu silnika. Pierwsze naładowanie (od zera) trwa 30 minut, z częściowo rozładowanego stanu (napięcie 10 V) ładuje się prądem 25 A z akumulatora lub alternatora do napięcia 16 V do 15 minut. Podczas rozruchu silnika blok superkondensatorów dostarcza w sposób ciągły prąd do 1800 A.

    Zastąpienie tradycyjnego akumulatora blokiem superkondensatorów można zrealizować w samochodzie osobowym, jest to droższe niż tradycyjny akumulator. Na Youtube są filmy o tej tematyce. Część pochodzi a Ameryki, nie brakuje realizacji z Rosji. Można zastosować ze sporą rezerwą zestaw do amatorskiej konstrukcji bloku pojemnościowego – foto 3. Poszczególne kondensatory mają 3300 lub 3400 F, działają również przy bardzo niskich temperaturach i zdecydowanie lepiej niż akumulator kwasowy. Były próby, dla czterocylindrowego silnika benzynowego 2 l dało się uruchomić silnik i przy 10x mniejszej pojemności kondensatora 350 F, 2,7 V a to całkowicie bez pomocyakumulatora.

    Wykorzystanie superkondensatora, jako jedyne źródło energii (nie tylko do uruchomienia silnika) w samochodzie nie jest wykluczone, nadal trwają prace nad takim zastosowaniem. W Shanghai od 2006 r. jeździ autobus Ultracap Bus firmy Sinautec – foto 4. Jego kondensatory zmagazynują 5,9 kWh energii i pozwolą na niezależny przejazd 6 km z klimatyzacją lub 10 km bez klimatyzacji. Jest to mało w porównaniu z elektrycznym autobusem z akumulatorami, ale takie rozwiązanie wystarcza. Superkondensatory ładowane są na przystankach przez 30 s i 5 min na końcowych przystankach przy pom. podłączenia na dachu (podobnie jak trolejbusy) do trakcji, stacje ładowania dostarczają 600 V/200 A. Typowa aplikacja wykorzystująca kondensatory, często i szybko się ładują, często i szybko się rozładowywują, okres eksploatacji jest taki sam lub większy niż czas żywotności całego elektrobusu (odpada regularna wymiana akumulatorów).

    Superkondensatory mogą w podobny sposób dostarczyć energię dla awaryjnego dojazdu tramwajów na odległość kilkudziesięciu – kilkuset m lub przebycie odcinka trasy, w którym z określonych powodów nie można zastosować trakcji. Aktualnetramwaje mogą w takich sytuacjach korzystać z klasycznych akumulatorów. Jednak jest tu spora różnica. Akumulator musi być parametrami dostosowany do mocy silnika, jest duży, ciężki, ma mniejszą żywotność, zawiera kwasy, zastosowanie trakcyjne bardzo skraca jego żywotność. Największe zastosowanie mają superkondensatory w połączeniu z innymi źródłami energii, ponieważ mogą pokryć krótkie szczytowe obciążenia a konwencjonalne źródło może być mniejsze i oszczędniejsze. To umożliwia spojrzeć konstruktorom z  innej perspektywy na tradycyjne dopasowanie mocy poszczególnych bloków konstrukcyjnych pojazdów.

    Superkondensatory można spotkać w wielu różnych aplikacjach, które nie są w stałym ruchu czy ciągle używane, czasem i miesiącami bez obsługi czekają na wykorzystanie. Są to awaryjne źródła światła, nowoczesne UPS do komputerów, czy też drzwi w samolotach. Tam wbudowane kondensatory w przypadku awarii zapewnią elektryczne otworzenie drzwi, kiedy zasilanie pokładowe nie działa lub maszyna jest częściowo rozbita.

    Kilka przykładowych linków:
    http://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20160809100527&SearchText=ultracapacito....
    https://www.youtube.com/watch?v=RzGpfi4OkPY
    https://www.youtube.com/watch?v=z3x_kYq3mHM

    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Bardzo ciekawe informacje @Jercen.
    Świetna robota. Dzięki.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • chcę to do hybrydy:D
    Volvo już montuje takie w samochodach narazie i tak eksperymentalnie. pomysł dobry. trudno to okiełznać:D
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • Kondensator do systemu Start-stop to standard w Citroenie.

  • Tak jak w tytule - artykuł jest o superkondensatorach ...
    To są zasadniczo różne elementy instalacji. Ze względu na koszty związane z zastosowaniem i podłączeniem superkondensatorów, (jak na razie) żadna firma nie stosuje je seryjnie.
    Same kondensatory - są wykorzystywane w instalacji (nie tylko) samochodu wszystkich firm.
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Technika się rozwija. Wystarczy chwilę poczekać, aż znajdzie się w codziennym użyciu.
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław

SPRAWDŻ AKCESORIA DO SWOJEJ SKODY


Postaw mi kawę na buycoffee.to
Zostań Patronem RapidKlub.pl, dzięki Tobie forum będzie nadal funkcjonowało i pomagało innym użytkownikom!

Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@van_daal @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?