Witam serdecznie, przyciemniłem sobie szyby w aucie, dziś zauważyłem, że prawdopodobnie podczas odklejania naklejki reklamowej Skody została uszkodzona jedna ścieżka grzewcza na szybie, moje pytania do Was: - czy folie przyciemniające można odkleić częściowo - poprawić ścieżkę i przykleić ponownie? - pytanie zapewne retoryczne...uzupełnienie ścieżki na folii nie przyniesie żadnego skutku? Jeżeli odpowiedź na powyższe pytania jest negatywna, to czy dobrze rozumuję, że nie będzie grzała tylko ścieżka zaznaczona przeze mnie na zdjęciu? W takim wypadku, skoro jest to ścieżka bardzo nisko szyby, darowałbym sobie jej naprawę. Oczywiście mogę jechać do firmy, która zakładała mi folię, ale wtedy zapewne ściągnęliby cała folię, uzupełnili ścieżkę i na położyli nową folię (Uważam, że niesie to za sobą zbyt duże ryzyko uszkodzenia pozostałych ścieżek) z góry dziękuję za pomoc :)
IMG_20190505_195433.jpg
1280 x 960 - 396K
Rapid SB | 1.2 CJZC 90 KM | MY17 | Ambition MAX | Czerwony RIO metalizowany|| 67 000 km | Wrocław
Wg Twojego zdjęcia, wygląda to na mechaniczne uszkodzenie ścieżki. Co do naprawy, sam bym zwrócił się do firmy, która wykonała przyciemnienie, z pewnością mają doświadczenie i poradzą, może i naprawią bez zdejmowania całej powierzchni folii. Sama przerwana ścieżka jest w ciekawym miejscu, znajduję się pomiędzy dwoma pionowymi ścieżkami, które doprowadząją prąd do pozostałych, zewnętrznych części tej poziomej linii. Stąd w Twoim R nie będzie grzał środkowy odcinek ścieżki oporowej. Ponieważ pod tą ścieżką jest jeszcze jedna, łamana ścieżka i wygląda na nieuszkodzoną, to nie będzie bardzo widoczna, słabiej dogrzewana część szyby, w razie braku uzupełnienia połączenia.
Dziękuję jercen - na Ciebie zawsze można liczyć :) Za tydzień mam podjechać kontrolnie na sprawdzenie folii przez osobę zakładającą. Z tego co napisałeś, wynika, jak dobrze zrozumiałem, że nie będzie grzał zaznaczony pomarańczowym kwadratem obszar szyby?
Rapid SB | 1.2 CJZC 90 KM | MY17 | Ambition MAX | Czerwony RIO metalizowany|| 67 000 km | Wrocław
Przerwa na ścieżce - spowoduje w części środkowej poziomego paska strefę "zimną". Jak serwis tego nie naprawi - to prawdopodobnie nie będzie tragedii, bo wokół przerwanej ścieżki masz strefę grzejącą. Może tylko dłużej się nagrzewać.
W zależności od stopnia wyposażenia samochodu i typu radia, R może mieć podłączone 3 typy anten, dla AM/FM, FM2, DAB, dalej antena dla GPS, telefonu, nawigacji, centralnego zamka. W tylnej szybie napylona jest antena dla odbioru radia, niezależnie od pręta na dachu. Nowsze samochody mają dalsze anteny, nie stosowane jeszcze w R. Na forum jest trochę info na ten temat, zapraszam do lektury.
Połączenie tych dwóch poziomych pasków odcinkiem zaznaczonym kolorem pomarańczowym jest z punktu widzenia elektryka potrzebne i wystarczające, do przywrócenia przepływu prądu (w konsekwencji do grzania ścieżki). Druga, trudniejsza sprawa, to wykonanie takiego połączenia. Szyba w każdej pozycji będzie "górą", należy wykazać się cierpliwością i pewną ręką. W sprzedaży jest sporo różnych środków przewodzących, lakierów, ... Dla w miarę dobrego połączenia, po odtłuszczeniu powierzchni szyby jak i kawałka paska z obu stron, warto podlepić taśmą strefę nad i pod paskiem, potem można nanieść środek. Nanoszony lakier musi zachodzić kilka, kilkanaście mm na pasek z jednej i drugiej strony. Jednak nigdy oporność (elektryczna) nie będzie taka sama, jak metalizowanego, oryginalnego paska. W wyniku tego, naprawiony pasek może zauważalnie wolniej grzać, niż pozostałe odcinki grzałki.
Jeszcze jedna uwaga - po naniesieniu preparatu, na szybie powstanie wyczuwalne zgrubienie zaschnietego lakieru, o którym należy pamiętać przy myciu szyby.
Przy umiejętnym posługiwaniu się nożykiem, można pokusić się o usunięcie nalepionej folii tylko z fragmentu szyby, na który naniesiemy lakier.
Naprawiałem ścieżki szyby w swoim pierwszym samochodzie Fiat 125p. Uszkodzone było około 7-8 ścieżek. Na szczęście były to bardzo wąskie przerwy takie jak od krawędzi skrobaczki, lub noża. Preparat do naprawy miał konsystencję gęstego lakieru i zawierał metaliczne srebro. Na początku bardzo delikatnie z każdego uszkodzenia usunałem po kilka milimetrów lakieru ochronnego. Potem taśma od góry i od dołu ścieżki i następnie "malowanie". U mnie najlepiej sprawdziła się zamiast pędzla wykałaczka. Po wyschnięciu naprawianych miejsc pokryłem to jeszcze lakierem elektroizolacyjnym. Wszystko działało przez następnych parę lat, aż do sprzedaży Fiata. Bardzo uważałem na te miejsca pry czyszeniu tylnej szyby.
Rapid SB / 1,2 TSI EA211 CJZC 90KM / MY16 / Active / Biały / 62 kkm / Zawiercie
Wszelkie znaki towarowe, zdjęcia użyte na stronie są własnością producenta i zostały użyte jedynie w celach informacyjnych. Informujemy, że publikowane treści są treściami własnymi użytkowników.