FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
Samodzielna wymiana łańcucha rozrządu
  • Cześć!
    Przymierzam się do samodzielnej wymiany łańcucha rozrządu. Mam już zgormadzone wszystkie części i materiały.
    Narzędzia też prawie wszystkie. Prawie bo zastanawiam się nad jednym... Czy w Rapidzie z silnikiem 1.2 TSI CBZB przy wymianie rozrządu trzeba podwiesić silnik i go opuścić żeby swobodnie ściągnąć koło pasowe i koło zębate z wału korbowego czy jest tam na tyle miejsca żeby zostawić silnik na łapie?
    Szukałem wszędzie informacji i nie znalazłem nigdzie nic na ten temat.
    Obejrzałem parę filmików na YT i wiem że w Fabii trzeba podwiesić silnik ale już np. w Golfie nie ma takiej potrzeby.
    Ktoś przerabiał to u siebie? Kombinować jakiś dźwig albo belkę do podwieszenia?
    Będę wdzięczny za wszelkie uwagi i wskazówki.
    Pozdrawiam!
    Rapid LB | 1.2 TSI 77KW/105KM | MY13/14 | Ambition+Komfort | Biel Candy
  • Nie trzeba podwieszać silnika, masz tu film od golfika i ciekawostkę jak zapakować zębatkę na wale, opalarka się przyda :).
    Rapid SB 1,2 TSI CBZB 77kW (105KM) |Ambition Max MY 2014, 142000 Km. Wejherowo
  • interesuje sie tym tematem i chcialbym opinii, czy wymiana napedu pompy oleju jest  zbyteczna? domyslam sie, ze najlepiej komplet????jesli juz, to jakiego producenta calość? 
  • A w ogóle to czemu wymieniasz rozrząd ile przebiegu jest, tu wszyscy wymieniają komplet łańcuchów, ja nie wymieniłem i zostawiłem stary na pompie, przy 100tyś wymieniłem i żałowałem bo napinacz jest winowajcą terkotania, zdejmij osłonę plastikową i będzie widać na ile jest wysunięty.
    Rapid SB 1,2 TSI CBZB 77kW (105KM) |Ambition Max MY 2014, 142000 Km. Wejherowo
  • Jeśli o mnie chodzi to wymieniam profilaktycznie. Co prawda łańcucha rozrządu nie słychać (pewnie dlatego, że często zmieniam olej) ale słychać łańcuch napędu pompy oleju. Według producenta przy wymianie rozrządu nie trzeba wymieniać łańcucha napędu pompy oleju bo niby nie przenosi żadnych obciążeń i nic się z nim nie powinno dziać. A nawet jeśli się rozciągnie to przecież tylko napędza pompę oleju.
    Prawda jest jednak taka że ten łańcuszek rozciąga się na prawdę mocno i uderza - dzwoni o obudowę.

    @marinesku2 to, że nie trzeba podwieszać silnika wiesz ze swojego doświadczenia czy z filmiku na Youtube? Bo wiesz... Jednak "golfik" się nieco różni budową i wymiarami od "rapidka" :)
    A druga sprawa jest taka: Żałowałeś wymiany łańcucha rozrządu? Jeśli tak to uwierz mi - nie ma czego. Przy 100tys. łańcuch jest już na pewno rozciągnięty a napinacz który skasuje luz łańcucha to według mnie takie usypianie czujności użytkownika auta. Rozciągnięty łańcuch to nie tylko terkotanie ale też przede wszystkim zmiana kąta wtrysku co w skrajnych przypadkach może doprowadzić np. do wypalenia dziury w tłoku, zmniejszenia mocy, drgań silnika itd. Więc to, że go nie słychać nie oznacza wcale że pod pokrywą rozrządu jest wszystko cacy.

    @wojtekblak4335 ja wymieniam ale bez koła zębatego pompy oleju. Łańcuch kupiłem Febi (40007) za 120zł i koniecznie trzeba wymienić śrubę koła zębatego - Numer katalogowy N90365901 - 5,49zł w ASO. Rozrząd oryginał - zestaw o numerze 03F198158B - za 390zł w ASO.

    Dobra... Z własnego doświadczenia...
    W Rapidzie nie ma potrzeby podwieszać silnik. Moje spostrzeżenia po rozebraniu rozrządu:
    - Łańcuch rozrządu po 103500km rozciągnięty niezauważalnie (jakieś pół ogniwa).
    - Łańcuch napędu pompy oleju w tragicznym stanie - luz taki że na upartego bym go ściągnął z koła zębatego bez odkręcania tegoż koła.
    - Fabryczny napinacz łańcucha miał te same numery co nowy.
    - Myślałem że uda się zrobić bez spuszczania płynu chłodniczego ale jednak nie - może i na upartego by się dało ale działając w pojedynkę ryzykuje się rozsmarowanie uszczelniacza górnej pokrywy rozrządu po wężach wodnych - warto je jednak zdjąć i odchylić do tyłu.
    - Zastosowanie prowadnic do nasunięcia górnej pokrywy rozrządu (tak jak mówi o tym Elsa) możliwe jest dopiero po podwieszeniu silnika i całkowitym odkręceniu łapy silnika.
    - Nie trzeba odkręcać katalizatora (jedna część od turbosprężarki aż do tłumika środkowego)
    Rapid LB | 1.2 TSI 77KW/105KM | MY13/14 | Ambition+Komfort | Biel Candy
  • Temat rozpocząłem dawno, ale robić będę teraz w maju, bo tak mi wyszła wymiana oleju. Łańcuch może nie tragiczny, ale jak wózek postoi 6 dni to słychać go chwilkę.. Przebiegu nie ma wielkiego bo 85tys ale ja jestem 3 właścicielem i wolę mieć spokój
     Gdyby ktoś poratowaŁ mnie momentami dokrecania byłbym wdzięczny.
    Pozdrawiam
  • Momenty dokręcania śrub:
    4 - 25 Nm
    6 - 13 Nm
    11 - 50 Nm
    13 - 20 Nm + obrót o 90 st (1/4 obrotu)
    17 - 5 Nm + obrót o 30 st
    18 - 5 Nm + obrót o 30 st
    20 - 18 Nm
    22 - 18 Nm
    23 - 50 Nm + obrót o 90 st (1/4 obrotu)
    25 - 5 Nm
    29 - 60 Nm

    budowa silnika.jpg
    1024 x 1200 - 596K
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Serdecznie dziekuje, ale brakuje tutaj najbardziej interesującego mnie momentu, czyli śruby koła pasowego/wału korbowego czy to będzie 150Nm +180* ?
     :D schemat z google,czy jakiś konkretny program ?

  • Zgadza się. 150Nm + 180 stopni. Ręka boli :)
    Takie wartości są w Elsie
    Rapid LB | 1.2 TSI 77KW/105KM | MY13/14 | Ambition+Komfort | Biel Candy

  • Mateusz2605 
    Żałowałem wymianę łańcucha!, bo miałem oba w ręku i nie był wyciągnięty jak podniosłem to ogniwa na boki się nie rozchylały (sztywny) winny był napinacz- nie był wysunięty lecz szmato-waty sprężyna bardzo słaba więc zanim olej nabił go to telepało, ale wymieniłem na oryginał, olej wymieniłem 15 razy przEZ 140 tyś przebiegu więc jak smarujesz tak jedziesz, każdy sam podejmuje decyzję zapewne tak bym zrobił w twoim przypadku, pozdrawiam i życzę zadowolenia z eksploatacji R.
    Rapid SB 1,2 TSI CBZB 77kW (105KM) |Ambition Max MY 2014, 142000 Km. Wejherowo
  • Pracuję w hurtowni części i współpracujący ze mną mechanicy kilkukrotnie wymieniali łańcuchy w tych silnikach, jeden nawet zaprosił mnie na porównanie starych i nowych elementów i stwierdzam, że jak kiedyś rozważałem wymianę rozrządu, tak teraz odpuściłem temat, bo jak napisał @marinesku2, łańcuch był niezużyty, koła też, jedynie trochę rozmiękczony napinacz. Po wymianie odgłos terkotania występował nadal. Grunt to regularna wymiana oleju i uważam że powinno być dobrze.
    Rapid LB | 1.2 CBZB 105KM | MY15 | Style Plus | Biel Laser | 110000 km | Sochaczew
  • Witam , ja również popieram wypowiedż kolegi @Maciek 1991 ,jeżeli chodzi o przedwczesną wymianę rozrządu.Tak jak już wcześniej , gdzieś pisałem na forum , nie przejmować się tym kilkusekundowym terkotaniem podczas rozruchu silnika . Jest to normalny objaw w tych silnikach 1,2 TSI i nie jest to wynikiem zużytego łańcucha , tylko napinacza , który powinien już zadziałać w chwili przekręcenia kluczyka w stacyjce przed rozruchem i naprężyć , czyli wyciągnąć luz łańcucha rozrządu po jego wcześniejszym spoczynku. Najważniejsze jest tak jak kolega wcześniej napisał regularna wymiana oleju i filtra oleju , najlepiej co roku dać mu świeży olej , wtedy i terkotanie jest mniej słyszalne i jest lepsze smarowanie całego układu.Pozdrawiam !!!
    * RAPID LIFTBACK * 1,2 TSI * 86 KM * MY15 * AMBITION MAX * BEŻ CAPPUCINO *26 950 * RYBNIK *
  • Dokładnie, jeśli już coś niedobrego się dzieje, to raczej z powodu wymiany oleju co 30 tys. km, jak zaleca producent.... Ja wymieniam co 10 tys. km i pod koniec tego przebiegu już słyszę że inaczej to wszystko pracuje podczas uruchamiania silnika.
    Rapid LB | 1.2 CBZB 105KM | MY15 | Style Plus | Biel Laser | 110000 km | Sochaczew
  • Co do oleju to przetestowałem wszelkiej maści marki i najlepiej pracuje mi silnik na valovoline synpower 5w30 vw502, najgorzej na lotosie i castrolu wylałem je po 200km, castrola dostawałem za darmo w programie skoda darmowe przeglądy i oleje z filtrami, traktowałem to jako płukanka silnika:)
    Rapid SB 1,2 TSI CBZB 77kW (105KM) |Ambition Max MY 2014, 142000 Km. Wejherowo

SPRAWDŻ AKCESORIA DO SWOJEJ SKODY


Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@van_daal @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?