Drodzy forumowicze. Pomocy. Od 1.5 roku mam Rapida 1.2TSI 105KM. Przejechaje 36tys km. Od czasu do czasu grzechocze mi w przednim, prawym kole. Jest to dźwięk wyraźny, jakby jakaś duża metalowa część telepała się o inną. Przyrównałbym do telepania się zacisków na tarczy hamulcowej. Dzieje się to na nierównościach, np przy przejeżdżaniu przez próg spowalniający. Najbardziej wyraźne było raz, podjeżdżając pod stromą górę, przy skręconych kołach, wjeżdżając w rynsztok odprowadzający wodę wzdłuż krawężnika. Dzwoniło jakby się miało coś urwać. Jednak nie ma żadnej reguły pozwalającej na 100% wygenerowanie problemu. Jednego dnia auto stoi na parkingu, wyjeżdżam do pracy, przejeżdżam próg i dzwoni a innego dnia, na tej samej drodze,przy tych samych warunkach cisza. ASO oczywiście nic nie wykrywa. Co to może być? Jakieś pomysły?
Rapid Active | 1.2 TSI 105 KM | Biały |36000 | Poznań
Tak zazwyczaj bywa, że w ASO problem jest nie do pokazania czy odtworzenia. Stąd pozostaje próba samodzielnego określenia i stwierdzenia źródła problemu. Podajesz podpowiedź czy to nie elementy hamulca. Tu rozwiązanie jest proste - zdejmij koło i próbuj poszczególne elementy hamulca, czy nie mają jakiego luzu. Wg mnie - to nie hamulec. Czy to występuje przy skręceniu kół? Może to jest związane z serwem? A jak na prostym odcinku? Czy to występuje przy bardzo małych prędkościach? Czasem przy montażu samochodu - metalowe przewody (hamulec, klima,...) zostaną zamocowane bardzo blisko innego elementu czy podwozia. W sprzyjających i nieregularnych odstępach (np. pod wpływem rezonansu) może dojść do obijania się podwozia. Tu należałoby jak z góry tak i z dołu (kanału) ręką poszukać elementów, które mogą powodować obijanie się o inne elementy. Czasem wystarczy dany przewód odciągnąć - odgiąć albo podłożyć w miejscu najmniejszej odległości element tłumiący. W każdym razie - pozostaje uzbroić się w cierpliwość i konsekwencję w szukaniu. Sam tak miałem w poprzednim samochodzie, bez serwisu doszedłem do winowajcy hałasu.
PS> zamiast podawać w poście dane swojego samochodu, skorzystaj ze stopki. Wypełnij ją w swoim profilu.
Kamyk między tarczą a ww osłoną? Czy podczas przyspieszania czy zwalniania, czy podczas jazdy tylko w prawo/lewo/ na wprost w przód lub w tył? Pod kołpakiem może coś? Na biegu? Na luzie? Zaciski trzepały się w jarzmie przy matizach, tutaj nie powinny.
Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
Kilka dodatkowych szczegółów: 1. Nie ma znaczenia czy koła są skręcone czy nie. 2. Nie ma znaczenia czy na łuku czy na prostej drodze. 3. Problem występuje sporadycznie TYLKO przy małych prędkościach. Nigdy tego nie słyszałem przy prędkości powyżej 30,40 km/h 4. Nie brzmi to jak efekt jakiegoś rezonansu ale nie wykluczam 5. Nie dzwoni na każdej dziurze, tylko w sytuacjach jakby coś się obróciło i ustawiło w sprzyjającej ku temu pozycji 6. Kierunek jazdy nie ma znaczenia. 7. Problem występuje raczej na biegu,ale chyba to też nie ma znaczenia.
Najbardziej mnie tu zastanawia metalowa osłona tarczy, jak to sprawdzić?
Rapid Active | 1.2 TSI 105 KM | Biały |36000 | Poznań
Kwestia "czy na biegu": czy ktoś "palił gumę" albo bardzo gwałtownie ruszył na skręconych kołach? Obstawiam, że się układa sprężyna, lub coś dostało się w hamulce i nie chce wypaść. Luźny zacisk, klocek, luźną osłonę tarczy, elementy zawieszenia raczej wykluczam, może coś w komorze silnika kołysze się i stuka? Luźny chlapacz? A czy słyszysz te dźwięki na postoju, gdy wyjdziesz z auta i złapiesz za dach i będziesz nim mocno kołysał na boki wręcz szarpał? Państwowa stacja diagnostyczna badanie zawieszenia 20zl, albo Aso. Kwestia czy opłaca się droga tam.
Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
supermajku, wielkie dzięki. Guma nie była palona, auto generalnie jest/było "szanowane". Nic ponad standard na skręconych kołach. Trop "Luźny zacisk, klocek, luźną osłonę tarczy" może być właściwy. Podobnie jak "coś w komorze silnika kołysze się i stuka? Luźny chlapacz? " ASO wykluczyło zawieszenie. Jeszcze dzisiaj auto wyszarpię.
Rapid Active | 1.2 TSI 105 KM | Biały |36000 | Poznań
Nie sprawdzałeś przy jakich obrotach silnika masz te objawy? Tak jak podajesz w 1,2,3 punkcie, - to poniekąd wyklucza elementy związane z zawieszeniem koła. Pozostaje układ silnika i komora silnika. Kamyk między tarczą a osłoną powoduje ciągły zgrzyt, zależny od prędkości jazdy. To raczej nie jest zabłąkany kamyczek. Na rys. tarcza zaznaczona jest pod 6. W nowszych samochodach odległość między tarczą a osłoną jest na tyle mała, że praktycznie takie zjawisko bardzo rzadko zachodzi.
Objawy są słyszalne tylko na niskich obrotach silnika, tylko przy wolnej jeździe przez przeszkody. Luźna blacha "6" by mi pasowała (jeśli chodzi o dźwięk). albo układ lub komora silnika...
Rapid Active | 1.2 TSI 105 KM | Biały |36000 | Poznań
W samochodzie jest kilka blaszanych osłon termicznych. Spotkałem się z tym, że taka osłona potrafi przy pewnych obrotach silnika drgać, co powoduje metaliczny odgłos. Wystarczy ręką (przy wyłączonym silniku) poszczególne elementy próbować poruszyć w różnych kierunkach, albo delikatnie je opukać. Metalowe termiczne osłony pracują przy dużych różnicach temperatur i w miejscu mocowania (zazwyczaj przykręcona śruba) dochodzi do obluzowania mocowania. Czasem wystarczy dokręcić jedną czy drugą śrubę. W podobny sposób możesz sprawdzić metalowe przewody (paliwa, smarowania, turbo czy hamulców). Niektóre przewody są mocowane do podwozia plastikowymi kształtkami, które albo "wypuszczą" przewód mocowany na wcisk, albo po złamaniu kawałka plastiku nie trzymają dobrze przewód. W tym układzie przewód może wyskoczyć ze swojego łoża i drgać, ale równie dobrze może pozostać w plastikowym łożu z pewnym luzem i tam przy pewnych warunkach powodować swoisty "koncert". Dołączam ilustrację przewodów hamulcowych w komorze, z punktami mocowań. Pozdrawiam
Chyba jest postęp, zainspirowany Waszymi wpisami obszedłem auto dookoła i solidnie obkopałem wszystkie koła. W prawym przednim coś brzęczy. Nie jest to taki dźwięk jak słyszę w kabinie ale to może jakiś trop. Jak będę miał chwilę to pojadę do ASO,niech też "obkopią"...
Rapid Active | 1.2 TSI 105 KM | Biały |36000 | Poznań
Forumowicze, niestety na razie do niczego nie doszedłem ale mam kolejne ciekawe spostrzeżenie w tym temacie. Podczas mrozów nic nie brzęczy/puka/grzechocze. Rapid jeździ idealnie ;-) Dalej badam temat. Chyba w końcu pojadę do znajomego mechanika i razem będziemy dumać co to za jędza... Oleję ASO do momentu diagnozy problemu...
Rapid Active | 1.2 TSI 105 KM | Biały |36000 | Poznań
@rk1947 i jak znalazłeś co było przyczyną grzechotania? Mam ten sam problem tylko ze z lewej str. Byłem w tej sprawie w aso juz nie pamietam ile razy. W końcu tak jak mi wszyscy radzili wymieniłem poduszkę pod skrzynią biegów i nic to nie dało. Grzechocze/puka/skrzypi dalej. Nie objawia się to przy wjechaniu w dziurę czy przez przejeżdzaniu przez progi zwalniające tylko wyłącznie podczas jazdy po dłuższej serii nierównosci na asfalcie(np. sfałdowany asfalt).
Rapid SB | 1.2 TSI 132km | MY2014 | Ambition max + panorama | Corrida red | 70000 | Szczecin
Kurde, ja u siebie zauważyłem podobny objaw, ale tylko gdy przejeżdżam przez progi zwalniające. Jest to takie pojedyncze puknięcie dość głuche, nie do końca metaliczne. Co ciekawe jest to w momencie jak zjeżdżam kołami z progu. Any clues?
Rapid SB | TSI 1.2 90 KM | MY2015 | Active Max | Granatowy | Łódź
Wszelkie znaki towarowe, zdjęcia użyte na stronie są własnością producenta i zostały użyte jedynie w celach informacyjnych. Informujemy, że publikowane treści są treściami własnymi użytkowników.