FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
Kontrolka ogrzewania lusterek
  • Wiele kontrowersji budzi wyposażenie R. Czasem proste, drobne sprawy, dały by lepszy komfort dla użytkownika. Jednak z punktu widzenia producenta, każdy mały kabelek czy czujnik to olbrzymie koszty w skali produkcji. Stąd jest okazja do samodzielnych doróbek, które zastępują niejako brakujące, fabryczne wyposażenie.
    Tym razem na warsztat poszła kontrolka ogrzewania lusterek.
    Temat banalny. Jednak po zapoznaniu się ze schematem i konkretnymi rozwiązaniami w drzwiach, sprawa nieco się skomplikowała.
    Pierwsza koncepcja - umieszczenie kontrolki w samym przełączniku. Ze względu na budowę, wymiary oraz rozmieszczenie poszczególnych elementów wewnątrz przełącznika, umieszczenie diody LED w środku jest niemożliwe. Również na kołnierzu przełącznika jest temat trudny, z racji wąskiego, wyprofilowanego fałdu.
    Ze względu na połączenia na płytce drukowanej oraz bezpośrednie wyjście na konektorek, nie ma łatwej możliwości elektrycznego podłączenia diody w obrębie przełącznika.
    Druga lokalizacja - to obudowa lusterka, na zewnątrz. Tu problem był z zabezpieczeniem przed wilgocią i lokalizacją diody. Dodatkowo można by dyskutować o nieprawnie umieszczonej kontrolce. Wprawdzie przy kontroli, bez załączonego silnika i wyłącznika, lampka by nie świeciła, ale już samo jej umiejscowienie może stwarzać problem.  
    Pozostała opcja dioda na tapicerce, z dodatkowymi kabelkami. I poszedłem tą drogą.
    Wpierw sprawa zasilania diody. Okazało się, że przełącznik nie steruje bezpośrednio grzałką, tylko jest połączony z jednostką. Ta z kolei steruje przekaźnikiem. Stąd też kolejny powód, by nie starać się  wchodzić w układy współpracujące z kompem. Po wielu próbach, okazało się, że proste podłączenie do samej grzałki nie będzie ingerować w układy elektroniczne, a dodatkowa dioda w układzie grzałki, nie będzie stanowiła praktycznie żadnego dodatkowego obciążenia.
    Stąd takie rozwiązanie. Ok. 20 cm przewodu dwużyłowego, dioda LED 12 V, lutownica i do dzieła!
    Sama dioda może być dowolnego koloru. Jednak ze względu na zielone podświetlenie symboli przełącznika, wybrałem również kolor zielony. Kształt czy średnica diody może być dowolny. Sam użyłem okrągłej diody o średnicy 3 mm.
    Na drzwiach (po ściągnięciu tapicerki) jest konektor 5 pin, rozłączny, z którego kabelki idą do lusterka. Dwa z nich to właśnie obwód grzałki. Po przylutowaniu, założeniu izolacji i unieruchomieniu początku kabelka, pozostaje umiejscowienie diody.
    Rozwiązaniem jest niewielka powierzchnia wokół przełącznika, która jest pokryta małymi, zaślepionymi otworkami. Wybrałem jeden otwór, przewierciłem go na wylot, ze spodu klejem na ciepło przymocowałem diodę z kawałkiem kabelka. Tu należy zachować polaryzację dla poprawnego działania diody. Dla "ułatwienia" ściągania tapicerki w przyszłości, można między kabelki wstawić konektor 2 pin, dla szybkiego, prostego załączania obwodu diody z zachowaniem polaryzacji.
    Przed ostatecznym montażem tapicerki warto dokonać sprawdzenia działania kontrolki.
    Tu mała uwaga: grzałka (jak i dioda) załącza się dopiero po kilku sekundach po uruchomieniu silnika. Wszelkie próby szukania napięcia w obwodzie grzałki tylko przy załączonym zapłonie, nie dadzą rezultatu.
    Takie rozwiązanie z użyciem kleju daje rozproszone światło na przewiercony otwór. Optycznie z boku nic nie widać, nic nie wystaje. Po załączeniu ogrzewania pojawia się zielone światło nad symbolem graficznym na przełączniku.
    Nie jest to jedyne możliwe rozwiązanie kontrolki. Samą kontrolkę można umieścić w innym, dowolnym miejscu. Jest to tylko kwestia doprowadzenia przewodu dwużyłowego w konkretne miejsce.
    Zdjęcia z lampą błyskową nie oddają światła kontrolki. W realu wygląda to znacznie lepiej, nie oślepia, jest jednoznaczne, rozproszone zielone światło.
    foto 1.jpg
    800 x 600 - 489K
    foto 2.jpg
    800 x 600 - 535K
    foto 3.jpg
    800 x 600 - 415K
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Całkiem sprytne. Ja jednak dałbym żółtego LEDa. Bardziej współgrał by z kolorystyką auta.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • Kolorystyka kontrolek w samochodzie nie jest przypadkowa. Wg koloru kierowca może orientować się, czy musi niezwłocznie zatrzymać samochód, czy też może dalej jechać.
    Czerwonych nie można lekceważyć, najczęściej oznaczają niebezpieczeństwo lub usterkę. Pomarańczowe pełnią funkcję ostrzegawczą, kontynuowanie jazdy jest możliwe (należy jednak podjąć stosowne działania). Pozostałe kolory kontrolek - zielone, niebieskie lub żółte informują o włączonych funkcjach w samochodzie.
    Stąd też w razie instalacji dodatkowych urządzeń i kontrolek, warto zastanowić się, jaki dobrać ich kolor.
    W przypadku zainstalowania dodatkowej kontrolki włączonego ogrzewania lusterek, dobrany kolor (u mnie zielony) współgra z kolorystyką podświetlenia ikonek przełącznika.
    Jednak każdy postępuje wg swoich upodobań i może dobierać sam kolory.
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • W Audi podgrzewanie ikonka pali mi się fabrycznie na pomarańczowo.
    Skoda Rapid LB/ 1.2TSI chip150KM/ 249Nm /MY 2017/ Style Max / Blue Race/ 11.000km/ Szczecin
  • W Rapidzie zielony to kolor podświetlenia. Aktywacja funkcji sygnalizowana jest na żółto.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda

ZYSKAJ NAWET 500ZŁ - OTWÓRZ ONLINE KONTO BANKOWE

SPRAWDŻ AKCESORIA DO SWOJEJ SKODY


Postaw mi kawę na buycoffee.to
Zostań Patronem RapidKlub.pl, dzięki Tobie forum będzie nadal funkcjonowało i pomagało innym użytkownikom!

Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@van_daal @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?