Skrzynia biegów DSG - Forum SKODA RAPID
FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
Skrzynia biegów DSG
  • Dla kupujących używanego Rapida, kilka informacji o skrzyni DSG:
    Do silnika 1.4 90 kW TSI były montowane skrzynie:
    do 5.2014 - PWE
    od 5.2014 do 11.2014 - QRC
    od 11.2014 - QHF
    Do silnika 1.6 66 kW TDI CR były montowane skrzynie:
    do 10.2013 - PKY
    od 11.2013 do 5.2014 - PWF
    od 5.2014 do 11.2014 - QRD
    od 11.2014 - QHD
    Siedmiostopniowa, dwusprzęgłowa skrzynia DSG - 0AM ma dwa oddzielne, różne napełnienia olejem. Jedna komora jest dla oleju przewodowego, druga dla oleju hydraulicznego.
    Ilość oleju:
    komora z olejem przekładniowym:
    nowa skrzynia: 1,9 l
    wymiania: nie wymienia się
    olej: olej przekładniowy dla dwusprzęgłowej skrzyni 0AM
    komora z olejem hydraulicznym:
    nowa skrzynia: 1 l
    wymiania: nie wymienia się
    Mechatronikę dobiera się wg kodu skrzyni biegów. Nowa mechatronika dla skrzyni biegów jest już w produkcji dokładnie napełniona odpowiednią ilością oleju. Stosowanie innych olejów prowadzi do uszkodzeń lub zatarcia skrzyni. Skrzynie są napełnione olejem, do pracy bez wymiany. Z tego względu, nie ma opcji kontroli poziomu oleju. Również w skrzyni nie ma kontrolnego otworu ze śrubą.
    Jeżeli na skrzyni pojawi się nieszczelność, należy określić przyczynę i usterkę usunąć. Wtedy należy całą, pozostałą ilość oleju wypuścić i nalać nowy olej. Nowy olej wlewa się poprzez otwór odpowietrzający. Jeżeli skrzynia jest zamontowana w samochodzie, stosownie do modelu i wersji silnika należy zdemontować filtr powietrza lub akumulator z jego podstawą. Do poprawnego wlania oleju można posłużyć się adapterami VAS 6262A, VAS 6262/4 oraz VAS 6262/6.   

    Skrzynia - elementy:
    1 - zaworek odpowietrzający skrzynię
    2 - wieczko do napełnienia skrzyni olejem
    3 - dźwignia zmiany biegów
    4 - zaworek odpowietrzający mechatronikę
    5 - mechatronika skrzyni
    6 - sprzęgło podwójne
    7 - wyjście na półoś
    8 - korek spustowy oleju, 30 Nm
    9 - skrzynia DSG

    Schemat skrzyni:
    7-stopniowa skrzynia biegów DSG - 0AM posiada 2 wałki napędowe i 3 napędzane.
    A1 - 1. wałek napędowy
    A2 - 2. wałek napędowy
    B1 - 1. wałek napędzany
    B2 - 2. wałek napędzany
    B3 - 3. wałek napędzany
    M - mechanizm różnicowy
    K1 - sprzęgło 1
    K2 - sprzęgło 2
    S - silnik
    T1 - wałek pomocniczy z biegami 1, 3, 5 i 7
    T2 - wałek pomocniczy z biegami 2, 4, 6 i wstecznym

    Sterowanie zmianą biegów:
    O położeniu dźwigni biegów, skrzynia biegów nie ma sygnału mechanicznego przy pomocy lewarka biegów i wielofunkcyjnego czujnika biegów) tak jak w innych automatycznych skrzyniach biegów. Położenie dźwigni biegów jest przenoszone jednostką sterującą po CAN-Busie do mechatroniki. Zmiany odbywają się bez cięgła.
    Tylko w położeniu dźwigni "P" będzie mechanicznie, przy pomocy cięgła lewarka, aktywowana zapadka parkująca.

    Moment zmiany przy podjazdach lub zjazdach  
    Podczas jazdy na wzniesieniu lub zjeździe, decyzja zmiany biegu przebiega automatycznie, w zależności od położenia pedału gazu i prędkości, na podstawie dodatkowych map w jednostce sterującej. Mapa sterowania dla ekstremalnych jazd w stromych górskich podjazdach jest dostosowana do mocy silnika. Mapa sterowania dla stromych zjazdów górskich jest dostosowana do zdolności hamowania silnikiem. Bezpośrednim ustawieniem konkretnego biegu w trybie tiptronic, można podczas zjazdu z góry z przyczepką, wykorzystać możliwość hamowania silnikiem.

    Tiptronic:
    Po prawej stronie ścieżki lewarka biegów jest jeszcze jedna ścieżka. Tu można poprzez przesuwanie drążka do zamortyzowanego położenia (+) ręcznie zmienić bieg na wyższy. Odwrotnie, przesuwaniem drążka do zamortyzowanego położenia minus (-) ręcznie zmienić bieg na niższy. 

    przekrój skrzyni.jpg
    800 x 600 - 194K
    skrzynia - elementy.jpg
    800 x 600 - 183K
    schemat skrzyni.jpg
    800 x 600 - 135K
    korek spustowy.jpg
    800 x 600 - 320K
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 72 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • No komentarz rewelacja. Pełny szacunek. 
    Rapid SB |1,6 TDI 139KM | MY 14| Elegance | Szary Quartz|55000| Siedlce
  • Kilka ciekawostek z produkcji skrzyni:

    Aktualnie skrzynie DQ200 montuje się do:
    Audi: A1/S1, TT, A3, Q2
    VW: Polo, Golf, Golf Sportsvan, Passat, Jetta, Scirocco, Beetle, Caddy, Touran, T- Roc
    Skoda: Rapid, Fabia, Octavia, Superb, Karoq
    SEAT: Toledo, Ibiza, Leon, Ateca, Arona
    Kilka liczb:
    32 różnych wersji,
    Łącznie 352 części,
    Moment kręcący 250 Nm
    2200 sztuk dziennej produkcji
    Hartowanie przy 960 °C
    1000 pracowników
    Skoda Auto posiada trzy zakłady w Czechach. W Mlada Boleslav i Kvasiny produkuje osiem modeli Skody i Seata. Mlada Boleslav produkuje silniki i dwa rodzaje skrzyń. Trzeci zakład we Vrchlabi produkuje tylko jeden podzespół – automatyczną skrzynię DQ200. Siedmiostopniowy automat składa się z 352 części, jest jednym z najbardziej złożonych elementów samochodu. Zakład eksportuje go do wszystkich części świata. Dla Skody i Audi jest wyłącznym dostawcą takiej skrzyni. Pozostałe pojazdy koncernu VW są wyposażane wspólnie z zakładem w niemieckim Kassel.
    Znaczną część prac wykonują roboty, personel tu jest bardziej dla nadzoru i kontroli wyników.
    Na początku procesu produkcyjnego znajdują się  duże skrzynie z kutymi osiami i kołami. Służą one do obróbki toczeniem i frezowaniem. Większość wykonują automaty. Opracowują 18 części – 13 kół zębatych i 5 osi. Większość elementów można wytoczyć z jednego elementu. 4 koła są tak złożone, że po obróbce muszą być przyspawane laserowo. Nie da się ich zrobić w jednym kawałku.
    Następuje proces hartowania, kiedy koła i osie nabierają wymaganą twardość i wytrzymałość. Hartowanie przebiega pod ciśnieniem, w atmosferze helu, przy temp. ok. 960 °C. Z każdej partii, wydział jakości otrzymuje próbkę, na której sprawdza wymagane parametry.
    Mózgiem skrzyni jest mechatronika. To podzespół, który właściwie zamienia skrzynię na automat, ponieważ wykonuje pracę kierowcy: steruje sprzęgłem i steruje włączaniem poszczególnych biegów. Dział mechatroniki ma swoją wyodrębnioną linię montażową, na której obowiązują surowe wymogi, co do czystości.
    Produkcja jest podzielona na cztery strefy. W pierwszych trzech poszczególne, dostarczane elementy rozpakowuje się i czyści, by były przygotowane do montażu w czwartej strefie. Obsługa porusza się tam w specjalnym, antystatycznym ubraniu ochronnym.
    Roboty na linii montażowej wprasowują koła zębate i łożyska na osie i wkładają je do aluminiowych odlewów skrzyni. Następnie skrzynie są łączone, montuje się mechatronika, sprzęgło. Zmontowana skrzynia zostaje napełniona olejem. Cały proces trwa ok. trzech godzin. Każdej skrzyni towarzyszy nośnik danych, na którym wprowadzane są wszystkie dane z produkcji. Można w ten sposób odtworzyć wszystkie ważne dane montażu. 
    Ze względu na sporą ilość wersji, na wytypowanych miejscach umieszczono kamery, które sprawdzają montaż właściwego elementu. W trakcie zmiany – trzy razy dziennie, pięć dni w tygodniu – wprowadza się do systemu podzespół ze specjalnie założoną wadliwą częścią i sprawdza się, czy system automatycznie wykryje błąd. Jak na razie, komputer się sprawdza.
    Końcowy wielki sprawdzian, przeprowadza się na stanowiskach na końcu linii montażowej. Trwa ok. osiem minut i zostaje sprawdzona każda skrzynia. Podczas testu zmienia się wszystkie 7 biegów oraz wsteczny, symulowana prędkość dochodzi do 180 km/h.
    Równocześnie sprawdza się poziom hałasu. Przy jakimkolwiek nietypowym odgłosie od standardowego skrzynia biegów jest odstawiana i przechodzi dodatkowym testem, by stwierdzić, co jest przyczyną.  
    Oprócz testu końcowego na linii montażowej, losowo wybrane skrzynie są sprawdzane w testach drogowych w samochodach. Skrzynia zostaje zamontowana do jednego z pojazdów testowych ze wszystkich dostępnych wersji silnikowych. Za kierownicę zasiadają dwaj technicy, specjaliści od dźwięku, którzy mają wieloletnie doświadczenie i potrafią po odgłosach rozpoznać wszystkie nieprawidłowości w pracy skrzyni. Część jazdy odbywa się w normalnym ruchu, jazdy z wysoką prędkością przeprowadza się na zamkniętym, firmowym poligonie. Słuch techników uzupełniają jeszcze cztery mikrofony i czujnik zapisujący dźwięk, pochodzący ze skrzyni biegów.

    Przy takim procesie produkcyjnym jest szansa, że nasze R z takimi skrzyniami będą coraz bardziej niezawodne.

    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 72 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Wiecia jak skrzynie  DSG7 jest teraz wkladana do Rapidów 1.0 TSI co będa profukowane? Mokra czy sucha? Czy jest to dalej DQ200
  • DQ250 jest w innych mocach, do 180KM idzie DQ200 sucha.
    Skoda Rapid LB/ 1.2tsi chip144KM /MY 2017/ Style Max / Blue Race/ 11.000km/ Szczecin

CIEKAWE DO SAMOCHODU / AKCESORIA:




Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@bounty @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?