Około rok temu w wakacje wymieniałem rozrząd w moim Rapid'zie z powyższym silnikiem, który jest z serii CBZB, czyli niby na łańcuchu.
Na wymianę się zdecydowałem gdyż zimą zacząłem słyszeć podobny dźwięk jak i na poniższym nagraniu. Taki metaliczny około 3-4sekund podczas odpalania silnika. Rozrząd wymieniony, u zaufanego mechanika, ale jednak dźwięk pozostał.
Wymiana rozrządu była przy około 90.000km, a dzisiaj ma on przejechane raptem 100.000km.
Autem jakoś dużo nie jeżdżę i głównie najbliższa okolica domu, więc jakoś szczególnie się tym nie przejmowałem wcześniej, natomiast w tym roku chcę jechać Rapid'em dalej na wakacje poza Polskę i zaczynam mieć mieszane uczucia...
Zaufany mechanik mówi, że to prawdopodobnie wina pompy oleju i zaleca jej wymianę.
Swego czasu był tu poruszany temat "hałasującego" silnika w pierwszych sekundach rozruchu. I pomimo podejrzenia i wymiany rozrządu, odgłosy pozostały. Warto uwzględnić w tym silniku wariator, który również jest zasilany olejem z pompy oleju. Stąd odgłosy pochodzą również z wariatora. Szkoda, że serwisy nie uwzględniają ten element i bezkrytycznie przystępują do wymiany rozrządu.
Witam. W moim 1.2 też słychać podczas zimnego rozruchu charakterystyczny kilkusekundowy dźwięk. Czasem też na ciepłym silniku. Ile kosztuje taka wymiana w warsztacie poza ASO ? Pytam o kompleksową usługę. Zbliża się 100 000 km przebiegu. Zastanawiam się nad wymianą rozrządu. Podpowiedzcie Panowie przy okazji, gdzie znajdę tabliczkę znamionową silnika. Podobno po dacie produkcji można ocenić, czy silnik na łańcuchu jest w wersji poprawionej czy tej pierwotnej bez żadnych poprawek VW.
Odgłos rozrządu podczas uruchamiania silnika jest znany, wiele razy powtarzający się temat. Odgłos wiąże się z dopływem/odpływem oleju z napinaka. Po dłuższym postoju, kiedy olej spłynie z napinaka, podczas uruchomienia słychać rozrząd. Dopiero po dojściu oleju do napinaka, po wytworzeniu ciśnienia i naprężenia napinaka łańcucha, odgłos ustaje. To jest cecha tych silników. Wiele osób decydowało się na wymianę rozrządu, a po czasie stwierdzało "powrót" odgłosu. Dużo zależy od rodzaju i stanu oleju, jak i jego wymianie i eksploatacji. Ten rozrząd (od pierwszych roczników R) jest już poprawiony. Nie ma awarii czy "przeskoczenia" łańcucha. Ten silnik, nim R wszedł na linię (przed 2012), miał nie do końca dobry czy dopracowany rozrząd. Zdarzały się awarie rozrządu (np. Fabie). Na podstawie tych awarii, łańcuch rozrządu dostał kilka zmian, również korpus w bloku silnika, w rejonie rozrządu, został poprawiony i wzmocniony. Taki poprawiony silnik został zastosowany w R. Skoda nie wspomina o wymianie rozrządu przy konkretnym przebiegu. Serwisy posiadają zalecenia wymiany przy przebiegu 210 tkm. Jeszcze prościej - po np. 100 - 150 - 200 tkm można zlecić pomiar wielkości wyciągnięcia łańcucha. Najczęściej łańcuch nie jest wyciągnięty powyżej dopuszczalnej granicy. Oczywiście - decyzja wymiany należy tylko do nas. Ale warto rozważyć - jakie trasy, jaki styl jazdy, jaki olej, jak często zmieniany no i konsultacja z dobrym serwisantem. Wg mnie - przy takim przebiegu - silnik powinien spokojnie kolejne 50 - 70 tkm przejechać.
Wszelkie znaki towarowe, zdjęcia użyte na stronie są własnością producenta i zostały użyte jedynie w celach informacyjnych. Informujemy, że publikowane treści są treściami własnymi użytkowników.