W moim Rapidzie (MY2015, 1,2TSI, Ambition Max) mam klimatyzację Climatic.
Czy jest to pełny manual czy półautomat nie wiem, nie jest to na pewno klima automatyczna.
Podzielcie się doświadczeniem jak najczęściej macie to ustawione?
Ja wiem, że każdy woli co innego, warunki są różne, ale może jest coś na co zwrócić uwagę?
Nie ma przy pokrętle temperatury, czy ktoś wie w jakich położeniach jest dana temperatura?
Chodzi o ciepłe letnie dni.
1) Ustawiam na 1/3 zimna od środka, nawiew na przód, moc 2 i ... plecy spocone, a wrażenie zimna w dłonie, przód ciała bardzo mocne.
2) Ustawiam 1/3 zimna od środka, nawiew nogi i szyba, moc 2 i ... plecy to samo, przód wrażenie słabej klimy.
Mam pakiet Dynamic, więc kubełkowe fotele, czy to może być przyczyna "mokrych" pleców? Dodam, że na co dzień nie mam takich problemów.
W poprzednim samochodzie (Megane ii) miałem automat, która co prawda dmuchał na maxa i tak czy siak trzeba było ustawiać pod siebie, ale nie miałem takiego problemu. Będę bardzo wdzięczny za uwagi i Wasze magiczne ustawienia klimy.
Doświadczenie mi mówi aby nie używać zbyt niskiej temperatury, ani nie kierować silnego strumienia bezpośrednio na ciało Generalnie niezależnie czy duże upały czy wiosenne ocieplenie ja nastawiam temp. z przedziału 22-23 st.C Ty musisz wyczaić (albo ktoś pomoże jakie to położenie bo w R jest zwykły pełny manual) W climaticu (fabia) nawiew kierowałem na szybę przez co chłodne powietrze spod sufitu opadało równomiernie na wnętrze auta bo zimne jak wiadomo opada :) czasami dla wspomagania kierowałem (ale niezbyt silny) nawiew na ręce i ew. tułów, ale generalnie główny strumień na sufit. przez co wnętrze było w miarę jednakowo schłodzone, a nie tylko ciało punktowo.
Climatronik sam kombinuje i w miarę zmian temp. potrafi zmieniać którymi kratkami dmucha, ale ja i tak mam wyloty z kratek "w dekorze" skierowane nie na pasażerów tylko w górę, ew. w niewielkim zakresie na ręce i tułów. Po to aby nie dostawać zimnym "po gębie".
KIerowanie zimnego w górę i na szybę nie daje wrażenia "szybkiego zimna", czego byśmy chcieli w upalne dni, ale pozwala cieszyć się zdrowiem i równomierną temp. w całym aucie,
W wątku Zaparowana przednia szyba kol. @jercen napisał: "Klimatyzacja pracuje w oparciu o kilka czujników i kilka nastaw. Wsiadając do samochodu, można mieć włączoną klimę, niezależnie od panującej temp. na zewnątrz lub ją załączyć. Jeżeli temperatura jest niska czy ujemna, klima dostosowuje się do sygnałów z czujników i nastaw, i pracuje. Zawsze możemy ją ręcznie wyłączyć. Tylko pytanie - po co? Jak mam zakupiony pojazd z klimą i stać mnie było na dopłacenie do takiego doposażenia, to teraz mam ją wyłączać? To chyba nieporozumienie. Warto było na początku, przy konfiguracji pojazdu (nowego) zdeklarować się na doposażenie w klimę i teraz korzystać z jej zalet (albo jej nie zamawiać wcale). Można jeszcze dodać (ale to wszyscy wiedzą) że ręczna klima to "pół" klimy. Nie jeden po czasie myślał o zmianie na Climatronic. Ale i ręczna robi swoje - tylko trzeba częściej nią żonglować a mniej wyłączać."
Powyższe pozwoliłem sobie zacytować, by poniższy mój tekst miał więcej sensu...
"po co?" Bo mi wolno i nie widzę potrzeby jej używania w danym momencie... Swoją drogą jeśli wyłączanie klimy jest bez sensu i niewskazane, to po co producent przewidział wyłącznik? Mam w domu, w większości, oświetlenie LED, które pobiera tyle energii, co nic i trochę mnie kosztowało. Czy to oznacza, że ma być włączone 24h/dobę - nawet w dzień?
Po kiego wymyślono system SS? Czy nie po to, by zaoszczędzić kilka kropel paliwa?
Jak gdzieś można zaoszczędzić złotówkę, to czemu nie? Ja przez 3/4 roku klimy nie włączam, bo mi nie potrzebna jest i nie widzę w tym nic złego. Mam też xenony, ale za dnia jeżdżę na dziennych, choć mógłbym na mijania za które wszak dopłaciłem całkiem niemało. Tyle, że z jazdy w biały dzień na światłach mijania miałbym tyle samo pożytku, co z włączonej klimy przez te 3/4 roku.
@van_daal nikt Cię nie zmusza do korzystania z klimy, tak samo jak radia, podgrzewanych lusterek, czy wycieraczki tylnej szyby, Twój wybór. Temat dotyczył parujących szyb i tego, że jazda z włączoną klimą na codzień, skutecznie osusza kabinę, a skoro nie ma wilgoci to i szyby nie parują. Zamiast klimatyzacji można stosować pochłaniacze wilgoci, można nawet ryż na dywanikach rozsypać.. każdy robi jak uważa.. Mnie włączony na stałe przycisk A/C nie przeszkadza, jeżdżę zawsze z zamkniętymi oknami bo lubię ciszę, w upał chłodzi, w wilgotne dni osusza, takich dni kiedy mógłbym wyłączyć jest może z 20% w roku, ale po co skoro odpada mi problem czyszczenia, odgrzybiania i innych czarów, niech sobie działa.. Tobie może jest przez 3/4 roku nie potrzebna, ale jak ktoś pisze że ma problem z wilgocią w aucie, to chyba jest w trochę innej sytuacji..
@Madoro Oczywistym jest, że nikt mnie nie zmusza. Ani ty ani @jercen. Nie o to w mojej wypowiedzi chodzi. Chodzi o to, że wydźwięk wypowiedzi jercena ("...To chyba nieporozumienie.") i teraz twojej ("... można stosować pochłaniacze wilgoci, można nawet ryż na dywanikach rozsypać") jest taki, że ktoś, kto nie używa klimy non-stop jest co najmniej dziwny... Otóż nie jest. Twoje szacowanie, że klima tylko 1/5 roku jest nieprzydatna też są raczej "z kapelusza" bo skoro używasz jej przez cały rok, to skąd możesz to wiedzieć? A ja jej używam gdy muszę (parowanie szyb, komfort etc.) i nawet mój szacunek że nazbiera się tego 1/4 roku jest mooooocno przesadzony.
Oczywiście ja wam nie bronię! Wolicie mieć włączoną 365 dni w roku to miejcie na zdrowie! Ale darujcie sobie takie NIEMERYTORYCZNE uwagi pod adresem tych "dziwolągów" co mają ją raczej wyłączoną... ;)
PS: Ten temat już nie jest o parowaniu szyb... A kolega, który tą dyskusję zaczął raczej nie ma problemu z wilgocią w aucie tylko upewniał się, że W PEWNYCH OKOLICZNOŚCIACH konieczne jest użycie klimy by szyby nie ulegały zaparowaniu i czy to normalne w Rapidach. I ja również potwierdzam: W PEWNYCH OKOLICZNOŚCIACH KLIMA JEST NIEZBĘDNA i że TTTM.
Sprężarki w Rapidzie o dziwo chodzą cały czas czy masz wciśnięty AC czy tez nie. Kiedyś było sterowane elektromagnesem. Teraz elektronika steruje czujnikiem wydajności sprężarki, im zimniej na dworze i temp w środku bliska nastawionej wtedy zawór jest bliski pełnemu otwarciu czyli gaz nie jest tak sprężany. U mnie AC w każdym aucie jest zalaczone, nie wiem.co to parujace szyby. Samochód.ma.sobie sam zarządzać rak abym mial odp temp jaka ustawiłem, ustawiam zawsze.na 20 st i AUTO i sie tym nie bawię czy włączone czy tez nie i co ma byc, a może włączyć czy tez nie.
Skoda Rapid LB/ 1.2TSI chip150KM/ 249Nm /MY 2017/ Style Max / Blue Race/ 11.000km/ Szczecin
@van_dall cyt."wydźwięk wypowiedzi jercena (...) i teraz twojej (...) jest taki, że ktoś, kto nie używa klimy non-stop jest co najmniej dziwny.." Jeśli w tym samym czasie narzeka na zaparowane szyby, to tak, w/g mnie jest dziwny :D
Oczywiście, że nie mam problemu z wilgocią w aucie. Widzę, że trzeba częściej jeździć na klimie bo TTTM. Dla mnie punktem wyjścia było porównanie do wcześniejszego auta, gdzie do odparowania auta wystarczała klima na "1" albo nawet sam wiatrak. Stąd było moje pytanie...
cyt."Wolicie mieć włączoną 365 dni w roku to miejcie na zdrowie! Ale darujcie sobie takie NIEMERYTORYCZNE uwagi pod adresem tych "dziwolągów" co mają ją raczej wyłączoną... ;)" Uwagi były merytoryczne - jazda z włączoną klimą przez 365 dni w roku eliminuje wilgoć w kabinie, rozwiązuje więc problem zaparowanych szyb. Zamiast na całości, skupiłeś się na wyrwanym fragmencie, o tym że wygodniejsze jest włączenie przycisku A/C na stałe, niż zastanawianie się nad roszeniem na szybie. @van_daal cyt."A w którym momencie narzekałem?" No właśnie, skoro temat nie Ciebie dotyczył, to po co bijesz pianę o nic? Wątek został rozbity, tutaj nie można pisać o szybach, tam o klimatyzacji, jestem krótko na forum i może dlatego patrząc z boku zastanawiam się czy trzeba jakieś leki brać, żeby się wczuć w ten klimat ? ;P :)
Ja osobiscie klimy uzywam tylko w upaly bo po pierwsze denerwuje mnie ten jeczacy dzwiek sprezarki a po drugie sprawdzilem kiedys trase w jedna strone z klima w druga bez. Roznica W spalaniu bez klimy 7l a z klima 8l przy predkosci okolo 140km/h. A litr w spalaniu to jednak sporo na trasie dlatego nie rozumiem po co jezdzic z klima skoro nie jest potrzebna. Oczywiscie chcialem wyrazic tylko swoja opinie a nie wywolac burze komentarzy czy przekonywac kogos do swoich racji ;)
Rapid SB | 1.2 TSI 132km | MY2014 | Ambition max + panorama | Corrida red | 70000 | Szczecin
Witam, mam podobny problem co kolega z pierwszego postu. Dokładnie ten sam model i rocznik Rapida.W piątek jadąc do pracy klimatyzacja praktycznie nie chłodziła (przy najniższym ustawieniu LO był wyczuwalny powiew chłodu). Wracając do domu wszystko działało bez problemu. W sobotę cały dzień obyło się bez problemów. Dzisiaj klimatyzacja wogóle nie chłodziła ale jak po 2 godzinach po zaparkowaniu wracałem do domu działa jakby była świeżo nabita. Nigdzie jeszcze nie byłem z tym problemem ale jeżeli ktoś może mi pomóc niech napiszę bo do jutra osiwieję co może być nie tak.
Rapid SB | 1.2 CJZD 110 KM | MY 15 | Style Max | Błękit Race | 21320km | Poznań
Witam, dzisiaj takie ciekawostki: 590081($090101):OC - sterowanie sprężarki układu klimatyzacji Zwarcie z masą 1048833($100101):OC - ogranicz. działania z powodu wył. sprężarki przez silnik 1179905($120101):OC - wentylator obudowy Elektryczna usterka
A ponadto:
21125($005285):20 - sterownik poduszki bezpieczeństwa Niewiarygodny sygnał
Rapid SB | 1.2 CJZD 110 KM | MY 15 | Style Max | Błękit Race | 21320km | Poznań
Wszelkie znaki towarowe, zdjęcia użyte na stronie są własnością producenta i zostały użyte jedynie w celach informacyjnych. Informujemy, że publikowane treści są treściami własnymi użytkowników.