Nasi kochani rządzący pozamykali przed nami (emerytami) warsztaty dokonujące wymiany kół i opon (nie dotyczy kierowców używających samochodów w celach zawodowych) i w związku z tym mam pytanie:
Jako, że w latach '90 sam koła zmieniałem, dzisiaj chciałbym samodzielnie zmienić je ze stalowych na alu.
Mam zwykły klucz do śrub i zastanawiam się, czy zainwestować w klucz dynamometryczny?
Trochę się boję uszkodzić alufelgi, nie wiem, z jaką siłą dokręcać zwykłym kluczem lub jaką siłę ustawić na kluczu? No i jaki wybrać?
Co do momentu dokręcenia - jak dla stalowych tak dla kół alu Skoda zaleca 120 Nm. Śruby mają powierzchnię kulistą, nie ma potrzeby wymiany śrub przy zmianie kół. Można spokojnie stosować je do obu kompletów kół. Co do praktycznego dokręcania kół. Jestem uczulony na dokręcanie kół pneumatycznym (profesjonalnym) kluczem w warsztacie. Przy samodzielnej wymianie koła nie byłem w stanie odkręcić śrub. Po podjechaniu do serwisu, gość miał problem odkręcić je pneumatycznym kluczem. Dopiero po nastawieniu momentu na maksa, śruby puściły. Od tego czasu dokręcam ręcznie, tak bym w trasie był w stanie samodzielnie zdjąć koło. A w serwisie, przy gościu sprawdzam, czy dam radę odkręcić "jego moment". Co do siły dokręcenia, 120 Nm to ok 12,2 kgm. Przy kluczu długości ok. 30 - 35 cm (1/3 m) wychodzi użycie siły rzędu 360 N (36 - 37 kg). A tyle jestem w stanie "wycisnąć" ręką. I podobną siłą mogę później odkręcić taką śrubę. Nie stosuję klucza dynamometrycznego do dokręcania kół. Ale też nie mam problemu z poluzowaniem i odkręcaniem śrub kół. Przy montażu alu kół - należy uważać, by nie porysować powierzchni bocznych otworów. Warto mieć okrągły klucz (nasadkę), i delikatnie dokręcić ręką, a dociągnąć kluczem do kół.
Ja natomiast dokręcamy koła używając standardowego klucza plus przeduszka od kluczy nasadowych ramię klucza około 50 cm. W razie awaria w trasie jestem w stanie stanąć na kluczu czy to nawet tupnąc pięta w klucz i śruby puszczają. Częstwo bywa tak iz ludzie zapominają oczyścisz piasty i mimo śrub odkręconych koło nie chce zejść i tu niekiedy pojawia się większy problem co dalej. Zostaje poluzować śruby i kopanie nogą w oponę aby to odskoczyła od piasty.
Rapid SB | 1.2 CJZD 110 KM | MY16/7.10.2015 | 81000 km | Małopolska zachodnia, Ziemia Chrzanowska
Dla samej wymiany kół nie opłaca się inwestować w klucz dynamometryczny, ale jeżeli lubisz podłubać coś więcej przy aucie to już się przydaje taki klucz. Do samej wymiany kół zwykły klucz i dokręcamy z wyczuciem, aby w drodze nie mieć problemu przy kapciu. A jak wulkanizator dowali pneumatem to i 2m przedłużki czasem zbraknie aby odkręcić...
_model_ pneumatyczny klucz akumulatorowy to koszt 270 zł. na Allegro, przy jednorazowej wymianie to faktycznie się nie opłaca, ale zamierzam jeszcze trochę pożyć na swojej emeryturze i po trzech latach chyba się zwróci.
@rico Odpuść sobie takie nie firmowe klucze udarowe. Kiedyś się skusiłem na coś takiego i leży w kącie zbierając kurz. Do odkręcenia kół to może się jeszcze nadaje, ale jak już chcesz odkręcić np. śruby od amorka przy piaście to niestety ale klucz nie daje rady...
Wszelkie znaki towarowe, zdjęcia użyte na stronie są własnością producenta i zostały użyte jedynie w celach informacyjnych. Informujemy, że publikowane treści są treściami własnymi użytkowników.