Witam Orientuje sie ktoś jaki jest rodzaj czynnika chłodzącego w nowych Rapidach. Czy to ten tańszy czy już niestety nowszy i droższy? Pozdrawiam Rafał
Rapid LB I 1,2 TSI 90KM I MY 2016 I Ambition MAX I Błękit Pacific I 230km I 18.12.2015 I Łódź
W R stosuje się środek R134a w ilości 500g ±15g. Każdy samochód pod maską silnika ma naklejkę informacyjną o rodzaju środka i jego ilości. Własności środka chłodzącego R134a: Wzór chemiczny: CH2F-CF3 lub CF3-CH2F nazwa: tetrafluoretan temp. wrzenia: -26,5 °C pod ciśn. 1 bara temp. krzepnięcia: -101,6 °C temp. krytyczna: 100,6 °C ciśnienie krytyczne: 39,56 bara
W handlu występuje najczęściej pod oznaczeniami: H-FKW 134a, SUVA 134a, KLEA 134a
Środek R134a: - występuje bez chloru, - ma mniejszą atmosferyczną żywotność niż środek R12, - nie atakuje warstwy ozonowej, - współczynnik oddziaływania na efekt cieplarniany jest 10 krotnie mniejszy niż dla środka R12.
Zestawienie ciśnienia pary od temperatury (tabela): temperatura °C oraz ciśnienie (nadciśnienie w barach): -45 -0,61 -40 -0,49 -35 -0,34 -30 -0,16 -25 0,06 -20 0,32 -15 0,63 -10 1,00 -5 1,43 0 1,92 5 2,49 10 3,13 15 3,90 20 4,70 25 5,63 30 6,70 35 7,83 40 9,10 45 10,54 50 12,11 55 13,83 60 15,72 65 17,79 70 20,05 75 22,52 80 25,21 85 28,14 90 31,34
Własności: Kolor: jako para i ciecz jest bezbarwny, jako gaz jest niewidzialny. W laboratorium R134a może mieć lekkie zabarwienie mleczne, jest to efekt występowania oleju w środku chłodzącym, nie jest to wada. Gęstość: 1,15 kg/l. Gaz środka chłodzącego jest cięższy niż powietrze, dlatego rozchodzi się nisko nad ziemią. Gromadzi się w kanałach montażowych, skąd wytłacza powietrze.
W czystej postaci środek R134a jest chemicznie stały i nie reaguje ze stalą i aluminium. Zanieczyszczenie środka np. chlorem powoduje, że staje się on agresywny wobec niektórych metali i mas plastycznych. To może prowadzić do zaniesienia, nieszczelności czy osiadaniu na tłoku kompresora. Na niektóre rodzaje tworzyw działa jak rozpuszczalnik. Te rozpuszczone tworzywa przy ochładzaniu mogą zostać wydalane przez zawór, co może doprowadzić do jego zaniesienia.
Do ciśnienia gazu 3.95 MPa (39,5 bar) przy temp. 101 °C środek pozostaje chemicznie stały, powyżej tej temperatury następuje jego rozkład. Łatwopalność: środek chłodzący jest niepalny. Odwrotnie - ogień tłumi, wręcz gasi. Środek rozkłada się pod wpływem płomieni i gorących powierzchni . Również promienie UV (np. przy spawaniu łukiem elektrycznym) rozkładają środek. Przy rozkładzie powstają trujące produkty (fluorowodór oraz karbonylfluoryd i fluor). Te produkty na tyle są mocne, że drażnią śluzówkę człowieka a przez to ostrzegają przed dalszym kontaktem.
Stwierdzenie nieszczelności: Pod wpływem np. zewnętrznego uszkodzenia obieg środka może zostać nieszczelny. Małe nieszczelności układu mogą być ze względu na małe ilości utraconego środka, stwierdzone tylko p.pom. przyrządu do wyszukiwania nieszczelności lub specjalnymi dodatkami do wyszukiwania nieszczelności, które dodaje się do środka w układzie klimatyzacji. Przy pom. elektronicznego miernika do stwierdzania nieszczelności można określić stratę mniej niż 5 g środka w ciągu roku. Dla różnych środków stosuje się odpowiednie przyrządy do stwierdzania nieszczelności. Przyrządy do stw. nieszcz. środka R12 nie nadają się do pomiaru środka R134a, ponieważ brak w nim atomów chloru.
Smarowanie obiegu klimatyzacji: Olej środka chłodzącego miesza się (w ilościach ok. 20 - 40 %, wg typu kompresora i ilości środka chłodzącego) ze środkiem chłodzącym, jest w stałym obiegu klimatyzacji i smaruje części będące w ruchu. W klimatyzacji, gdzie stosuje się R134a, stosuje się specjalne oleje syntetyczne do chłodzenia maszyn (np. polialkylen-glikol PAG). Oleje mineralne nie mieszają się z R134a, co może doprowadzić do uszkodzenia elementów klimatyzacji w wyniku wysokiego ciśnienia i temperatury. Olej PAG jest bardzo higroskopijny, dlatego otwarte naczynie/zbiornik należy niezwłocznie zamknąć. Olej pod wpływem wilgoci i kwasów bardzo szybko starzeje się, ciemnieje, zagęszcza się i staje się agresywny wobec metali.
Słyszałem, że ostatnio R134a jest zamieniany na delikatnie mówiąc kontrowersyjny R-1234yf. Moje pytanie: Czy można te środki wymieniać bez szkody dla klimatyzacji? I jeszcze przy okazji: Czy można jakoś w łatwy sposób zobaczyć, czy poziom czynnika chłodzącego jest na prawidłowym poziomie?
Ostatnio Panowie od klimatyzacji w moim mieście gdzie robiłem klime mówili że dają zamiast 1234yf R134a do nowych układów i robią jakąś delikatna modyfikacje i działa bez problemu. W nowych Superbach które stoją w salonach mamy już 1234yf...
RAPID LB | 1.2 CJZD 110 KM | MY16 | Ambition MAX | Beż cappuccino | 39000 km | Olsztyn
@jercen Dzięki za ciekawe linki. I teraz bądź tu człowieku mądry... Dopóki jest OK to jest OK, a w razie "W" to się okaże w praniu - jednym słowem loteria ;-) A dopóki auto na gwarancji to jest zgrzyt ze zmianą czynnika :-/
Hej, Problem u mnie jest taki, że nie mam naklejki z przodu (wymieniany był zderzak i plastiki). Można to jakoś po VIN sprawdzić? My16 produkcja 2015. 1 rejestracja 16.12.2015 VIN TMBAF6NH8G4019385
Edit: OK mam:
KK1
Czynnik chłodniczy: czynnik chłodniczy R134a :) wg VIN
Jest ktoś w stanie mi pomóc ?.taka odp. Dostałem z serwisu; Szanowny Panie Jacku, dziękuję za wiadomość. Nawiązując do Pana zapytania nie jesteśmy w stanie dokładnie sprawdzić tej informacji w naszym systemie. Pana auto zostało wyprodukowane w roku 2016 co może wskazywać na fakt, że w układzie klimatyzacji ma Pan starszy rodzaj czynnika R134A. Proszę raz jeszcze spróbować sprawdzić pod maską, powinno być oznaczenie jak wyżej lub jeśli jest nowy czynnik R1234YF.
Rapid SB | 1.2 CJZD 110KM | MY16 | Active |Pacific Blue | 87200km | Bydgoszcz
Wszelkie znaki towarowe, zdjęcia użyte na stronie są własnością producenta i zostały użyte jedynie w celach informacyjnych. Informujemy, że publikowane treści są treściami własnymi użytkowników.