FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
Klimatyzacja automatyczna- tryb auto
  • Witam,
    pytanie na które nie znalazłem odpowiedzi w instrukcji.... mój klimatronik po wciśnięciu przycisku AUTO automatczyniie włącza AC, pytanie ... czy taka reakcja wynika z pracy czujnika wilgotności i Klimatronik włącza AC by osuszyć auto, czy jest to spowodowane innym czynnikiem?  Czy ciągła jazda zimą (w trybie auto AC włącza się zawsze) w trybie AUTO +AC powoduje eksploatację klimatyzacji i całego układu?
    Rapid LB | 1.2 110KM | MY16 | StyleMAX | Czarny Magic perłowy | Zielona Góra
  • Symbol AC (napis)  oznacza załączona klimatyzację.
    Symbol AUTO (napis) oznacza ustawienie klimy w trybie automatycznym.
    Climatronic w trybie AUTO zawsze uruchamia klimę, tyle że stosownie do warunków atmosferycznych oraz w kabinie będzie pracował przy większej lub mniejszej wydajności.
    Teraz, w okresie zimowym jeżdżę z cały czas włączoną klimą. Ma to więcej zalet niż wad. Producent też zaleca, by jeździć (jak to możliwe) z załączoną klimą.
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • No tak, ale czy przypadkiem klima nie wlacza sie jak sa min.  4*C na plusie ?
    Corolla | 1,6 132KM | MY18 | Classic Plus | Czarny | EPi
  • sama sprężarka (jej sprzęgło) jest załączane powyżej pewnej temp. zewn. przez sterownik Climatronic'a (np pow. 4st.).  Gdy na zewnątrz auta jest zimniej niż w środku to klimatyzacja się włączy bez sprężarki, czyli zmienia się tylko droga powietrza które jest również osuszane. W instrukcji i katalogach Rapid'a mamy napisane że Climatronik ma czujnik wilgotności powietrza (tylko nie wiem czy nie występuje on wyłącznie z opcją lusterka fotochromatycznego czy jest zawsze z Climatronikiem), 
    Będę obserwował czy jest to zaprogramowane na stałe, czy rzeczywiście jest czujnik wilgotności który steruje załączeniem klimy gdy mamy wilgotne powietrze.
    Rapid LB | 1.2 110KM | MY16 | StyleMAX | Czarny Magic perłowy | Zielona Góra
  • czy jeżdząc zimą z włączoną klimatyzacją (wiadomo jest zimno) zużywany jest czynnik chłodzący w jakiś sposób ?
    Rapid LB | 1.2 TSI 105KM | 2013| MY14 | Srebrny | 46 tys | Poznań
  • Wśród forumowiczów jest ktoś kto zna się na układach klimatyzacji. Proszę o kontakt na priv.
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • @Przemo74
    Czynnik się nie zużywa. Nigdy.
    @majku
    Pytaj.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • Skoro poniżej pewnej temperatury sprężarka się nie włącza, to co się dzieje po włączeniu AC?
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • W moim poczciwym pasku (1999) sprężarka uruchamiała się ZAWSZE, gdy włączało się klimę na AUTO (climatronic). Nie pracowała tylko w trybie ECON.
    Zakładam, że tak jest nadal - głowy nie dam, nie sprawdzałem - ale jakoś nie wierzę, żeby to zmienili.
    Zatem odpowiedź brzmi: po włączeniu AC uruchamiana jest sprężarka klimy. Z uwagi na niską temperaturę zewnętrzną (skraplacz i ew. parownik - gdy obieg powietrza otwarty) i wewnętrzną auta (parownik gdy obieg powietrza zamknięty) jej obciążenie nie jest duże.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • Ale nawet sprzęgło na mrozie się nie zalącza. To ci się dzieje że potwietrze jest Osuszane?
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • @van_daal po włączeniu klimatyzacji sprężarka nigdy nie pracuje w trybie ciągłym, sprzęgło się załącza sprężarka "dobija" do ciśnienia w układzie zadanego przez producenta i się wyłącza, gdy ciśnienie spadnie sprzęgło znowu się załącza i ta non stop.

    Rapid LB | 1.2 110KM | MY16 | StyleMAX | Czarny Magic perłowy | Zielona Góra
  • A zimą?
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • @grzesik1
    Jesteś pewny na 100%? Takie działanie mogło by doprowadzić do szybkiego zużycia sprzęgła. W moim poprzedniku sprężarka pracowała non-stop - wiem bo sprawdzałem. W tym jeszcze nie sprawdzałem - ale nie widzę powodu, dla którego mieli by chęć to zmieniać.
    @majku
    Pora roku nie ma nic do rzeczy.

    Tak czy siak sprawdzę to w najbliższym czasie.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • Instrukcja mówi: Poniżej 5*C sprężarka się nie włączy. To co się dzieje, że osusza się wnętrze?
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • Panowie, z uwagi na bliskość rapida do fabii, chciałbym zapytać czy jesteście pewni że w Rapidzie mamy sprzęgło sprężarki?

    W Fabii sprężarka kręciła się non-stop, natomiast chwilową wydajność klimatyzacji regulował zawór sterujący ciśnieniem w układzie. Gdy zawór się zamykał powstawało ciśnienie robocze i jak wy to nazywacie klima zaczynała pracować. Jeśli był otwarty to klima tylko tłoczyła czynnik w zakresie ciśnienia spoczynkowego. Dzięki czemu klimatyzacja nie musiała pracować na 100% gdy nie było takiej potrzeby, np. przy umiarkowanych temperaturach...

    Co do zimy to przy temp. w okolicach zera (chyba 4 st. i mniej) aby uniknąć zamarzania wody przy parowniku klima w fabii nie działała.

  • Jak jest spowodowane jej NIE działanie?
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • Panowie.
    Sprężarka to nie pompa.
    Czynnik w instalacji jest w postaci gazowej i ciekłej. Pomiędzy skraplaczem (wymiennik obok chłodnicy wodnej) i zaworem rozprężnym jest w postaci ciekłej. Zawór rozprężny NIE MOŻE być całkowicie otwarty i "lać" czynnika do parownika, bo mógłby nie odparować w całości (zwłaszcza zimą) i zalać sprężarkę (przystosowana do tłoczenia wyłącznie GAZU) i trafił by ją szlag.
    Zawór otwiera się zawsze na tyle by temperatura czynnika w parowniku była dodatnia (najczęściej nie mniej niż ok +4 st.) - standard w klimatyzacji. Niższe odparowanie (ujemne) stosuje się wyłącznie w instalacjach mroźniczych (chłodniczych) - ale to inna bajka.
    Przy dodatnim odparowaniu chłodnica (parownik) nigdy nie obmarza.

    Jeżeli nie ma zapotrzebowania na chłód (niska Tzew) to BYĆ MOŻE zastosowano któryś z wariantów:
    1. zatrzymanie sprężarki (sprzęgło)
    2. by-pass sprężarki (jeżeli istnieje - w co wątpię - to jest wbudowany w sprężarkę bo w ETCE nic o nim nie ma)
    3. sprężarka dobrana tak, że nie ma niebezpieczeństwa przekroczenia dopuszczalnego ciśnienia po stronie tłocznej nawet gdy ta pracuje i zawór rozprężny zamknięty.
    4. dobrana taka ilość czynnika, że cały zostaje odessany z instalacji i zgromadzony w skraplaczu w postaci płynu.

    Wariant 4 wydaje mi się najbardziej prawdopodobny bo:
    1. najtańszy
    2. w przypadku awarii umożliwia wymianę sprężarki i parownika bez konieczności odpompowywania czynnika z układu.

    To takie moje gdybanie jest gościa z branży, który nie zajmuje się akurat klimatyzacją samochodową ale przypuszcza, że instalacje w samochodach działają w oparciu o takie same zasady jak te "budynkowe".

    Do @majka:
    W zimie osuszanie nie wymaga pracy klimy. Zawartość wody w powietrzu zewnętrznym jest tak niska, że po podgrzaniu tegoż do "normalnej" temperatury wilgotność względna jest b.mała.
    Np.: Załóżmy, że Tzew=0st. i wilgotność 100% (mgła).
    Po podgrzaniu do ok. 17st wilgotność spada do 30% (patrz wykres Molliera).
    Im cieplej tym "suszej".
    Przypominam, że komfort człowieka to wilgotność w przedziale 30%..70%.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • Ok. Dziękuję za przedstawienie zasad.
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • Jeszcze jedno.
    Dlaczego nie wierzę, że sprężarka wyłączana jest przy niskich Tzew?
    Bo nawet gdy był tęgi mróz (-12st) i włączałem klimę (na postoju) to wzrastało wskazanie zużycia paliwa - nieznacznie ale jednak. Czsem o 0,1l/h ale jednak.

    Niemniej łba w spodniach se uciąć nie dam ;)
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • Tu już nie wiem czy przycisk na mrozie robi różnicę czy nie.
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • wszyscy mamy rację :)  są sprężarki ze sprzęgłem i wtedy pracują z przerwami, są sprężarki bez sprzęgła a z zaworem i to zawór steruje ciśnieniem.
    Do poczytania:
    http://www.laser-sinex.pl/auto-klimatyzacja-samochodowa/kompresory-sterowane-zaworem-elektromagnetyc...
    Rapid LB | 1.2 110KM | MY16 | StyleMAX | Czarny Magic perłowy | Zielona Góra

SPRAWDŻ AKCESORIA DO SWOJEJ SKODY


Postaw mi kawę na buycoffee.to
Zostań Patronem RapidKlub.pl, dzięki Tobie forum będzie nadal funkcjonowało i pomagało innym użytkownikom!

Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@van_daal @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?