Jak pierwszy raz, to trochę zabawy i czasu trzeba - ale można samemu.
Popsuć raczej nie - najwyżej coś urwać. Ale przy odrobinie uwagi - wszystko idzie po kolei.
W tym zestawie - jest kilka śrub, kilka zaczepów, kilka kołków. Warto mieć pod ręką wkrętarkę, dobrze z przedłużoną końcówką. Potrzebne będą klucze (płaskie lub oczko) do odkręcenia pasów bezpieczeństwa. Dla ułatwienia całej zabawy - warto wyjąć tylne siedzisko (to bez narzędzi) oraz wymontować tylne oparcia. Przy dzielonych tylnych oparciach wystarczy zdjąć plastikową osłonę, wykręcić śrubę i podnieść z mocowania oparcia.
Nie tutorial, bardziej kilka wskazówek, jak zdemontować (całkiem) boczną wykładzinę bagażnika R LB. W R SB jest analogicznie, nie mam dostępu do tej wersji, stąd kilka fotek z mojego R. Narzędzia: torxy, warto dołożyć do tego wkrętarkę z przedłużeniem, śrubokręt albo plastikowy komplet do ściągania tapicerki. Uwaga: W elementach bocznych jest oświetlenie bagażnika, można odłączyć aku lub przynajmniej stosowny bezpiecznik. W niektórych wersjach R jest jeszcze gniazdko zapalniczki. Na upartego można pominąć demontaż oparć. Jednak jest to chwila, a praca z wolnym dostępem do wielu elementów jest zdecydowanie prostsza i szybsza. Dla tych, co chcą zdemontować pokrywę koła zapasowego, demontaż tylnego siedzenia i oparć jest konieczna. Etapy: - odłączenie elementów elektrycznych, - demontaż siedziska i oparć, - zdjęcie plastikowego centralnego progu bagażnika, - wyjęcie pionowych półek bocznych, - demontaż (z P i L) 3 elementów plastikowych, - demontaż mocowania pasów bezpieczeństwa, - demontaż pokrywy koła zapasowego, - demontaż P i L wykładziny bagażnika.
Odłączenie elementów elektrycznych: albo klemę na aku albo stosowny bezpiecznik. W bagażniku odłączyć lampkę i dodatkowe inne elementy elektryczne, by można było zdjąć tapicerkę. Demontaż siedziska i oparć: Siedzisko po P i L stronie w części przedniej ma zacisk. Wystarczy wsunąć rękę i pociągnąć siedzisko do góry. W tylnej części jest tylko poziomy zaczep, wystarczy siedzisko z P i L strony docisnąć do tyłu i podnieść (obejść zaczep). Siedzisko można wyjąć z kabiny. Oparcia (dzielone) mają mocowanie obrotowe z P i L strony. Mocowanie środkowe jest wspólne, zabezpieczone stalową obejmą i śrubą. Należy z tyłu podważyć plastikową osłonę, wykręcić śrubę, zdjąć obejmę i wysunąć w górę część oparcia z kółkiem mocującym. Zewnętrzne strony oparć wysunąć w kierunku środka. Wyjąć oba oparcia. Z P i L strony bagażnika wysunąć w górę plastikowe półki. Mocowanie jest na wcisk (wsunięcie). Plastikowa centralna osłona progu bagażnika jest zabezpieczona 2 plastikowymi kołkami i 4 zaczepami. Należy obejmę "otworzyć", by mieć dostęp do kołka. dalej należy podważyć główkę zaczepu i wysunąć cały kołek. Osłona jeszcze trzyma na gumowym profilu drzwi. Teraz należy (ręcznie) oderwać listwę z 4 zaczepów. Z każdej strony bagażnika są po 3 elementy plastikowe. Demontaż warto zacząć od górnego, poprzez środkowy do dolnego elementu. Górny jest mocowany 2 zaczepami metalowymi oraz 4 zaczepami plastikowymi, prowadzącymi. Należy ręcznie odciągnąć element, w kierunku środka bagażnika, zaczynając z przodu. Środkowy element jest mocowany 2 torxami oraz ułożony jest na 3 kołkach centrujących. Jeden torx jest we wnęce za lampką bagażnika. Dolny element jest mocowany 3 zaczepami metalowymi. Osłonę jeszcze trzyma gumowy profil drzwi. Dla wymiany plastikowych elementów należy odkręcić zaczep pasów bezpieczeństwa. Teraz można również wymienić pokrywę koła zapasowego.
Montaż należy przeprowadzić w kolejności odwrotnej. Przed samym założeniem tapicerki, należy wyprowadzić wszystkie przewody elektryczne, które zasilają np. lampkę, gniazdo,... i założyć zaczep linki do klamki.
Opis do fotek przy demontażu tapicerki bocznej w bagażniku:
Opis do zdjęć: 1. Środkowa osłona progu bagażnika - 4 zaczepy metalowe (czerwona strzałka), 2 miejsca mocowania kołków plastikowych (żółta). 2. Otwarta obejma z miejscem mocowania kołka. 3. Kołek - dwuelementowy. 4. Hak na zakupy - zaczep plastikowy (czerwony kolor) i miejsce kołka plastikowego (żółty kolor). 5. Hak z założonym kołkiem. 6. i 7. Pionowe półki, mocowanie przez wsunięcie. 8. i 9. Dolna osłona plastikowa - mocowanie - miejsce 3 zaczepów metalowych. 10. i 11. Środkowa osłona plastikowa - miejsce mocowania śrubami (żółty) i plastikowy kołek środkujący (czerwony). Widoczny jest otwór na lampkę oświetlenia bagażnika. 12. Pozostałe 2 kołki centrujące osłony środkowej. 13. i 14. Mocowanie P i L oparcia tylnego fotela, ze śrubą, obejmą i osłoną plastikową. 15. Zaczep stały, dla oparcia fotela. 16. Wystający element fotela, do założenia w środkowej konsoli. 17. i 18. Wystające kołki plastikowe z bocznej tapicerki bagażnika, wchodzą w otwory w ściance bagażnika. 19. Otwory w tapicerce, do założenia na metalowe profile w bagażniku. 20. Wycięte profile w tapicerce, dwa małe otwory są połączone nacięciem, dla metalowego profilu blokady oparć. 21. Wycięte profile w tapicerce, od lewej - na hak z zakupami, na kołek (do wciśnięcia), na podwójny zaczep (mocowany wkrętem). 22. Wycięte profile w tapicerce, od lewej - na kołek (do wciśnięcia), wycięty na zaczep w podłodze bagażnika. 23. i 24. Trzeci (górny) element plastikowej tapicerki, 2 zaczepy metalowe (czerwony) oraz 4 kształtki poziome, mocujące element (żółty). Na zdjęciu jest tylko jedna spinka metalowa. 25. Miejsca mocowania górnego elementu - 2 kołki plastikowe na wkręty (czerwony) oraz 3 otwory na kołki centrujące (żółty). 26. Miejsce mocowania haka na zakupy (otwory w profilu bocznym bagażnika).
tych haków na kołki oczywiście nie mam. ale są tanie na allegro więc też dokupię jak by co. bo to też ekstra sprawa.
w ogóle bagażnik w tym samochodzie jest mega w mojej ocenie ale ewidentnie widać jak bardzo producent chciał spozycjonować wersje... i te praktyczne rzeczy dostępne były właściwie dopiero w style
bo po 3,5 roku użytkowania tego bagażnika mogę powiedzieć, że bez tych boczków i haczyków to w bagażniku najlepiej się czuje wiatr. bo hula jak może.
choćbym nie wiem jak ostrożnie jechał to wszystko i tak tam fruwa.
Seat Toledo | 1.2 TSI CBZB chip 122KM/200Nm@Pb95 | MY15 | Mocno doposażony reference | Czerwony | ~60 000km | Gliwice Seat Tarraco | 1.5 EcoTSI Evo 150KM | MY19 | Xcelence | deep black | ~20 000km | Gliwice
Próbowałem z siatkami już. mam też torby na rzepy. ze wszystkiego korzystałem przez chwilę, bo za dużo roboty z przekładaniem, podnoszeniem. wsuwaniem, naciąganiem i przesuwaniem.
no co kto lubi. w służbówkach mam boczki i bardzo dobrze mi się z nich korzysta
------
dzień pierwszy
zrobiłem jedną stronę. - prawą.
nie demontowałem siedzeń. z resztą i tak nie czaiłem jak no ale nie istotne.
natrafiłem na kilka problemów. z grubsza większość czasu poświęciłem na skumanie dokładnie które to części które opisujesz.
no ale udało się.
potwierdzam, po zrobieniu jednej strony, że to co napisałeś ma w pełni sens ^^
powiem nawet że bez tego opisu było by mi strasznie ciężko to zrobić.
z niektórymi zaczepami naprawdę mocno trzeba się siłować czego bym na pewno nie robił nie mając pewności, że jest tam zaczep.
zajęło mi to około 3h
druga strona stawiam już max godzinkę. może mniej. ale to jutro.
no ale niestety nie obyło się bez strat.
jeszcze nie wiem dokładnie jak irytujące te straty będą ale mam nadzieję, że mało.
otóż mam taki problem, że przy osłonie tej co jest do siedzeń jakby przypięta były 3 metalowe zaczepy... no właśnie - były.
przy zdejmowaniu jeden z zaczepów - ten po środku po prostu wleciał do środka. ta metalowa końcówka. usłyszałem tylko jak zabrzęczało. mam nadzieję, że nie będzie mi to robiło grzechotki bo nie wytrzymam - nawet nie wiem gdzie to właściwie wleciało. pomiędzy blachę a plastikowe nadkole?
inna sprawa - idzie taki zaczep dokupić?
zamieszczam zdjęcia tego jak to wygląda i tego jak wygląda ten uchwyt bez tego metalu...
20180807_202045_1_.jpg
5312 x 2988 - 2M
20180807_202038_1_.jpg
5312 x 2988 - 856K
Seat Toledo | 1.2 TSI CBZB chip 122KM/200Nm@Pb95 | MY15 | Mocno doposażony reference | Czerwony | ~60 000km | Gliwice Seat Tarraco | 1.5 EcoTSI Evo 150KM | MY19 | Xcelence | deep black | ~20 000km | Gliwice
A mogłeś zrobić sobie wycieczkę krajoznawczą połączoną z elementami edukacyjnymi.
A może nawet powstałby duet na 4 ręce? :) Wtedy czas wymiany byłby lepszy niż normogodziny w ASO !
Miałem podobną sytuację, przy wkręcaniu śruby pod lampką bagażnika, ta wsunęła się pod wykładzinę ... Dodatkowa zabawa z ponownym ściąganiem tapicerki. Efekt - śruby nie znalazłem. Skręciłem boczek, i przy wkładaniu rezerwy - we wnęce koła zapasowego znalazłem brakująca śrubę.
Brakujący zaczep mam nadzieję znajdziesz w ASO. Sam nie mam pojęcia, czy w prywatnych sklepach takie są do zakupienia.
Niezależnie od tego - warto dokładnie przeszukać okolicę upadku zaczepu, w celu jego znalezienia i co ważniejsze, również w celu wyeliminowania możliwych, niepotrzebnych odgłosów.
Niemniej - gratki za odwagę w demontażu tapicerki. Następny raz - pójdzie szybciej i bez emocji :)
tzn mi to wleciało do środka ewidentnie w tą dziurę w której ten klips siedzi.
także nie wiem czy nie muszę rozbierać tego plastikowego nadkola. bo ta blacha w którą ten klips wchodzi chyba nie jest puszką pustą w środku mam nadzieje.
zasadniczo jak nie będzie grzechotało to oleję temat. zapytam w aso czy to mają.
natomiast jakoś ostrożnie bo mam na gwarancji cały czas.
jutro jak skończę to pokaże foteczki jak wyszło ale w sumie... nie ma czym się chwalić i co pokazywać. wygląda po prostu normalnie.
za jakiś miesiąc dokupię jeszcze haczyki na siatki... widziałem że nówki z aso na allegro są po 22zł.
Seat Toledo | 1.2 TSI CBZB chip 122KM/200Nm@Pb95 | MY15 | Mocno doposażony reference | Czerwony | ~60 000km | Gliwice Seat Tarraco | 1.5 EcoTSI Evo 150KM | MY19 | Xcelence | deep black | ~20 000km | Gliwice
dobra zrobiłem to. mamy skończone. myliłem się. w dalszym ciągu zajęło mi to 2h
jest to trochę roboty.
problem z odpadającymi spinkami metalowymi się pojawił ponownie ale teraz byłem sporo uważniejszy.
zamieszczam fotki przed i po. nie wiem czy jest co oglądać ale się pochwale :)
jedyne co to trochę czuje niedosyt że te nowe boczki z półkami są w gorszym stanie niż moje.
swoje szanowałem.
kupne raczej nie były szanowane.
muszę spróbować je jakoś poodkurzać to może coś z tego będzie.
aa i jedno co...
o ile prawy plastiki fajnie wchodził w błotnik - były otwory i zaczepy na tą tapicerkę od plastiku i siedzi naprawdę porządnie, to lewy lekko nie pasował z jednej strony i jak pociągnę plastik do środka bagażnika to da się całą tapicerkę pociągnąć.
zamiast takiego zawiasu na wsunięcie był otwór. z drugiej strony (bo ten plastik wchodzi w błotnik w dwóch miejscach, w stronę światła i w nadkole) pasuje wiec trzyma się tak.. no nie najgorzej ale nie też tak idealnie jak z prawej strony.
edit:
tak przy okazji mam jeszcze pytanie
na ostatnim zdjęciu przedstawiłem... coś. z prawej stronie w nadkolu. nie wiem co to jest. zaciekawiło mnie. to wygląda jak zaślepka i nią pewnie jest. natomiast interesuje mnie... co tam niby miało by się znaleźć? dodatkowo - czym jest ta biała maź? po ściągnięciu tapicerki zarówno z prawej jak i lewej strony jest jej pełno.
20180807_184931.jpg
5312 x 2988 - 1M
20180807_184938.jpg
5312 x 2988 - 1M
20180807_184943.jpg
5312 x 2988 - 2M
20180808_180903.jpg
5312 x 2988 - 2M
20180808_180857.jpg
5312 x 2988 - 1M
20180808_180910.jpg
5312 x 2988 - 2M
20180807_195704_1_.jpg
5312 x 2988 - 1018K
Seat Toledo | 1.2 TSI CBZB chip 122KM/200Nm@Pb95 | MY15 | Mocno doposażony reference | Czerwony | ~60 000km | Gliwice Seat Tarraco | 1.5 EcoTSI Evo 150KM | MY19 | Xcelence | deep black | ~20 000km | Gliwice
Na ostatniej fotce masz kratkę odpowietrzenia kabiny. W prawym boku tapicerki, na górze jest kilka sporych otworów, do przepływu powietrza do strefy kratki. Tam wychodzi powietrze z kabiny przez bagażnik, przy nadciśnieniu (włączona wentylacja, zamykanie drzwi, ...). Wewnątrz kratki jest kilka poziomych klapek, które otwierają się przy nadciśnieniu. Po przejściu, powietrze wychodzi na zewnątrz bagażnika, pod zderzak. W R jest jedna taka kratka.
Biała tłusta masa, to środek konserwacyjny. Pod wpływem ciepła powoli spływa w dół. Stąd tam masz go najwięcej.
Podobnie jest w drzwiach. W pierwszych rocznikach chyba stosowali nadmiar tego środka, dochodziło do zalepiania otworów wypływowych dla wody. Wystarczyło ponacinać uszczelki, by woda mogła na bieżąco wypływać z wnęk drzwi.
przejechane ok. 1100km w podróży z bagażem w międzyczasie po około 400km nocleg 5 dni i ponowne pakowanie. przedemną kolejne powiedzmy 900km ale już mogę powiedzieć że nowe boczki robią robotę. polecam każdemu małym kosztem sporo komfortu
Seat Toledo | 1.2 TSI CBZB chip 122KM/200Nm@Pb95 | MY15 | Mocno doposażony reference | Czerwony | ~60 000km | Gliwice Seat Tarraco | 1.5 EcoTSI Evo 150KM | MY19 | Xcelence | deep black | ~20 000km | Gliwice
No i o to chodzi. Możesz sam sobie podziękować za wytrwałość i pracowitość. Efekty sam widzisz i oceniasz. Brawo!
No to coś na dokładkę. Do R LB znalazłem i widziałem w praktyce siatkę pod tylną półkę. Akurat miejsce na prasę lub 2 parasole niezłożone. W realu masz "pustą" półkę, ale pod nią dostęp do np. parasoli. Bardzo mnie kręci takie rozwiązanie. Może zdecyduję się na taki krok, zwłaszcza przy zbliżającym się okresie jesienno - zimowym.
ja osobiście nie mam schowska w seacie pod siedzeniem na parasolkę ale w przyszłości ogarnę. natomiast ta siatka pod półką jak znajde i będzie tania to może być niezła opcja
Seat Toledo | 1.2 TSI CBZB chip 122KM/200Nm@Pb95 | MY15 | Mocno doposażony reference | Czerwony | ~60 000km | Gliwice Seat Tarraco | 1.5 EcoTSI Evo 150KM | MY19 | Xcelence | deep black | ~20 000km | Gliwice
Wszelkie znaki towarowe, zdjęcia użyte na stronie są własnością producenta i zostały użyte jedynie w celach informacyjnych. Informujemy, że publikowane treści są treściami własnymi użytkowników.