Tak sobie pomyślałem, że skoro mój Rapid osiągnął 100000km po równo 6 latach użytkowania, to chyba mogę napisać małą recenzję tego pojazdu.
Auto kupione w październiku 2013, model hatchback (sedan?) z wyposażeniem o którym później.
Dlaczego Skoda? Tak naprawdę, to wcale jej nie chciałem kupować, bo pierwotne założenie było zakup Renault Fluence ale, że w sierpniu 2013 gdy składałem zamówienie, Fluence miało być na grudzień a Rapid na wrzesień 2013.
Auto miało zastąpić FSO Poloneza + w wersji kombi, i to nie dlatego, że Polonez był zły, bo był autem dobrym, sprawnym i bezawaryjnym tyle, że z powodu błędu taktycznego w postaci złożenia butli nie w koło a w bagażniku (5 lat wcześniej więc "bąbel" nie był brany pod uwagę) wózek nie wchodził bez składania. A takie było podstawowe kryterium wyboru- wóżek miał wchodzić do bagażnika bez składania. Ten wymóg spełniał Fluence, Rapid.
Nadwozie z zewnatrz- cóż, nuuuuuuuda. Ziew. Samochód kompletnie nie wzbudza żadnych emocji, bo też chyba i nie po to został stworzony. Ma dostarczyć użytkownika z punktu A do punktu B i te zadanie spełnia. To jak i w jakim stylu, to już inna sprawa.
Nadwozie nudne, choć porządnie wykończone a te pseudoaluminiowe wstawki na osłonie silnika, ładnie wkomponowane światła przeciwmgielne robią dobre wrażenie. Nadwozie, klamki, lusterka w kolorze nadwozia nie odbierają mu uroku (tak jak w przypadku Tipo na przykład).
Wielka klapa bagażnika ułatwia jego zapakowanie (w przeciwieństwie do Toledo) i tu nalezy się Czechom (?) duży plus.
Przechodzimy do wnętrza... Cóż, śmieszą mnie teksty o twardych plastikach na desce rozdzielczej na przykład, bo jak często się ich dotyka? Chyba tylko podczas sprzątania samochodu, czego ja akurat nie robię (wolę profesjonalistów). W środku czarno ze wstawkami pseudoaluminium (polerowanego) całkiem dobrze współgra ze skórzaną kierownicą i wyświetlaczem MAXI-DOT. Ogólnie, schludnie, nudno jak w kazdy produkcie VW. Zero finezji ale solidnie. Nic nie trzeszczy, nic nie skrzypi. Natomiast rozmieszczenie przełączników i pomysł na ich ergonomię jest dyskusyjny. Debilny wyłącznik ogrzewania lusterek, posadowiony w drzwiach, niewygodny włącznik świateł przeciwmgielnych (włączcie je w rękawiczce), niewygodny sposób wrzucania wstecznego. Na plus niewątpliwie należy zaliczyć chłodzony schowek przed pasażerem, lampkę sufitową dla pasażerów tylnej kanapy, wygodny system składania oparć.
Na osobne omówienie zasługuje klimatyzacja, która nawet w najwyższym stopniu obciążona nie daje rady solidnie chłodzić wnętrza (w czym ustępuje tej w Polonezie czy Twingo, ale jest lepsza niż w Clio ostatniej generacji). No i radio, które zachowuje się poprawnie ale wejście AUX to jest jakiś dramat- wzmacniacz ma taki poziom szumów własnych, że korzystanie z niego w zasadzie mija się z celem. Fabryczne głośniki, zrobione z papieru nie przenoszą (mimo, że jest ich w sumie 6) spektrum dźwięku a tylko ograniczony zakres, mocno ograniczony. I nie jest prawdą, że fabryczny zestaw musi być słaby, czego najlepszym dowodem były zestawy w Twingo no i w ostatniej generacji Clio.
Elektryczne szyby... Kolejny głupi pomysł- przełącznik impulsowy działa tylko przy opuszczaniu szyby (przy podnoszeniu już nie).
W tylnych drzwiach elektryczne szyby mają blokadę aktywowaną z drzwi kierowcy i to jest bardzo dobry pomysł.
Fotele- regulowane w każdą stronę i przyznać trzeba, że pozwalają znaleźć optymalne ustawienie dla każdej sylwetki (wiem, co piszę: ważyłem 150kg i miałem swoje ustawienie, ważę 65 i też bez problemu znalazłem dobre położenie). Natomiast zarówno fotele jak i cały samochód nie dostarcza czegoś, co wydaje się być, mimo, że to jeździdło miejskie, jakiegokolwiek poziomu komfortu.
Nic, zero, null. Tam, gdzie w Polonezie, w Twingo czy w Clio nigdy bym nie zwrócił uwagi na niedoskonałości jezdni, w Rapidzie dostanę informację na temat rodzaju nierówności, długości, głębokości i to zarówno w postaci odczucia w kościach jak i w uszach. (fakt: Rapid na 15, Twingo na 14, Polonez na 13) Cóż, miejskie jeździdło do jazdy po autostradach? Hm, chyba się Niemcom coś pomyliło, choć zawieszenie trwałe jest. Nie, żeby było trwalsze niż w innych autach, ale nie jest gorsze.
Podsumowując: nadwozie i wnętrze zasługują na 4- (a byłoby mniej, gdyby nie to, że w środku nie ma gołej blachy, jak w Twingo, a bagażnik także jest wyłożony grubą wykładziną zarówno na podłodze jak i na boczkach).
Technika: samochód jest wyposażony w silnik 1,2MPI bo LPG miało być założone i założone zostało w kwietniu 2017 (w 2013 Skoda nie oferowała ciekawej instalacji).
Samochód spala rozsądne ilości paliwa: moja trasa do pracy to 20% autostrada, 20% miasto, 60% droga krajowa, 65km w jedną stronę. Zużycie LPG- realne, to 6,35l/100km, co ciekawe, komputer pokładowy pokazuje... 6,2l/100km, czyli w granicach błędu. I jest w sumie zgodne z tym, co podaje producent. Co ciekawe- w pełni załadowane auto (wyjazd na wakacje) pali... mniej.
Kolejny pozytywny aspekt użytkowania auta to instalacja elektryczna- w ciągu 6 lat raz spaliła się mi się żarówka mijania. No, szacun.
Silnik, mimo swoich 75KM i 3 cylindrów, bez problemu radzi sobie z autem. Jest całkiem elastyczny, na tyle, że "wajchowanie" to nie jest podstawowa czynność kierowcy. Sama skrzynia działa precyzyjnie i gdyby nie ten nieszczęsny wsteczny...
Hamulce, ABS, ASR, wspomaganie ruszania pod górę- działają bez zarzutu.
Silnik i technika- pełna 5.
Podsumowując: czy kupiłbym drugi raz Rapida? Jednoznacznie mogę napisać: nie, nie kupiłbym, bo choć technicznie auto jest dopracowane, i działa bez zarzutu, to brak komfortu (a nawet śladów komfortu), głupio rozwiązane niektóre przełączniki obniżają moją ocenę. Cóż, nie ukrywam, że finezja posiadanych wcześniej aut (Twingo, Clio, Xiantia, XM, Tipo poprzedniej generacji w wersji electronics, Kangoo, Polonez + mimo wszystko wykazywał większy polot niż Rapid) trochę mnie rozpuściły. A ponieważ każde auto miało zazwyczaj niezbędne zabawki (elektryczne szyby, lusterka, klimatyzacja, wspomaganie), więc i wymagania moje w tym zakresie są większe, niż przeciętne.
Auto sprawdza się w codziennym użytkowaniu ale nie oferuje więcej niż te, które wcześniej miałem.
|
Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!