MIB2 - Doposażenie w kamerę cofania LOW (retrofitting) - Forum SKODA RAPID
FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
MIB2 - Doposażenie w kamerę cofania LOW (retrofitting)
  • Mod dotyczy samochodów wyposażonych w moduł 5Q0 035 840 A (MIB2 - Bolero) oraz innych z obsługą kamery.

    Funkcje:
    - obraz z kamery podczas cofania na monitorze radia wraz z statycznymi liniami i wizualizacją czujników parkowania,
    - wszystkie dostępne fabrycznie nastawy obrazu (jasność, kontrast, etc.)
    Uwaga: jeśli klapa bagażnika jest niedomknięta obraz z kamery nie jest wyświetlany. Widoczna jest wtedy standardowa wizualizacja czujników parkowania.


    Modyfikacja przebiega czteroetapowo:
    etap 1 - wybór/montaż kamery,
    etap 2 - przygotowanie instalacji,
    etap 3 - podłączenie elektryczne,
    etap 4 - kodowanie.

    ETAP 1 - Wybór i montaż kamery

    Można zastosować dowolną, dostępną na rynku kamerę. Trzeba jednak pamiętać o dwóch sprawach.
    Jeśli - jak w poniższym przykładzie - postanowicie zakupić kamerę zintegrowaną z klamką bagażnika
    musicie zwrócić szczególną uwagę na wymiary kamery. W Rapidach występują dwa rodzaje klamek: węższe (starsze) i szersze (nowsze).
    Niezależnie od rodzaju zastosowanej kamery pamiętajcie też, że jeśli ma działać poprawnie z oryginalnym radiem wymagany jest system NTSC nadawanego przez nią sygnału. Warto zaznaczyć to przy składaniu zamówienia.

    Ja kupiłem chińską kamerę na Aliexpress za ok. 60 PLN:


    i póki co - jestem zadowolony. Choć producent deklaruje kąt widzenia 170° to oceniam, że więcej niż ok. 130..140° to ta kamera nie ma.
    Dodatkowo w "pakiecie" dostaniecie:
    - kabel video (z dodatkową żyłą zasilającą)
    - kabelek zasilania

    Oryginalna klamka mocowana jest podobnie, jak lampki oświetlenia tablicy rejestracyjnej. Demontaż wymaga przesunięcia jej w prawo aż do uwolnienia zaczepu z jej lewej strony. Z uwagi na zastosowanie b.mocnej sprężyny operacja ta wymaga sporo siły. Potem trzeba ją z tej strony odchylić i wysunąć z otworu montażowego. Następnie trzeba wypiąć złącze elektryczne i wpiąć je do gniazda nowej klamki/kamery.
    Zastosowana przeze mnie kamera posiada dwa plastykowe zaczepy, które pozwalają na umocowanie jej w otworze po klamce. Zaczepy te są jednak bardzo delikatne i wyjęcie kamery umocowanej tylko na tych zaczepach nie wymaga prawie żadnej siły. Śmiem twierdzić, że może ona wykazywać tendencje do samoistnego wypadania - choćby przy okazji np. energicznego zamykania klapy bagażnika. Uzasadnione wydaje się zatem zastosowanie od wewnątrz dodatkowej, mocującej blaszki, przykręcanej dwoma nakrętkami M6. Tak zamocowana kamera trzyma się pewnie a wyjęcie jej z zewnątrz jest niemożliwe.
    Blaszkę taką można kupić oryginalną (5J0 827 229) - o ile kojarzę nie jest ona droga. Ja wykonałem sobie taką blaszkę sam.

    ETAP 2 -przygotowanie instalacji
    ... czyli przeciąganie kabli ;) To bez wątpienia najgorszy, najbardziej pracochłonny etap koniecznych prac.

    Swoje kable poprowadziłem (opisuję od kamery do radia):
    - przez prawy słupek klapy bagażnika
    - przez prawy przepust gumowy między klapą a kabiną
    - nad prawą częścią podsufitki
    - przez prawy, przedni słupek.
    Nadmiar kabla schowałem za prawą, plastykową osłoną przy nogach pasażera.
    Najwięcej problemu miałem z przeprowadzeniem kabli przez słupek klapy bagażnika. Mordowałem się z 1,5h...
    Miast prowadzić kable ponad podsufitką można też spróbować poprowadzić je dołem - wzdłuż dolnego prawego progu.
    Może okazać się to łatwiejsze niż prowadzenie kabli górą.

    Przygotowanie
    • Demontujemy tapicerkę z klapy bagażnika: wyjmujemy wszystkie klipsy, odkręcamy śrubę mocującą rączkę do zamykania klapy (nie ma potrzeby odkręcania gumowych odbojów).
    • Ściągamy z plastykowych uchwytów przepust gumowy klapa-kabina (z obu stron).
    • Odchylamy lekko prawą część podsufitki: odpinamy klips z tyłu przy trzeciej lampie stopu, demontujemy plastykowe osłony słupków tylnego i środkowego, demontujemy oba prawe uchwyty sufitowe, odchylamy górną część osłony przedniego prawego słupka (nie ma konieczności demontażu całego) i uwalniamy podsufitkę spod uszczelek gumowych.
    Mocowanie osłony tylnej słupka:


    Przy demontażu górnej osłony środkowego słupka musimy odkręcić wkręt schowany pod znaczkiem "AIRBAG":


    Trzeba zachować szczególną ostrożność, by wkręt nie wpadł za osłonę. Na dole osłony są też metalowe klipsy (identyczne jak te w górnej części osłony tylnej).
    Podobne klipsy mocują osłonę przedniego słupka (chyba trzy, od strony szyby - wystarczy wypiąć górne dwa).
    Uchwyty demontujemy ściskając metalową rozpórkę zaczepów mocowania [2] widoczną po odchyleniu osłony [1]:


    "Przeciąganie kabli"

    Zacząłem "operację" od słupka klapy bagażnika (najbardziej oporna część pracy), przy czym przeciągałem od góry klapy do dołu (w kierunku do kamery). Nieodzowne jest wyjęcie plastykowego elementu służącego do podłączenia ogrzewania tylnej szyby. Jest w nim mały płaski otwór, w który wkładamy cienki wkrętak i lekko podważamy.
    Potem przeciągnąłem kable przez gumowy przepust i wciągnąłem kable do kabiny.
    Porada: zakładanie przepustu z powrotem na plastykowe wpusty może, w przypadku tego od strony kabiny, być kłopotliwa (o ile nie niemożliwa). Da się ten wpust wypchnąć od strony kabiny (mnie się udało długim wkrętakiem). Założenie przepustu jest wówczas banalnie proste. Od strony klapy można przepust założyć bez większych kłopotów.



    13.1.jpg
    1676 x 806 - 396K
    14.JPG
    1201 x 901 - 492K
    15.JPG
    1232 x 924 - 515K
    16.1.jpg
    1256 x 942 - 334K
    17.JPG
    1728 x 972 - 722K
    01.JPG
    974 x 554 - 283K
    02.JPG
    1342 x 718 - 494K
    03.JPG
    1521 x 718 - 505K
    Pozdrawiam - Paweł
    Rapid LB | 1.6 TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 40k km | Szczecin
  • Dalej przeciąganie kabli jest już znacznie łatwiejsze. Trzeba tylko uważać, by kable znalazły się głębiej, niż instalacja bocznej poduszki (kurtyny). Można kable doklejać do dachu kawałkami izolacji - będzie łatwiej. Na koniec przeciągamy kable przez przedni słupek i wyciągamy je przy nogach pasażera. Jesteśmy "w domu"! :D
    Dodam, że ja przeciągałem dodatkowe dwie żyły - tak na wszelki wypadek. Kto wie, co jeszcze może strzelić kiedyś do głowy? A przechodzenie wszystkiego od nowa...
    Oczywiście wystarczy przeciągnięcie samego kabla video.

    UWAGA! Zanim przystąpimy do kolejnego etapu realizacji tego moda warto, a właściwie trzeba, przy pomocy VCDS, odczytać wszystkie istniejące błędy w modułach. Jeśli jakiekolwiek błędy są to je kasujemy - po ew. usunięciu przyczyny.
    Ponadto wszelkie poniższe prace wykonujemy przy wyłączonym zapłonie!
    Odłączanie akumulatora nie jest nieodzowne.

    ETAP 3 - podłączenie elektryczne

    Kabel video zakończony jest wtykiem typu chinch (męski). Do podłączenia do radia będzie więc potrzebny krótki, 10-20cm odcinek kabla, zakończony z jednej strony wtykiem chinch (żeński) a z drugiej dwoma konektorami żeńskimi 000 979 009 E:


    Ze środka wtyku chinch wyprowadzamy sygnał video, z zewnątrz masę. Warto przygotować sobie taki kabelek zawczasu.

    Podłączenie do radia

    Moduł radia znajduje się za schowkiem pasażera. Można się do niego dostać po uprzednim jego zdemontowaniu. Wymaga to odkręcenia siedmiu wkrętów: trzech w górnej części (widoczne po otwarciu schowka), dwóch od spodu, jednego z boku (widoczny po zdjęciu osłony bocznej), i jednego w środku na tylnej ściance, we wnęce po prawej stronie schowka. Po odchyleniu schowka z radiem trzeba odłączyć wszystkie wtyczki podłączeń elektrycznych: oświetlenia schowka i wyłącznika poduszki pasażera oraz odłączyć wąż doprowadzający powietrze do schowka.
    Zdemontowane radio wraz ze schowkiem wygląda tak:


    Jednak demontowanie całego schowka nie jest konieczne. Wystarczy wyjąć same złącza (widoczne po prawej stronie) - da się, ale trzeba mieć niezłe wyczucie w palcach.
    Trzeba nacisnąć blokadę [1] i odciągnąć dźwignię blokującą [2]. Poniższe zdjęcie wskazuje również miejsce podłączenia sygnału z kamery (sygnał+masa sygnału):



    Następnie wyjmujemy ze złącza niebieską kostkę. Zwalniamy zaczep [1] i wypychamy kostkę w kierunku kabli [2]:


    Odpinamy blokady z obu stron kostki, wkładamy przygotowane wcześniej piny z kablem i zapinamy blokady:


    Wkładamy kostkę do złącza i całość wciskamy z powrotem do radia dociskając dźwignię.

    Zasilanie kamery

    Mamy kilka możliwości zasilenia kamery:
    - bezpośrednio z obwodu zasilającego światła cofania - konieczne jest zastosowanie dodatkowego układu filtrującego napięcie,
    - z któregoś obwodu gdzie napięcie pojawia się po włączeniu zapłonu (np. z obwodu zasilania radia), poprzez przekaźnik - cewkę przekaźnika pobudzamy napięciem z obwodu zasilającego światła cofania,
    - z obwodu sygnalizacji włączenia biegu wstecznego - tutaj mieli byśmy "czyste" napięcie do zasilenia kamery. Niestety odnalezienie właściwego kabla jest mocno uciążliwe.
    Z uwagi na najmniejszą "upierdliwość" wybrałem pierwszą opcję. Mając na uwadze, że kabel obwodu zasilającego światła cofania przebiega tuż obok radia uznałem to rozwiązanie za najbardziej naturalne.
    Aby dostać się do tego kabla musimy najpierw odchylić część plastykowej osłony progu:


    a następnie demontujemy osłonę po prawej stronie, przy nogach przedniego pasażera. Mocowana jest ona za pomocą dwóch plastykowych trzpieni i uszczelki drzwi:


    Teraz mamy dostęp do interesującej nas wiązki:


    Odwijamy fragment izolacji i szukamy czarno-niebieskiego kabla. Wbijamy w niego szpilkę i podłączamy woltomierz. Włączamy zapłon i obserwujemy wskazania woltomierza podczas włączania i wyłączania wstecznego biegu. Upewniamy się w ten sposób, że wybrany kabel to ten odpowiedni.
    Uwaga: podany kolor kabla jest właściwy dla samochodów MY16. Jednak najprawdopodobniej tak starsze, jak i nowsze modele będą miały taki sam kolor kabla. Dla pewności możemy w tylnej lampie sprawdzić, jakiego koloru kabel zasila żarówkę świateł cofania.
    Gdy już upewnimy się, że znaleźliśmy właściwy kabel podłączamy do niego czerwoną żyłę z kabla video. Ja użyłem do tego typowej szybkozłączki samochodowej. Dałem też dodatkowe złącze by w razie problemów móc odciąć zasilanie od kamery.

    04.JPG
    1547 x 948 - 748K
    05.2.jpg
    1516 x 992 - 421K
    06.JPG
    1289 x 967 - 454K
    07.JPG
    1269 x 952 - 438K
    08.JPG
    1233 x 925 - 452K
    09.1.jpg
    1315 x 986 - 450K
    10.1.jpg
    1219 x 914 - 388K
    12.JPG
    1191 x 893 - 477K
    18.JPG
    1475 x 893 - 658K
    19.1.jpg
    2154 x 1111 - 904K
    21.JPG
    714 x 1236 - 350K
    22.JPG
    864 x 1536 - 623K
    000 979 009 E.jpg
    460 x 270 - 41K
    Pozdrawiam - Paweł
    Rapid LB | 1.6 TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 40k km | Szczecin
  • Teraz podłączamy kamerę w klapie bagażnika.
    Plus bierzemy z kabla video (czerwona żyła) a minus z punktu masy w klapie:


    Z uwagi zaś na to, że przy pracującym silniku napięcie zasilające żarówki świateł cofania nie jest stałe a zmienne (stałe jest tylko, gdy silnik nie pracuje):


    konieczne jest zastosowanie prostego filtra. Zrobić taki filtr może każdy. Potrzebne do jego wykonania są: zwykła dioda prostownicza wytrzymująca prąd min. 0,5A i kondensator elektrolityczny o pojemności 4700µF (taki miałem, taki dałem i działa już ponad tydzień). Napięcie zaporowe diody i napięcie kondensatora powinno być nie mniejsze niż 25V. Po zlutowaniu filtr ma jakieś 2cm długości i ok. centymetr szerokości i głębokości.
    Poniżej rysunek całości instalacji wraz z filtrem:


    ETAP 4 - kodowanie

    10 Park/Steer Assist (J791): 5Q0 919 294 E
    bajt 2, bit 4 = 1
    albo w Long coding:
    dla bitów 4-5 wybieramy z listy:
    "10 Camera Type: Rear View Camera (RVC) installed"

    5F Information Electr. (J794): 5Q0 035 840 A
    Long coding:
    bajt 19, bit 4 = 1 (Rear View Camera (RVC) Low installed [PR-KA1])

    Teraz kasujemy błędy, które mogły pojawić się w czasie prac:
    - w modułach 5F i 19 - po wyjęciu złącza z radia
    - w modułach 01 i 15 - po ewentualnym wyjęciu wtyku z wyłącznika poduszki pasażera...
    ...i sprawdzamy, czy kamera działa prawidłowo. Pamiętamy, by testy robić przy włączonym silniku. Na koniec sprawdzamy, czy pojawiły się nowe błędy. Jeśli nie (a nie powinny) to starannie zabezpieczamy (np. izolacją) miejsca połączeń, uzupełniamy izolację tam, skąd ją usunęliśmy, mocujemy elementy nowej instalacji (również kable), by nie były luźne i nie stukały ani nie ocierały o nic (z czasem mogło by to doprowadzić do przetarć i zwarć) i wreszcie składamy/skręcamy wszystko "do kupy". Warto, na każdym etapie końcowych prac, co jakiś czas, sprawdzać działanie kamery, by w razie czego łatwiej wychwycić ew. błąd/uszkodzenie.

    Teraz już tylko cieszymy się nową funkcją samochodu zastanawiając się przy tym, jakim cudem wcześniej mogliśmy sobie radzić bez niej...
    ;D
    24.1.jpg
    1295 x 971 - 486K
    25.1.jpg
    1107 x 836 - 678K
    26.jpg
    1128 x 524 - 90K
    Pozdrawiam - Paweł
    Rapid LB | 1.6 TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 40k km | Szczecin
  • uhh kupa roboty.

    mam ambicje coś takiego zrobić u siebie, tylko niestety zaś muszę radzić sobie sam. bo u mnie kamerkę montuje się przy tablicy rejestracji która jest niżej.

    jednak głównie piszę gdyż chciałem zapytać.
    czym różni się kamera LOW od HIGH?
    Seat Toledo | 1.2 CBZB 105KM | MY15 | Mocno doposażony reference | Czerwony | ~41 000km | Gliwice
  • Funkcjonalnością. HIGH ma bodaj dynamiczne, skrętne linie i chyba też spryskiwacz. Szczerze to nie wiem. Na pewno wymaga doprowadzenia CAN-a (dodatkowe dwa kable).
    Jest też znacznie droższa...
    Pozdrawiam - Paweł
    Rapid LB | 1.6 TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 40k km | Szczecin
  • spryskiwacz mi nie potrzebny. linie skrętne też w sumie nie.
    to tylko ładnie wygląda a wiele do tematu nie wnosi.

    zatem wybór właściwie dokonany.

    ale wydawało mi się, że linie skrętne dorysowywane są już w radiu.
    Seat Toledo | 1.2 CBZB 105KM | MY15 | Mocno doposażony reference | Czerwony | ~41 000km | Gliwice
  • Bo też i tak jest. Prawie na pewno. Na pewno linie statyczne nanoszone są w radiu.
    Pozdrawiam - Paweł
    Rapid LB | 1.6 TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 40k km | Szczecin
  • Dobra robota ,  a orientujesz się czy można podłączyć kamerkę do bolero
    nr. Urządzenia 5Q0035819A
    Sprzęt H 24
    Oprogramowanie 0241
    Kodeki 2101.0.0.8
    Rapid SB | 1.2 TSI 110KM| MY16 | Style Max| Biel Candy| 19000km 7 l/100km| Gdynia
  • Niestety, nie mam pojęcia. Google nie znajduje wyników potwierdzających, że można.
    Wygląda zatem, że chyba nie. Ale możesz na krótko podłączyć jakąś, zakodować i zobaczysz.

    EDIT: Znalazłem taki wpis:

    Pozdrawiam - Paweł
    Rapid LB | 1.6 TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 40k km | Szczecin

CIEKAWE DO SAMOCHODU / AKCESORIA:


Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@bounty @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?