Postanowiłem poprawić nagłośnienie w moim R. Zakupiłem następujące głośniki: Hertz DSK 165.3 http://www.hertzaudiovideo.com/car-audio-systems-dieci-dsk165_3/ Byłem bliski zakupu serii ESK jednak one będą super grać podpięte pod wzmacniacz, ja póki co pozostane bez niego.
Ok zabieramy się do roboty. Prace rozpocząłem od strony prawej. Najpierw demontujemy tapicerkę drzwi. Wszystko fajnie opisał @jercen http://rapidklub.pl/discussion/449/demontaz-panelu-drzwi-bocznych/p1 Polecam specjalne łyżki do demontażu tapicerki. Mimo, że musiałem sobie poradzić bez nich (nie doszły jeszcze z allegro :/ Podczas demontażu udało mi się urwać 1 zaczep także nie tak źle ;)
Taki widok ukazuje nam się po demontażu. Następnie musimy się dostać do wnętrza drzwi w celu ich wygłuszenia. Najpierw podważamy plastik w miejscu (1) i później chwytamy kombinerkami za uchwyt (2) ciągnąc do siebie. Z tym męczyłem się najdłużej bo powinno się to zrobić ponoć bez kroku (1). Po podważeniu osłona wychodzi gładko.
Demontujemy wszystkie uchwyty wiązki kabli oraz rozwiercamy (niestety...) 4 nity od głośnika. Gdy mamy już dostęp do obydwu otworów (1) i (2) zabieramy się za wygłuszanie. Wyklejamy wnętrze matami tak aby nie zakleić prowadnic od szyb. Najlepiej po tym sprawdzić czy szyby działają :) Do głośnika doprowadzone są 4 kable: 2 główne od radia oraz 2 od tweeterów (niebieskie). + czerwony, - brązowo niebieski. Kabelki odcinamy (później będą zlutowane ze zwrotnicą) natomiast niebieskie izolujemy taśmą bo nie będą nam już potrzebne (do tweeterów jest kabelek również ze zwrotnicy).
Po wygłuszeniu zabieramy się za montaż dystansu z MDF (nie kupujcie plastikowych! :) pod głośnik niskotonowy. Ja wybrałem z firmy POWE dedytkowany do VW/Fabia 165mm x 30mm. Na allegro można kupić fajny zestaw z gotowymi śrubami pod montaż (śruby to M5x50mm + wkręty do drewna). Delikatnie musiałem rozwiercić dziurę montażową w drzwiach pod śrubę bo nie chciała spasować ale generalnie bez większych problemów. Pamiętajcie, żeby dystans montować na mate oraz obkleić dookoła! Jest to ważne ponieważ zapewniamy w ten sposób szczelność komory. Dodatkowo przed montażem dystansów nawiercamy małym wiertłem (3 lub 4) otwory na wkręty mocujące głośnik.
Następnie możemy zabrać się za okablowanie głośników czyli montujemy zwrotnicę (wybrane miejsce za wnęką od uchwytu drzwi więc nie ma problemu, że nie spasuje). Lutujemy czerwony kabelek z plusem zwrotnicy INT oraz analogicznie minus. Demontujemy stary tweeter, wklejamy nowy (niestety tylko taki montaż przyszedł mi do głowy, bo maskownica przeszkadzała). Lutujemy tweetera oraz woofer do zwrotnicy. Musiałem przedłużyć kabelek do woofera bo brakło.
Jak już wszystko mamy polutowane to sprawdzamy czy działa. Jeśli głośniki grają to spinamy ładnie kabelki, przykręcamy dokładnie głośnik. Warto obkleić zwrotnicę klejem na ciepło (jak tweetera) bo na dołączonej do zestawu taśmie samopyrzylepnej niepewnie się trzyma. W celu łatwego nałożenia tapicerki na drzwi warto zdemontować kołeczki i nalożyć je na tapicerkę (o ile nam jakieś nie popękały :)
Teraz przechodzimy na stronę lewą. Wszystko jest praktycznie tak samo. Zajęło mi to połowę mniej czasu (prawa to była duża rozkmina :P Uważamy przy demontażu tapicerki na sterownik od lusterek (krótki kabel) oraz dioda LED. Wszystko na kostkach więc bez problemu rozłączamy. Teraz wygłuszamy itd. Jedyną różnicą jest kolorystyka kabelków od głośnika. Uśmiałem się troszkę jak zobaczyłem 4 niebieskie kabelki :D Ale minus to brązowo niebieski, a plus to (prawy) niebieski. Analogicznie do kostki z prawej strony.
Teraz możemy pozamykać się w aucie i sprawdzić nową jakość dźwieku :)
PODSUMOWANIE Całość zajęła mi ok 10h. Najwięcej poświęciłem na prawą stronę, rozkmina co i jak. Lewa już dużo szybciej. Koszt głośników: 269zł (w tym dystanse, śruby montażowe) Koszt mat: ok 200-300zł (ciężko mi powiedzieć bo maty miełem od kumpla :) generalnie ok 2m2 na drzwi i 1,5m2 na tapicerkę. Efekt? Wg mnie jest i to ogromny! Słychać przyjemny basik (wyraźnie na plus), tony wysokie też się poprawiły. Nie brzęczy mi już żaden plastik. Także gorąco polecam. Teraz zamierzam zamontować podobny zestaw (starsza generacja Hertza DSK 165) z tyłu plus oczywiście wygłuszenie. Powodzenia!
Tak bywa... Ja - nauczony doświadczeniem - przy "grubszych" wpisach, zanim kliknę "Wyślij komentarz", kopiuję treść wpisu do pamięci podręcznej. W razie czego wystarczy wkleić... Sprawdź w "zapisanych szkicach". Może tam coś się uchowało.
Chciałem zapytać o cenę, ale już doczytałem w twoim opisie. Super poradnik, myślę, że kiedyś skorzystam.... a jakie głosiki masz z tyłu? seria czy już wymienione na lepsze? i drugie pytanie, czy do zestawu głośnomówiącego jest dodatkowy głośnik?
Cennik zaktualizowany :) głośniki z tyłu póki co seria, ale w weekend planuje wymienić na podoby zestaw tyle, że starszy. Do zestawu głośnomówiącego nie ma głośnika, po prostu słychać we wszystkich glosnikach.
Ja mam pytanie odnośnie tego czy i jeśli tak to o ile zmieniło się "wyciszenie" auta w środku? Czy np.przy jeździe po obwodnicy z większą prędkością jest znacząco ciszej wewnątrz? Czy wszelakie szumy powietrza choć trochę się zmniejszyły?
@jajaceek wiesz co wywaliłem stare bo to jakaś wata była i bezpośrednio na plastik kleiłem matę. @Dominator wydaje mi się, że troszkę jest ciszej chociaż ciężko mi porównać z tym co było. Teraz będę wygłuszać tylne drzwi jeszcze także powinno być już znacznie lepiej. Dam znać ;)
No właśnie od 2 dni denerwuje mnie brzęczenie w miejscu gdzie mi się jedna urwała... Także jestem na etapie zamówienia. Dzisiaj będę testować łyżki do ściągania tapicerki, zobaczymy czy będzie łatwiej.
Powiem Ci, że ogólnie po wygłuszeniu + modyfikacji głośników jest rewelacyjnie. W aucie na prawde jest niezly "hałas". Jakość dźwięku super jak na możliwości tego radia. Co do samego wygłuszenia, cieżko mi stwierdzić czy jest ciszej.
Witam,zwracam się do kolegów,którzy już demontowali poszycie drzwi przednich,chodzi o to,że zauważyłem podczas jazdy samochodem po brukowanej powierzchni jezdni, szelest jakby folii srebrnej wydobywający się z pod poszycia drzwi przednich z jednej strony. Czy jest tam coś wyścielonego z tej folii,a może coś się odkleiło od poszycia ? Jak wygląda sprawa zdemontowania tego poszycia i wejrzenia do środka wewnątrz tych drzwi,czy jest to sprawa skomplikowana,na co zważyć szczególna uwagę,żeby czegość nie zepsuć,mam na myśli nie urwać jakiś zaczepów itp. Proszę o wszelkie uwagi,szczególnie naszego fachowca kolegi @jercen,który może zamieści zdjęcie szkic szkieletu tych drzwi. Dziękuję i pozdrawiam !!!
* RAPID LIFTBACK * 1,2 TSI * 86 KM * MY15 * AMBITION MAX * BEŻ CAPPUCINO *31 450 * RYBNIK *
Wszelkie znaki towarowe, zdjęcia użyte na stronie są własnością producenta i zostały użyte jedynie w celach informacyjnych. Informujemy, że publikowane treści są treściami własnymi użytkowników.