FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Kredyt Samochodowy w VeloBank

Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
VCDS - Jak kodować - poradnik krok po kroku
  • Jest już temat w tym dziale pt:" Programowanie komputera opcje + " ma 7 str. i praktycznie nic z niego nie wynika.
    Każde normalne forum grupy VAG ma opracowane kodowania krok po kroku, myślę że pora najwyższa aby u nas spróbować też stworzyć taką bazę by zainteresowani nie musieli siedzieć godzinami przed komputerem (tak jak ja) i szukać informacji w komputerze, a potem godzinami w samochodzie i sprawdzać czy kodowania przynoszą zamierzony efekt.
    Zaczniemy od podstaw...

    1. Pamiętaj że wszelkie zmiany wykonujesz na własną odpowiedzialność!
    Jak masz już tego świadomość to możesz przejść do kolejnego punktu.

    2. Kabel do programowania (kodowania):
    a) VAGowski VAS5054 
    b) oryginalny firmy ADAKO  http://www.vag-com.pl/index.php?mod=sklep
    c) oryginalny firmy ross-tech
    d) opcja najtańsza to klon z chin (np:  VCDS 15.7 VAG COM 15.7.0 HEX CAN USB Interface )

    3. Instalujemy  program na komputerze (najlepiej laptopie) z płytki dołączonej przez producenta kabla. (Uwaga klonów z chin nie można aktualizować)

    4. Organizujemy wycieczkę do auta z kabelkiem i komputerem, podłączamy przewód do gniazda diagnostycznego (gniazdo w MY2016 zlokalizowane jest nad lewą nogą kierowcy- obok skrzynki z bezpiecznikami- nie trzeba zdejmować klapki bezpieczników), drugi koniec do gniazda USB w laptopie, włączamy zapłon i uruchamiamy program.

    5. Zaczynamy od sprawdzenia komunikacji programu ze sterownikiem auta, w tym celu klikamy "OPTIONS"  potem wciskamy przycisk TEST, jeśli program nie zwróci żadnego problemu możemy przejść do kolejnego pkt, czyli wracamy do strony gł programu i przechodzimy do zakładki AUTO-SCAN

    Wybieramy markę i model który nas interesuje następnie klikamy start, czekamy aż program skończy skanowanie sterownika, czyli połączy się z każdym z nich i zapisze konfigurację... Po wykonaniu skanowania klikamy przycisk SAVE wskazujemy miejsce gdzie będzie zapisana nasza kopia bezpieczeństwa ustawień początkowych.
    Ten plik trzeba zapisać świadomie w miejscu które będziemy pamiętać, jeśli zakodujemy coś błędnie i zaczną się problemy z autem to zawsze możemy odczytać pierwotne kodowanie.

    6. Zaczynamy modyfikacje, na stronie gł programu wybieramy przycisk SELECT,  i teraz w zależności co chcemy zrobić, jaką mamy instrukcję wybieramy kolejno opcję wg. schematu które będą w tym wątku podawane.
    Na podstawie przykładu opiszę jak to zazwyczaj wygląda:

    Staging
    (opis)
    Po włączeniu zapłonu wskazówka prędkościomierza i obrotomierza wykonuje pełny ruch - zapalają się wszystkie kontrolki w liczniku, po wykonaniu testu licznik przechodzi w stan normalnej pracy.

    Poniższy kod

    1.     Wybierz STG 17

    2.     Long Coding  07

    3.     Wybieramy bajt 1

    4.     Zaznaczamy bit 0 

    I po kolei: Po kliknięciu na SELECT, wybieramy przycisk oznaczony nr 17:

    Long Coding  -  klikamy  07 czyli "CODING"  (zaznaczony na czerwono), czasami niektóre adaptację będą wymagały byśmy weszli w menu 10 czyli Adaptation, ale o tym później...

    klikamy - "Long Coding Helper":

    i teraz kodujemy,
    w naszym kodzie mamy zapis w pkt 3 i 4:
    3.     Wybieramy bajt 1
    4.     Zaznaczamy bit 0  (mały opis strony do kodowania)

    w każdym sterowniku mamy różną ilość bajtów, bajty liczymy od lewej str.  możemy też klikać na poszczególne bajty a wtedy dany bajt zostanie podświetlony na żółto a pod linią bajtów zobaczymy napis np: Byte 0 (tak jak na zdjęciu wyżej- mamy kliknięty pierwszy bajt od lewej 2F, co oznacza bajt 0, w linii bitów pokażą się bity zaznaczony ptaszkiem (włączone) i odznaczone (wyłączone) też w różnych bajtach sytuacja zaznaczonych bitów wygląda inaczej.
    Zdjęcie to oczywiście przykład, my chcemy zakodować bit 0 w bajcie 1 więc nasze kodowanie powinno wyglądać jak na zdjęciu niżej:

    I tutaj efekt pracy do którego dążyliśmy, czyli wybrany bajt 1 i zaznaczony bit 0 Pamiętaj że kodujesz tylko te bity które są wskazane w danym kodowaniu (na moim zdjęciu jest zakodowany bit 0,1 jako włączony a bit 2 jako wyłączony ale my zajmujemy się tylko i wyłącznie bitem 0), ale co w sytuacji gdy instrukcja kazałaby zakodować bit 4 a nie jest on widoczny?  kodujemy go przez wpisanie 1 w kodzie binarnym (to co zaznaczyłem na niebiesko).
    Wychodzimy z edytora przez exit po czym klikamy "DO IT":

    Następuje nadpisanie informacji w sterowniku, teraz wychodzimy z programu, wyłączamy zapłon i odłączamy kabel. 
    Sprawdzamy czy dana funkcja działa, kończymy zabawę lub podłączamy się raz jeszcze w celu zakodowania kolejnej rzeczy, jeśli funkcja nie działa proponuję wrócić do ustawień fabrycznych.
    Startt.png
    651 x 468 - 49K
    autoscan.png
    651 x 468 - 56K
    Select.png
    651 x 468 - 78K
    Coding.png
    651 x 468 - 71K
    9LongCode.jpg
    512 x 257 - 36K
    9Byte0.jpg
    512 x 224 - 44K
    9Byte0 (1).jpg
    512 x 224 - 37K
    9Byte0 (1).jpg
    512 x 224 - 35K
    9LongCode Do it.jpg
    512 x 257 - 38K
    Rapid LB | 1.2 110KM | MY16 | StyleMAX | Czarny Magic perłowy | Zielona Góra
  • Nie kupujcie kabla VCDS [przyp. moda] od Polaków. Lepiej na AliExpress. Wszystkie one to są nielegalne klony. Jak w Polsce namierzą, to policja będzie Was ciągać jako świadków, chyba, że macie działalność i w niej wykorzystujecie te kable. Wtedy mogą być zarzuty. Z AliExpress nic nie mogą zrobić, bo zawsze możecie zeznać, że sprowadzacie w dobrej wierze, tylko nieuczciwy Chińczyk Was oszukał i przysłał podróbkę... :)
    Rapid LB 1.2MPI LPG | MY14 | Elegance | Biel candy | Łódź
  • Z mojej strony jest jedna b. ważna czynność do wykonania po podłączeniu kabla. Mianowicie wchodzimy w opcje i robimy test kabelka i podłączenia, po tej czynności zapisujemy.
    Druga sprawa to aby sprawdzić czy kabel nie "padł" przy naszych zabawach,  wchodzimy w ABOUT i patrzymy czy licencja świeci  się na zielono.
    Rapid LB | 1.6 TDI CXMA 115KM | MY2016 | Ambition MAX| Biel Candy | Gorzów Wlkp.
  • Widzę, że jest możliwość zapisania adaptacji :)
    http://forums.ross-tech.com/showthread.php?2223-Disable-Polo-6C-Headlight-Washers-(non-xenon),
    można je sczytać i zapisać do pliku. Robimy to tak:
    w oknie głównym programu VCDS wchodzimy w zakładkę "Applications"  następnie wybieramy "Controller Channel MAP"  i wypełniamy tabelke w zależności od tego co potrzebujemy czyli np:
    Chcemy zapisać wszystkie adaptacje z modułu 09 - wypełniamy:
    "Controller Address" -  09
    "Login os security acces code" - 31347
    "Function" -   zaznaczamy "Adaptation"
    "Output" - CSV file
    Na koniec klikamy GO i czekamy ok 10min aż wszystko zapiszę się do pliku do katalogu logs.
    SkanAdaptacji_1.png
    823 x 546 - 59K
    SkanAdaptacji_2.png
    814 x 434 - 54K
    SkanAdaptacji_3.png
    400 x 261 - 29K
    Rapid LB | 1.2 110KM | MY16 | StyleMAX | Czarny Magic perłowy | Zielona Góra
  • Warto też nadmienić, że VCDS od versji 15.7.0 automatycznie zapisuje logi ze skanów w folderze aplikacji "Scans" oraz automatycznie tworzy i zapisuje log z przeprowadzanymi zmianami w folderze "Debug" w pliku "CodingLog.TXT". W moim przypadku zapis w tym pliku wygląda tak:
    ==================================
    >Kodowanie Staging (długie kodowanie):
    Address 17:5JA 920 741  recoded (Long Coding) from
    072404002180000801882A011000000000000000 to
    072504002180000801882A011000000000000000  (73430/031/00000) 
    Saturday,14,May,2016,18:27:36:05031

    >Kodowanie HHC (długie kodowanie):
    Address 03:6R0 614 517 BQ recoded (Long Coding) from
    43F848768A7F00D3C22412305126007916F900C1 to
    43F848768A7F00D3C22412305126007917F900C1  (73430/031/00063) 
    Saturday,14,May,2016,18:38:11:05031

    >Kodowanie Corners (zmiana w adaptacjach):
    Address 09:6C0 937 089 C recoded
    (ADP-(5)-Leuchte12NL LB40-Light_Function_B_12) from not active  to Abbiegelicht links   Thursday,19,May,2016,13:29:28:05031
    Address 09:6C0 937 089 C recoded
    (ADP-(5)-Leuchte13NL RB3-Light_Function_B_13) from not active  to Abbiegelicht rechts   Thursday,19,May,2016,13:31:23:05031

    >Kodowanie wskazań ilości paliwa (długie kodowanie):
    Address 17:5JA 920 741  recoded (Long Coding) from
    072504002180000801882A011000000000000000 to
    072504002180000801883A011000000000000000  (73430/031/12345)
    Monday,23,May,2016,20:49:16:05031

    >Kodowanie funkcji stopera "lap timer" (długie kodowanie):
    Address 17:5JA 920 741  recoded (Long Coding) from
    072504002180000801883A011000000000000000 to
    072D04002180000801883A011000000000000000  (73430/031/12345)
    Monday,23,May,2016,20:51:17:05031
    ================================
    >objaśnienia i pogrubienia dodałem by było wiadomo o co chodzi.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • Każdy bajt składa się z ośmiu bitów i w kodzie zapisywany jest parą kolejnych cyfr w systemie szesnastkowym (hex) np.:
    nr bajtu: B0 | B1 | B2 | B3 |.....| B28 | B29
          kod: 0A   12    34   56  .....    78     9A
    W powyższym przykładzie bajt 0 (pierwszy od lewej) ma wartość 0A (hex)
    Cyfra lewa "0" reprezentuje półbajt starszy - 4 starsze bity (tzn. b4 ... b7)
    cyfra prawa "A" zaś półbajt młodszy - 4 bity młodsze (tzn. b0 ... b3):
                          0              /             A
    0A =    0     0     0     0   /   1     0     1     0
              b7 | b6 | b5 | b4  /  b3 | b2 | b1 | b0

    Zgodnie z powyższym, w przykładowym bajcie ustawione (czyli =1) są bity nr 1 i 3.

    Jeszcze o liczbach:
    dec   /  hex   /   bin
      0     /    0    /  0000
      1     /    1    /  0001
      2     /    2    /  0010
      3     /    3    /  0011
      4     /    4    /  0100
      5     /    5    /  0101
      6     /    6    /  0110
      7     /    7    /  0111
      8     /    8    /  1000
      9     /    9    /  1001
    10     /    A    /  1010
    11     /    B    /  1011
    12     /    C    /  1100
    13     /    D    /  1101
    14     /    E     /  1110
    15     /    F     /  1111
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • W związku z tym, że wiele nastaw w adaptacjach wykorzystuje "tajemnicze" skróty - tak niemieckie jak i angielskie warto pamiętać o takiej stronce:
    "Common Acronyms" (w translatorze: "Wspólne skróty").
    -------------------------------------------------------
    !!! U W A G A !!!
    Przestrzegam przed próbami zmian w adaptacjach modułu 5F (Bolero ew. Amundsen).
    Użycie VCDS 15.7.1 może spowodować "zniknięcie" niektórych opcji ustawień samochodu
    (tylko ustawień jak sądzę a nie samych funkcji).
    U mnie z menu radia wcięło:
    - asystentów (front assist, wykrywanie zmęczenia)
    - dezaktywację ESP
    - info o Start-Stop
    - DriveGreen
    i może coś jeszcze?
    FA działa i mogę go włączyć/wyłączyć z kierownicy. SS z przycisku też się da. Co do reszty to nie wiem...
    Tak czy siak póki co przywrócenie tego wydaje się być możliwym dopiero przy pomocy VCDS od wersji 15.7.3. (wg. różnych forów obcojęzycznych - niestety info o tym trafiłem dopiero po fakcie).
    I taka refleksja: Jak te funkcje były to z nich praktycznie nie korzystałem.
    Ale jak ich teraz nie ma to mnie to wnerwia. :)

    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • Kodowanie elementów podsystemu

    Niekiedy zachodzi konieczność zmiany kodowania urządzenia będącego podsystemem innego. Postępujemy wówczas zgodnie z poniższym przykładem.

    Załóżmy, że musimy zakodować czujnik RLFS będący podsystemem modułu centralnej elektryki (BCM):
    1. wchodzimy w moduł 09 - Cent. el.
    2. upewniamy się, czy w polu "Extra" widoczny jest interesujący nas czujnik
    3. klikamy [ Coding - 07 ]



    4. z rozwijanego menu wybieramy/zaznaczamy nasz czujnik:



    5. teraz możemy przystąpić do kodowania czujnika poprzez "Long Coding Helper" albo wpisując nowy kod bezpośrednio w polu "New coding".



    Klikamy [ Do It! ] i oczekujemy komunikatu "Coding accepted!" (czy jakoś tak;).
    Zamykamy moduł.
    Generalna zasada:
    Warto - poprzez ponowne wykonanie powyższych czynności - upewnić się, że kodowanie zostało zapisane w module (wartość w polu "Current coding" jest taka jaką zakodowaliśmy).
    Jeśli nie - ponawiamy próbę kodowania - w razie konieczności po ponownym uruchomieniu VCDS.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda

SPRAWDŻ AKCESORIA DO SWOJEJ SKODY


Postaw mi kawę na buycoffee.to
Zostań Patronem RapidKlub.pl, dzięki Tobie forum będzie nadal funkcjonowało i pomagało innym użytkownikom!

Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@van_daal @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?