FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
Turbina w silniku 1,2 85KM
  • Potrzebuję informacji nt. turbiny w tym silniku, tzn. w jakim zakresie obrotów silnika włącza się turbina?
  • nie wiem jak w praktyce, ale patrząc po oficjalnych danych technicznych maks. moment obr. [kGm/Nm](obr/min): 160 (1500-3500) maksymalny moment to zakresy 1500-3500 obrotów więc wtedy na pewno działa turbina
  • w rzeczywistości moc turbiny czuć od zakresu około 2000 obrotów i to mocno
    Rapid LB/ 1.2 85 KM / MY 13 / Ambiente/ srebrny / 53000 km/ Śląsk - okolice Gliwic
  • Mam Pytanie co sie dzieje mam od kilku miesięcy Rapida nowego i zauważyłem że w niektórych przypadkach podczas jazdy zdejmując nogę z gazu samochod nadal jedzier jakby ten pedal gazu sie zaciął nie widac i nie czuje sie momentu hamowania czy ktoś z użytkownikow Rapida odczuł takie same objawy prosze o komentarz
  • do tej pory nie zauważyłem czegoś takiego a przejechałem w 3 miesiące 7500
    Rapid LB/ 1.2 85 KM / MY 13 / Ambiente/ srebrny / 53000 km/ Śląsk - okolice Gliwic
  • u mnie podobny objaw miałem w firmowym dieslu, jak padała uszczelka pod turbiną. W końcowym etapie uszczelki silnik wkręcił się na max obroty i nawet po wyjęciu kluczy ze stacyjki nie chciał zgasnąć. pomogło zduszenie na 5 biegu. Więc lepiej poobserwuj.
    Rapid LB|1,2 85 KM| MY14| Ambition| Blue Denim| 48500 km| Kraków
  • A nie jest to na początku jazdy kiedy silnik nie jest rozgrzany?
  • Mundek, każdy samochód tak ma.
  • dz za info ptalem w serwisie jest to po to zey na niskich obrotach silnik poprostu nie zgasl troche dziwnie sie z tym czyje szczegolnie podczas przyhamowanie po puszczeniu pedalu nabiera szybkości ale ponoc t norma
  • Sama turbina pracuje (kręci się) już od momentu uruchomienia silnika. Nie ma sytuacji - że "załącza się" od określonych obrotów wału. Natomiast przy małych obrotach silnika - wychodzi dużo mniejsza ilość spalin - a to powoduje, że turbina pracuje na "zwolnionych obrotach". Silnik nie ma mocy. Dopiero po "dodaniu gazu" - kiedy silnik wejdzie na obroty - turbina wchodzi w zakres roboczy swoich obrotów - wtedy też czujemy przysłowiowego "kopa". Dla przypomnienia - obroty naszego silnika to od ok. 800 do 5000 - a turbiny od 100 do 200 tysięcy.
    Trochę inaczej wygląda sprawa odwrotnie - przy zdejmowaniu "nogi z gazu". Pomimo że kierowca nie naciska pedał i do silnika nie dolatuje większa porcja powietrza (komputer sam odcina dopływ paliwa) - to turbina jeszcze przez kilka sekund "schodzi" z wyższych obrotów na niższe. To jak długo jej obroty spadają - zależy od kilku czynników - chociażby od obrotów silnika - od częściowego czy całkowitego zdjęcia nogi z gazu. Dlatego też w pierwszym momencie (w porównaniu do atmosferycznych silników) mamy odczucie - że silnik jeszcze pracuje. Przy dłuższym zjeździe i hamowaniu silnikiem - po chwili silniki TSI porównywalnie hamują do atmosferycznych jednostek.  
    Rapid LB | 1.2 CBZA 63kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 62 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Witam,mam pytanie do kolegów :
    - Czy po uruchomieniu zimnego silnika,obroty silnika są podwyższone do 1200 przez okres około 1 minuty i w tym czasie słychać głośniejszy terkot chyba turbosprężarki,potem po spadnięciu obrotów do 850 silnik pracuje cicho,normalnie.
    - Czy jest to prawidłowe działanie silnika,czy mam się czego obawiać,reszta pracy podzespołów jest o-key,mam na myśli przełożenia biegów czy przyśpieszanie przy obrotach 1500-2000.
    - Bardzo proszę o wypowiedzi na ten temat i możliwość rozwinięcia tematu,szczególnie bym prosił profesjonalisty w tym temacie kolegi @jercen - dziękuję !!!
    * RAPID LIFTBACK * 1,2 TSI * 86 KM * MY15 * AMBITION MAX * BEŻ CAPPUCINO *12 800 * RYBNIK *
  • Nasze R z silnikiem TSI mają cechę, nie opisaną w instrukcji. Mianowicie, przy spełnieniu wszystkich warunków (niezbędnych) dla komputera następuje proces tzw. "dogrzewania katalizatora".
    Włączenie dogrzewania katalizatora następuje kiedy:
    - były spełnione pewne założenia (dla komputera) w ostatnim cyklu jazdy,
    - okres bezczynności silnika przekroczył pewien czas,
    - temperatura płynu chłodzącego ma pewną wartość.
    Do szybkiego zagrzania katalizatora do temperatury roboczej, komputer zmienia przedzapłon na mniejszą wartość a czas wtrysku paliwa zostaje wydłużony. W ten sposób osiąga się wyższą temperaturę wychodzących gazów spalinowych. Równocześnie wzrastają obroty silnika (rzędu 1100 - 1200). Taki stan trwa maksymalnie 45 sek. Niestety odbija się to na jakości pracy silnika na wolnych obrotach (dla kierowcy). Zminimalizowanie składu szkodliwych spalin ma wyższy priorytet niż niższe i ciche wolne obroty.
    Aktywacja tzw. "dogrzewania katalizatora" następuje po przerwie minimum 6 godzin, przy uruchomieniu zimnego silnika, przy temperaturze płynu chłodzącego 18 - 33 st.C.
    W tym układzie nie ma potrzeby przeprowadzania żadnych zmian ani serwisowania silnika. Jest to zjawisko częściej występujące właśnie w okresie letnim.
    Ci, którzy mają cyfrowy pomiar temperatury płynu chłodzącego, mogą potwierdzić, że w okresie letnim, temperatura silnika po odstawieniu ma temperaturę otoczenia - i mieści się we wspomnianym zakresie. Dlatego też teraz częściej obserwujemy zjawisko podniesionych wolnych obrotów przy nierównej pracy silnika.
    Można temu trochę zapobiec poprzez ruszenie zaraz po odpaleniu silnika. W ten sposób silnik pracuje pod obciążeniem, na wyższych obrotach, co umożliwia właściwe "dogrzanie" katalizatora, bez obserwowania nierównej pracy silnika.  
    Rapid LB | 1.2 CBZA 63kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 62 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Witam i dziękuję koledze @jercen za fachowe wyjaśnienie sprawy,tak więc ten początkowy głośniejszy terkot po uruchomieniu przy zimnym silniku i podwyższonej prędkości jałowej ok.1100-1200 obrotów to nie praca turbosprężarki jak myślałem tylko sprawa dogrzania katalizatora jak kolega opisuje,więc traktujemy to jako normalny objaw.Ja ze swej strony dodam,że uruchamiam teraz silnik na włączonych światłach pozycyjnych,a nie jak dotąd przy światłach do jazdy dziennej,mniejszy pobór mocy,mniejsze obciążenie i odczekam te ok.45-55 sek,aż obroty spadną z 1200 na te 850 i wtedy kontynuję jazdę,myślę,ze jest to najlepsze rozwiązanie dla pracy silnika,co o tym myślicie ? - Pozdrawiam !!!
    * RAPID LIFTBACK * 1,2 TSI * 86 KM * MY15 * AMBITION MAX * BEŻ CAPPUCINO *12 800 * RYBNIK *
  • Myślimy że nie koniecznie, a przynajmniej ja tak myślę.
    Na dziennych świecą tylko dzienne z przodu, na pozycyjnych również i cała choinka z tyłu.
    Układ el. jest tak skonstruowany, że wyłącza podczas zapłonu zbędne odbiorniki energii (w tym dzienne jeśli się nie mylę, a pozycyjnych nie-jeśli dobrze pamiętam).
    Silnik najszybciej rozgrzewa się pod obciążeniem, więc IMHO warto tylko zaczekać aż olej dotrze gdzie ma dotrzeć i jechać, nie czekać.
  • Nie masz racji,włączając światła pozycyjne pobór mocy masz ten sam.Tylne światła pozycyjne mają cztery żarówki w jednej lampie, nie wiem ilu watowe,ale min. 5. więc pobór tylnych postojów to cnm.40 wat.
    Edit-widzę,że trochę się spóźniłem.
  • Witam, rzeczywiście koledzy mają rację,że pobór prądu będzie na pewno większy przy załączonych światłach postojowych,gdyż zapomniałem o tylnym oświetleniu,dlatego wracam do ustawień fabrycznych,czyli rozruch silnika na światłach dziennych.
    Pozdrawiam i dzięki za sugestie,zresztą po to jest to forum,żeby sobie pomagać i wyjaśniać różne problemy.
    * RAPID LIFTBACK * 1,2 TSI * 86 KM * MY15 * AMBITION MAX * BEŻ CAPPUCINO *12 800 * RYBNIK *
  • Za 40 sek można przejechać całkiem spory kawałek. Choćby do najbliższego skrzyżowania, gdzie i tak trzeba najczęściej czekać na swoje zielone. A jak silnik i katalizator jeszcze nie "nabierze" odpowiedniej temperatury, to i tak już będzie bliżej chwili wyłączenia dogrzewania katalizatora. Czyli tak jak wyżej - po odpaleniu spokojnie można ruszać w drogę, nie marnując paliwa i nie zanieczyszczając środowiska :)
    Pozdrawiam
    Rapid LB | 1.2 CBZA 63kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 62 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Rapid LB |1,2 TSI 86KM | MY2015 | Elegance Max Beż | Biały Candy| 35000km | Szczecin
  • @andrew61k Oczywiście , lepiej dwa razy zapytać niż raz się pomylić :)
  • no i jeszcze mi się przypomniało o oświetleniu tablicy rejestracyjnej :)
    (wiem, wiem, spóźniony mam zapłon ;-) )
  • Tak jak jercen pisze ruszać zaraz po odpaleniu ale jechać delikatnie przez ten czas w którym auto się rozgrzewa, czyli do momentu kiedy wskazówka nie osiągnie 90* potem hulaj dusza...
    Podczas pracy rozrusznika wszystko inne się wyłącza. taka nawet jest konstrukcja stacyjki, ew komputera.
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław

CIEKAWE DO SAMOCHODU / AKCESORIA:

Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@bounty @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?