FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
Prosty test oleju
  • Całkiem prosty, domowy, a mało popularny test stanu oleju silnikowego.
    Do przeprowadzenia testu należy:
    1. Przygotować papier (min. 5 x 5 cm)*,
    2. Po jeździe (temp. silnika robocza) wyłącz silnik, wyciągnij bagnet z silnika, skieruj nad środek kartki, trzymaj 3 - 5 cm nad nią i odczekaj, aż kropla spadnie**. Nie dotykaj bagnetem kartki.
    3. Podczas i po teście kartkę trzymaj poziomo***. Odłóż kartkę na poziomą, suchą powierzchnię. Chroń przed wilgocią. W temp. pokojowej wsiąkanie może trwać kilka - kilkanaście min.
    Zasada: Im lepszy olej, tym szybciej wsiąka. Im starszy, tym dłużej.

    Ocena testu:
    Ponieważ olej silnikowy jest "wolny", potrzebny jest czas do jego całkowitego wsiąknięcia. W zależności od oleju i papieru, potrzeba 3 - 10 godz. Można test zostawić przez noc. Potem można porównać z zamieszczoną skalą.
    Na papierze utworzy się plama, o kształcie zbliżonym do koła. Przy nie trzymaniu kartki płasko, powstanie plama w
    kształcie elipsy.   
    1. Wewnętrzny krąg wskazuje stopień zanieczyszczenia oleju sadzą, prochem, opiłkami, ... W zależności od jakości spalania i przebiegu oleju tworzy się plama zanieczyszczenia. Jeżeli olej ma już duży przebieg, pierścienie 2 i 3 mogą być też pokryte zanieczyszczeniem. Dla "zdrowego" silnika o przebiegu oleju 5 i 10 tkm pierścienie odróżniają się wyraźnie.
    2. Drugi pierścień wskazuje kondycję oleju. Dla silników benzynowych czym olej ma większy przebieg, tym pierścień zabarwia się na ciemniejszy brąz.
    3. Zębaty, graniczny krąg wokół pierścienia 2, wskazuje o zawartości wody (płynu chłodzącego) w oleju. Badany olej po wchłonięciu przez papier zacznie tworzyć obrzeże zębate. Jeżeli poziom zawartości wody w oleju jest duży, można to zaobserwować już po kilku minutach po rozpoczęciu testu. Można rozróżnić dwa rodzaje wody: kondensowaną i z systemu chłodzenia (z glikolem). Oba tworzą zęby. Jeżeli w oleju jest glikol, po 1/2 godz. można zobaczyć na zewnętrznym żółtym pierścieniu koronę, która staje się wyraźniejsza i dalej rozrasta się.
    4. Zewnętrzny pierścień paliwa. Jeżeli olej zawiera paliwo, powstaje jasny, transparentny zewnętrzny pierścień. Można go zaobserwować już w ciągu 15 - 30 min. po rozpoczęciu testu. Im większy pierścień, tym większa zawartość paliwa w oleju. Ten pierścień zawsze powstanie, jego wielkość zależy od wielkości kropli oleju. Kiedy po kilku godzinach widoczny jest cienki, jasny pierścień, ocena oleju należy do kat. średniej, czyli dobry.     

    Możliwe błędy i niedostatki można zaobserwować już podczas wsiąkania.
    Jeżeli olej zawiera nadmiar wody, na brzegu plamy zaczną wychodzić wyraźne zęby. Dla wody z układu chłodzenia po ok. 30 min. wytworzy się wewnątrz  żółty pierścień.
    Jeżeli w oleju jest nadmiar paliwa, po 15 - 30 min. można obserwować rozrastający się na zewnątrz jasny pierścień.
    Łatwiej można zaobserwować i ocenić test, patrząc pod światło.
    Jeżeli test wyszedł jako średni lub zły, należy sprawdzić przyczynę takiego stanu.
    Test można przeprowadzać regularnie co 3 - 5 tys. km, z zapisem daty, stanu licznika i przebiegu oleju.      

    Wyniki testu****:
    1. skala 1-4 (dobry) - w silniku nie występuje nadmiar sadzy, następny test za ok. 5 tys. km
        skala 4-7 (średni) - w silniku powstaje większa ilość sadzy i zanieczyszczeń.
        skala 7-10 (zły) - niewłaściwe spalanie, zły skład powietrza z paliwem, niewłaściwy styl jazdy, zapchany filtr, usterka w   układzie wydechowym lub turbinie.
    2. skala 1-4 (dobry) - olej w silniku jest w dobrym stanie,
        skala 4-7 (średni) - olej w silniku wykazuje oznaki starzenia, należy uwzględnić przebieg oleju. Mały przebieg w połączeniu z większą oznaką starzenia się wskazuje na olej niewłaściwej jakości lub możliwe dalsze wady.  
        skala 7-10 (zły) - wskazana wymiana oleju. Wynik testu wskazuje na zbyt długi przebieg oleju, przegrzanie, niewłaściwy olej lub dużą zawartość siarki w paliwie.
    3. Woda w oleju:
       Zielona skala: w oleju nie występuje woda.
       Żółta skala: w oleju jest mały - średni poziom wody. Po ok. 1000 km przeprowadź ponownie test, przy dalszym występowaniu wody, należy zwrócić się do serwisu.  
       Czerwona skala: Zbyt dużo wody w oleju. Woda dostaje się do oleju poprzez uszkodzoną uszczelkę, należy zwrócić się do    serwisu.
    4. Paliwo w oleju:
       Zielona skala: Brak paliwa w oleju.
       Żółta skala: Lekki - średni poziom paliwa w oleju. Może dojść do rozcieńczenia oleju i pogorszenia właściwości
                 smarnych.
       Czerwona skala: Niespalone paliwo dostaje się do oleju wokół pierścieni. Przyczyną jest źle nastawiony/uszkodzony wtrysk, uszkodzone pierścienie. Możliwe rozcieńczenie oleju, przegrzanie silnika, zwiększone tarcie w silniku, zwiększone zużycie paliwa, zła/nadmierna emisja, należy zwrócić się do serwisu.

    * - rodzaj papieru: test można przeprowadzić na papierze o różnej gramaturze.
    - papier biurowy - może być,
    - kartka z zeszytu szkolnego - chyba najlepsza,
    - papier lekko kredowy - niezbyt dobry,
    - papier wizytówkowy (karton) - najgorszy.
    Na zdjęciach są przedstawione poszczególne rodzaje papieru.
    ** - ponieważ chodzi o test, który nie zużywa praktycznie oleju, warto przy jednym teście zaopatrzyć się w kilka kartek różnych gramatur (lub jedną większą) i dokonać kilka testów równocześnie. Ułatwi to odczyt.
    *** - test przeprowadzono z papierem ułożonym skośnie.  
    **** - zamieszczone zdjęcia nie odwzorowują dokładnie testu, występują błędy aparatu foto, monitora komputera. Należy samemu nieco popracować, pod światło widać więcej niż na zamieszczonych zdjęciach. 
    Odczyt i analiza stanu oleju pozostaje już we własnej inicjatywie, na własną odpowiedzialność lub zabawę.
    papier biurowy.jpg
    800 x 600 - 242K
    kartka z zeszytu.jpg
    800 x 600 - 240K
    papier kredowy.jpg
    800 x 600 - 213K
    papier wizytówkowy.jpg
    800 x 600 - 228K
    świeży olej.jpg
    800 x 600 - 230K
    tablica testu.jpg
    1000 x 650 - 431K
    Rapid LB | 1.2 CBZA 63kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 62 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • super dzięki! heh jakie zmyślne :D polecane do LL :D
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • nawet na studiach tego uczą :P
    RAPID LB | 1.2 CJZD 110 KM | MY16 | Ambition MAX | Beż cappuccino | 15000 km | Olsztyn
  • na moich tego nie było ;P
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • Porównałem test oleju świeżego, prosto z firmowego pojemnika oraz po przejechaniu 900 km. Olej 5w30 LL. Test wykonałem na zwykłym arkuszu papieru biurowego.
    Ponieważ różnice są niewielkie, trudno było przedstawić w postaci obrazu wyniki testu. Obrazy na papierze są dla oka lepiej rozróżniane i klarowne. Sama technika skanowania czy zrobienia zdjęcia nie oddaje faktycznego obrazu stanu śladu oleju na papierze.
    Na pierwszej ilustracji jest skan. Tu ledwo widoczny ślad po czystym oleju (w górnej części).
    Foto 1 i 2 pokazuje zdjęcie testu oleju po przejechaniu 900 km. Kolejne foto 3 i 4 przedstawiają zdjęcia oleju czystego.
    Nie wchodząc głębiej w tajniki testu, po przebiegu 900 km olej jest w miarę czysty. Nie warto sugerować się widokiem "wytartej" miarki oleju o papier ani widokiem koloru samej miarki. 
    N skan.jpg
    800 x 600 - 126K
    N foto 1.jpg
    800 x 600 - 323K
    N foto 2.jpg
    800 x 600 - 347K
    N foto 3 czysty.jpg
    800 x 600 - 551K
    N foto 4 czysty.jpg
    800 x 600 - 604K
    Rapid LB | 1.2 CBZA 63kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 62 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Po przejechaniu 4200 km - kolejny test. Pierwsza ilustracja to skan, druga - foto. Widoczne są już poszczególne kręgi.
    skan test 4200 km.jpg
    631 x 473 - 121K
    foto test 4200.jpg
    800 x 600 - 304K
    Rapid LB | 1.2 CBZA 63kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 62 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km

CIEKAWE DO SAMOCHODU / AKCESORIA:

Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@bounty @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?