FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
Usuwanie rys
  • Panowie, mam pytanie o polecane przez Was na terenie Warszawy i okolic firmy usuwające rysu po życzliwych przechodniach.
    W ostatnią sobotę jakaś życzliwa menda potraktowała (najprawdopodobniej niechcący) kluczem moją maskę.
    Co polecacie?

    Tak to wygląda:
    imageimage
    WP_20150413_09_16_30_Pro.jpg
    3072 x 1728 - 1M
    WP_20150412_21_16_59_Pro.jpg
    3072 x 1728 - 1M
    Rapid SB | 1.4 122 KM DSG | MY14 | Elegance | Czarny Magic perłowy | 57000km | Warszawa
  • Ze zdjęcia wynika, że to raczej głęboka rysa do podkładu, więc raczej nie usuniesz przez polerowanie. Chyba tylko malowanie.
    Rapid LB|1,2 85 KM| MY14| Ambition| Blue Denim| 105000 km| Kraków
  • chyba bym sie poplakał.... współczuję :(
    Rapid LB | 1.2 CBZB 105KM | MY15 | Ambition Max | Beż Cappuccino | 25000km | Łódź
  • Tak, w początkowej fazie pociągnięcia jest zdarty cały lakier. Chyba będę musiał się dowiedzieć o lakierowanie SPOT - czy ogarną taką rysę. A jak nie, to szlifowanie i cała maska :(
    Rapid SB | 1.4 122 KM DSG | MY14 | Elegance | Czarny Magic perłowy | 57000km | Warszawa
  • Lakierowanie typu SPOT polega na naprawianiu powierzchni nie większych niż kartka formatu A4 i stosowana raczej do otarć parkingowych, lub małych rysek. W tym wypadku chyba się nie będzie dało, ale zapytać fachowców warto.
    Rapid LB|1,2 85 KM| MY14| Ambition| Blue Denim| 105000 km| Kraków
  • No faktycznie nieźle cię jakeś menda załatwiła, lakierowanie całej maski raczej do tanich nie należy no i potrzeba też czasu na to
    Rapid LB / 1.6 TDI CAYC mod 135KM / MY14 / Ambition Komfort / Czarna Perła / 142.500km / Warszawa
  • @eklime
    lakierowanie całego elementu to ostateczność, zdecydowanie odradzam.
    Odrobina cierpliwości i sam sobie naprawisz, w cenie 15 razy niższej.

    Jak?
    W skodzie są do kupienia lakiery zaprawkowe, dobierasz kolor po nr lakieru, musisz kupić taki w płynie a nie w sprayu, bo mają tam dwie wersje. Ten w płynie to dwa pojemniczki z pędzelkami jak lakier do paznokci, jeden to lakier, drugi to bezbarwny wierzchni.
    Jeżeli rysa nie jest głębsza niż podkład to ta metoda się sprawdza.

    Oczywiście wprawne oko dostrzeże że było naprawiane, ale uwierz mi trzeba się naprawdę dobrze przyjrzeć i to na czystym aucie. Naprawiałem już odprysk od kamienia na moim białym, poniżej fotki, oraz wielokrotnie na poprzedniej metalizowanej fabii. Owszem na metaliku widać korektę bardziej niż na jednolitym lakierze, ale uważam że darcie całego elementu w takich przypadkach nie ma sensu.

    Jak się zabrać? Odtłuścić rysę, w przyp. odprysków większych np. od kamienia, można zmatowić pow. podkładu. Następnie cieniutkim pędzelkiem (takim niemalże włosowym) (te z zestawu są dużo za grube) wypełnić rysę lakierem, lakier podczas schnięcia mocno zmniejsza objętość więc wypełnienie może być nieco wypukłe.

    Gdy lakier barwny wyschnie, drobnym, papierem ściernym np. 2000 z użyciem wody zeszlifować nadmiar lakieru. Czyli wszelkie wypukłości powyżej pow. lakieru zarówno w rysie, jak i tam gdzie nam się wyjechało poza rysę.

    Do tego celu najlepiej użyć płaskiego elementu np. skrobaczki do lodu na jej ostrej i płaskiej krawędzi przyłożyć kilkukrotnie zwinięty wąski pasek papieru ściernego (na ok 5mm), aby nie szlifować za daleko zdrowego lakieru. Nie polecam szlifowania palcem gdyż pod palcem powstanie wypukłość która nam pogłębi rysę i wydrze większą dziurę, zamiast zebrać nadmiar. Za to kilkurotnie zwinięty papier da dystans i nie będziemy skrobaczką szurać po zdrowym lakierze.
    Gdy nadmiar wypukłości zedrzemy do wysokości oryginalnego lakieru okalającego rysę, a rysę mamy zabarwioną na właściwy kolor na całej długości jeszcze raz odtłuszczamy, suszymy i czynności powtarzamy tym razem malujemy bezbarwnym.

    Gdy wyschnie szlifujemy ponownie taką samą metodą nie żałując wody. Koncową fazę szlifowania możemy robić papierem o drobniejszym ziarnie. Gdy powierzchnia będzie zrównana z lakierem wokół rysy, odkładamy papier i nie stresujemy się że lakier oryginalny się zmatowił.
    Bierzemy pastę Tempo lekko ścierną i polerujemy lakier stary i nowy na i wokół rysy, aż przywrócony zostanie blask.

    Prawdopodobnie w rysie lakier metaliczny będzie się nieco różnił od lakieru oryginalnego w zależności od kąta padania światła, ale to widać tylko z bliska i na czystym aucie. Ja w fabii się tym nie przejmowałem bo wystarczyło lekkie zakurzenie czyli w 2h po myciu problem się sam rozwiązywał.

    Teraz mam lepiej bo na jednolitym lakierze odcień jest taki sam. Jedynie widać że pigment jest niżej niż lakier oryginalny, ale to tez tylko z bardzo bliska. Mój pierwszy odprysk miał pow. ok 6mm na 2,5mm i rzucał się w oczy bo na białym ten szary podkład baaaardzo kontrastował, jakiś ciemny w tych Rapidach dają ;) a jest to w centralnej części maski.

    Teraz owszem jak się przyjrzeć z bliska to widać że jest różnica poziomów między lakierami koloryzującym, ale tego naprawdę trzeba z lupą szukać.
    Zdjęcia z dzisiaj nie oddają rzeczywistości.

    Nie mam zdjęć przed naprawą, bo nie sądziłem że będą przydatne. Ten brud, to nie syf po zimie tylko zakurzenie po kilku dniach od wysychających kropelek deszczu i kurzu z powietrza, bo generalnie auto jest czyste i wygląda tak
    1.JPG
    1165 x 617 - 57K
    2.JPG
    1095 x 642 - 60K
    4a.JPG
    1002 x 585 - 63K
    5.JPG
    535 x 194 - 25K
  • Ja bym likwidował z AC. Jeżeli jeszcze masz ochronę składek przy małych szkodach to bym od razu się nie bawił, tylko walił do ubezpieczyciela...
    Rapid LB 1.2MPI LPG | MY14 | Elegance | Biel candy | Łódź
  • Raczej malowanie, pierwszy lepszy zakład na pewno coś tobie na takie bolączki poradzi.
    Rapid SB/1.2 MPI/MY14/Ambition komfort/ Szary metalik
  • Ja bym powiedział, że na początek zrobić jak @kros piszę, tylko że z drobną modyfikacją. Nie używać papieru ściernego tylko zaopatrzyć się w dwie-trzy pasty polerskie o różnej ścieralności (w sklepie z kosmetykami/chemią samochodową) + pad polerski do polerowania ręcznego. Całość z lakierem z ASO wyjdzie około 150 zł.

    Zawsze lakier jak i pasty zostaną i będą na później. Ja mam auto od 2 miesięcy a też już muszę małą zaprawki zrobić na drzwiach po supermarketach...

    A, potem ewentualnie się zabezpieczyć np wykonując coś takiego. Ja mam to w planach.
    Rapid SB | 1.2 CBZA 86KM | MY15 | Ambition Max + Dynamic + Pakiet na bezdroża | Czerwień Corrida | 4500km | Lublin
  • Ja osobiście sam nie odważył bym się robić takiej rysy w warunkach garażowych czy domowych po pierwsze za duży odcinek /powierzchnia/ lepiej niech to zrobi fachowiec bo potem tylko będą większe koszty ale to moje zdanie, każdy może zrobić co uważa za stosowne 
  • Trochę lat temu jakiś pacan przejechał mi kluczem drzwi i błotnik auta. Współczuję bo człowieka i boli i roznosi po takiej kretyńskiej demolce. Ja zaprawiałem ale na takiej długości słabo to wyglądało. Nie robiłem tego jednak tak fachowo jak opisują koledzy.


    Rapid LB | 1,4 TSI 125KM | MY16 | Ambition Max+ | Biały | Wrocław
  • To co kros pisze stosowalem z powodzeniem na poprzednim aucie ale to byly inne lakiery, obecne w tym rowniez na rapidzie jest kiepski i moze dziwnie reagowac przy szlifowaniu. Na białym latwiej zrobic zaprawke, przy czarnym perlowym moze byc trudniej. Nie stosowałbym pasty tempo bo jest jak dla mnie srednio skuteczna oraz lakierowanie bezbarwnym mija sie z celem bo i tak go zetrze sie przy ponownym szlifowaniu którego nie polecam bo mozesz calkiem zetrzec cienką warstwe lakieru wokół rysy. Osobiscie bym sprobowal samemu, jesli nie wyjdzie to i tak lakierowanie calosci tak czy siak
    Rapid LB |1,2 TSI 86KM | MY2015 | Elegance Max Wnętrze Beż | Biały Candy| 52000km | Szczecin
  • Dzięki za podpowiedzi.
    Co ciekawe, to taki lakier zaprawkowy wożę już od jesieni - mam odprysk do zrobienia. A ostatnio pojawił się drugi, teraz doszła jeszcze ta rysa.

    Co do samodzielnej naprawy - niestety nie mam na to czasu. Wyceniając czas jaki musiałbym przeznaczyć na samodzielną naprawę, to bardziej opłacać mi się będzie oddać w fachowe ręce samochód. A do tego auto mam na firmę, więc pójdzie w koszta. Gorzej, że to leasing, te łajzy z banku za każdą zgodę chcą kasę.

    Muszę sprawdzić jakie mam warunki AC.
    Choć pewnie i tak poczekam z naprawą do wakacji.
    Rapid SB | 1.4 122 KM DSG | MY14 | Elegance | Czarny Magic perłowy | 57000km | Warszawa
  • Ja unikam jak ognia lakierowania elementów w nowym aucie, bo auta mi służą przez 6-9 lat i jeśli gdzieś pojawiały się ogniska korozji w tym czasie to właśnie na wcześniej lakierowanych elementach. Wolę robić zaprawkę, poprzedni beż cappucino reagował podobnie jak inne metaliczne czy perłowe lakiery, było widać retusz, ale jak pisałem wyżej trzeba było się doszukiwać.

    U Ciebie @eklime leasing krótki więc nie ryzykujesz korozji, co najwyżej nowy właściciel, przy sprzedaży masz fotodokumentację na różną grubość lakieru. Koszty zarówno ubezpieczenia jak i naprawy w Twoim firmowym przypadku uzasadniają oddanie do lakiernika. Czas takiej operacji zrób-to-sam przy takiej rysie to 3-4h razem ze schnięciem lakieru 2x45min. U lakiernika 2 dni ze schnięciem.

    @gross81 lakier pigmentowy wypełnia dziurę ale po wyschnięciu jest niżej niż lakier oryginalny, bezbarwnym wypełniasz resztę dziury aby zrównać powierzchnie zaprawki i oryginału. Warto go użyć, bo pełni on funkcję ochronną. Po zeszlifowaniu masz równą wysokość obu lakierów, nie odchudzasz lakieru oryginalnego tylko zdejmujesz nadmiar zaprawki, dlatego szlifując papierem na czymś co sprawi że papier będzie mały i płaski nie ingerujesz w lakier oryginalny w sposób który mógłby mu zaszkodzić. Jak docisniesz paluchem albo gąbką szlifierską to oczywiście że dokopiesz się do blachy.
    Pasta Tempo doskonale poleruje rysy i zmatowienia po papierze ściernym, a jej drobna ścieralność powoduje że możemy "dozować" jej skuteczność przez dłuższe lub krótsze oraz z mniejszą lub większą siłą polerowanie, ja polerwoałem zawsze ręcznie tylko fragmenty naprawiane. Innych past nie używałem więc nie mam porównania, Tempo mi odpowiada.


    @chris koszty nie będą większe bo przygotowanie elementu obejmuje i tak jego całe zmatowienie więc czy będa tam nieudolne próby naprawy czy też nie to powierzchnię rysy i tak lakiernik będzie musiał wyrównać.

    Ja na początku fabii też robiłem zaprawki tylko pędzelkiem, bałem się szlifowania i polerowania - no ale efekt był marny bo nierównośći warstw, bo odcień, bo tamto i owamto, ale dopiero jak zrobiłem pierwszy raz sposobem jaki opisałem powyżej to żałowałem że tak długo zwlekałem z tą męską decyzją ;)
  • @kros nie będę z Tobą polemizował bo nie był mój taki cel  w poście tylko jeśli kupuję lakier + materiały a nie uda mi się tego samemu zrobić dokładnie i oddam to do lakiernika to czy koszt będzie taki sam naprawy? czy wyższy?
    Miałem poprzednią skodę z lakierem czarna perła wiem jak się robi takie zaprawki a tym bardziej na tak długiej powierzchni i jeśli jest kilka płaszczyzn. Ale każdy robi jak uważa za stosowne ze swoim samochodem. 
  • Tak, masz rację, umknęło mi to.
  • do precyzyjnego szlifowania można zakupić takie coś:
    http://mrcleaner.pl/flexipads-korek-szlifierski-pod-platki-scierne-psarzep-04395-p2347.html
    uprzedzając pytania nie pracuję w tym sklepie ale robię tam zakupy i zawsze jestem zadowolony z materiałów i obsługi.
    Jeśli chodzi o wypełnienie rys to można również zakupić w sklepie lakierniczym bazę i lakier bezbarwny. Najmniejsze ilości to z reguły 100ml. Mieszamy bazę z lakierem 1:1 lub 2:1 (trzeba zobaczyć jak kryje) BEZ UTWARDZACZA i cieniutkim pędzelkiem wypełniamy rysę. Zostawiamy na 1 - tygodnie żeby siadło w rysie i wtedy szlifujemy tak jak koledzy wyżej podali. Zamiast gadżetu z linku wystarczy np korek od wina lub gumka do wycierania i papier wodny odpowiedniej gradacji. Tempo nie jet do końca dobre do takich zabaw. Lepiej zapytać o Farecle G3 . Również można je kupić na wagę. Są w różnych gradacjach. I na koniec polerowanie i wosk. Nie wiem jak na jasnych ale na ciemnych sprawdza się super.


  • Nie kombinuj jeśli masz AC i zgłoś szkodę w ASO...bez gotówkowo.Takie kombinacje jak opisane wyżej to mogą robić już wprawieni lakiernicy.
    Rapid SB | 1.4 DSG CAXA 122KM | MY14 | Elegance | Biel Candy | 112000km | W-wa
  • Po majówkowej wyprawie w Karkonosze dostrzegłem kolejny odprysk na masce :(
    Zatem poczekam jeszcze trochę i chyba ogarnę to wszystko z AC.
    Rapid SB | 1.4 122 KM DSG | MY14 | Elegance | Czarny Magic perłowy | 57000km | Warszawa
  • misiek
    Nie kombinuj jeśli masz AC i zgłoś szkodę w ASO...bez gotówkowo.Takie
    kombinacje jak opisane wyżej to mogą robić już wprawieni lakiernicy.

    Też jestem takiego samego zdania. Po coś to AC wykupujemy. Niedawno bezgotówkowo usuwałem szkodę parkingową w serwisie warszawskim www.serwis-lakierniczy.pl Bezproblemowa naprawa.


ZYSKAJ NAWET 500ZŁ - OTWÓRZ ONLINE KONTO BANKOWE

SPRAWDŻ AKCESORIA DO SWOJEJ SKODY


Postaw mi kawę na buycoffee.to
Zostań Patronem RapidKlub.pl, dzięki Tobie forum będzie nadal funkcjonowało i pomagało innym użytkownikom!

Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@van_daal @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?