Dziękuje za odzew. Czytając opinie z forum choćby o Penrite (Australia) czy tak jak teraz proponujesz Ranevol (Niemcy) czy też Eurol (Holandia) tylko uświadamia mnie, że mentalnie jestem ciut lat wstecz i przyzwyczajenia biorą górę.
Uzupełniając powyższy wpis (trzymając się przyjętej pseudo metodologii):
https://www.ravenol.pl/content/8-dobierz-olej - foto 1; ogólnie 25 stron (1449 ofert) na portalu aukcyjnym; RAVENOL SMP SAE 5W-30 za około 150-170 zł (5L); ew. VMP za około 220-250 zł (5L);
https://eurol.com/pl/dobor-oleju/ - foto 2; ogólnie 8 stron (479 ofert) na portalu aukcyjnym; Eurol Syntence 5W-30 za około 150 zł (5L);
Rapid, 1.2 TSI Turbo Eng., 6-Spd Manual (2014-2018) albo 1.4 nic więcej z rodziny Rapida; ENVIRO+ 5W-30 za około... spore rozpiętości cenowe od 176 zł (5L) przez aukcjie w okolicach 225 zł po ceny bez sensu (wiem, jest jeszcze wersja EU ale to osobny temat).
Może jeszcze taka dygresja osobista na koniec: ponownie cena za produkt nie ma większego znaczenia; różnice rzędu 50-100 zł za towar wlewany do "dbanego" auta raz do roku (przy moich przebiegach) to nie jest jakikolwiek wyznacznik.
Nie wiem jakie znaczenie ma dla Ciebie wyszukiwanie, ile stron i ofert ma dany olej na portalu aukcyjnym ? W życiu nie spotkałem się z tym, żeby ktoś prowadził takie statystyki :D
Eurol jest dobrym kompromisem jakości do ceny, Ravenol VSW 0W-30 USVO to koszt ok. 195,- za bańkę 4l ewentualnie ok. 245,- za 5 litrów.
Ravenol VMP jest niewiele gorszy.. ze względu na krótkie dystanse w mieście, osobiście do TSI jednak preferuję 0W-30
Penrite dla 0W-30 nie ma aprobaty VW 504, więc tu wybór jak sam zauważyłeś ogranicza się do jednego produktu.
Wyszukiwarki dosłownie jako ciekawostka. Aukcje? po macoszemu traktuje jako ogólnie rozumianą dostępność (zwłaszcza marek z którymi nie miałem wcześniej styczności). Liczba aukcji – analogicznie – plus jak dużo tego u mnie na podwórku firm oferuje (taki uproszczony szybki kropo „risercz”).
Jeśli zaś chodzi o kompromisy to dalej - przy wartości auta powiedzmy na poziomi 30-40 tysięcy, koszt o 100 czy 150 zł większy, raz do roku, nie jest brany pod uwagę. Mniej zależałoby mi na kompromisie (czy tzw. „oszczędnościach”) a raczej na jakości. I tu znowu kłania się problem – jak dużą ją zaobserwuje (tą różnicę w jakości), w jakim czasie itd.
Odeszliśmy ciut ot głównego tematu wątku. Przyjąć można by było: 5W-30 jako standard, 0W-30 (pod warunkiem spełniania odpowiednich norm) jako coś na „plus” (?). Patrząc z boku, sporo rozchodzi się o normy; łatwiej trafić 5W-30 spełniający wymagania niż 0W-30, nie wspominając o innych.
Rapid SB | 1.2 TSI 90KM CJZC S&S MANUAL @ LM Top Tec 4200 5W-30 | MY16 | Ambition | Srebrny | 82000km | Szczecin
Nie wiem, który łatwiej "trafić".. zamawiam, płacę, kurier przywozi, odbieram.. ;-)
Co do lepkości "standard" i "coś na plus" to chyba nie tak. Każda z nich ma swoje wady i zalety,
0W-20 lekki start, niskie lepkości przy niedogrzanym silniku, a więc ekonomia, niskopopiołowość, ale gorsza lepkość wysokotemperaturowa.
0W-40 w zasadzie na odwrót, bardzo dobra lepkość wysokotemperaturowa, niska odparowalność, ale duże ilości popiołów, większe opory przy niskich temperaturach.
0W-30 i 5W-30 to kompromis zawierający najwięcej zalet, jak niskopopiołowość i lepszą lepkość dynamiczną w wysokich temperaturach, w porównaniu do 0W-20. W przypadku 0W-30 dodatkowo lepsze płynięcie w niskich temperaturach.
Stosować można wszystkie, pierwszy z normą 508, drugi z normą 502 przy interwale skróconym do 15 kkm pozostałe z normą 504
Nie ma sztywnych granic, więc to tylko ogólniki - czasem bywa i tak że 0W40 ma lepszą "próbę zimnego startu" niż 0W30 choć wydawałoby się, że powinno być odwrotnie.
Spora część osób boi się zużycia silnika podczas ostrej jazdy w wysokich temperaturach, a kompletnie nie bierze pod uwagę jak mocno ten proces postępuje, podczas jazdy niedogrzanym silnikiem, na krótkich miejskich odcinkach.
Dla statystycznego kierowcy mniejszym złem wydaje się 5W-30 tudzież 0W-30 oczywiście przy uwzględnieniu zalet/wad i co najważniejsze spełnieniu odpowiednich norm (powyższe posty).
Rapid SB | 1.2 TSI 90KM CJZC S&S MANUAL @ LM Top Tec 4200 5W-30 | MY16 | Ambition | Srebrny | 82000km | Szczecin
1.0 tsi 110KM, wymiana co 15 tys km, olej vw 0w/30.
na wstępie kolega chyba pomieszał normy, wg mnie 504/507 diesel, 502/505 benzyna.
silniki 1.5tsi ganiają na 0w/20, nie pamiętam normy.
Dlaczego chcecie zmieniać rodzaj oleju przy wymianie co 15tys??, jest norma zdecydujcie się na konkretny olej np. 0w/30 plus norma i do końca na tym gadać, może jeszcze 0w/30 na darmowej wymianie, a samemu 5w/30? hahah
Zaraz będą teorie że po 200 tys km przejść na 10w/40.
Sam miałem audicę 1.9tdi z 2002 roku, przebieg 600.000 km i lałem 5w/40 przy wymianach co 15tyskm. o dziwo robiła 15staka od max do min stanu na bagnecie.
Jeżeli kogoś by to interesowało, to pod koniec stycznia robiłem wymianę oleju w ASO (w ramach przeglądu) i zalali Mobil 1 esp 5W30. Rapid z 2019 1.0 tsi 110 km
Rapid LB | 1.0 TSI 110KM | 2019 | Ambition | 14 000 km | Ruda Śląska
Jaki polecacie olej do Rapida 1.2 TSI 110KM 2015 CJZD. Myślę nad takimi opcjami:
1) Motul 8100 X-clean+ 5W-30. Widzę mniejsze rozbieżności cenowe na popularnym portalu aukcyjnym u sprzedawców. Cena w miarę korzystna.
2) Liqui Moly Top Tec 4200 5W30. Tutaj jest spora różnica w cenach u poszczególnych sprzedawców. Oraz widzę różne kody produktu. Wie ktoś o co chodzi...
Każdy i zarazem żaden. Temat "doboru oleju" jest po prostu zły z założenia. Przyjmując, że każdy powyższy spełnia wymaganą przez producenta normę (do tego wszystkie to 5W-30) to - każdy będzie dobry. A od samego wyboru ważniejszy jest interwał wymiany i ogólne "dbanie" o auto.
W moim konkretnym przypadku auto zaczynało na Castrol 5W30 (wymieniany - rok/10-12tys+pilnowanie poziomu.), potem zmigrowałem na lubianą przeze mnie markę LM 4200 5W30 (na tym poszła już 2 wymiana). Dalej jakaś zmiana? Przeglądając stare wpisy na forum, może 0W-30 od Ravenol/Motul :)
Różnicy żadnej nie widzę, ale też nie szukam jej na siłę. O auto dbam w ramach możliwości, śpi pod dachem w ciepłym garażu, i tak się to jakoś kręci.
Rapid SB | 1.2 TSI 90KM CJZC S&S MANUAL @ LM Top Tec 4200 5W-30 | MY16 | Ambition | Srebrny | 82000km | Szczecin
Castrol 5w30, wymiany co 15k, filtry olej, powietrze, kabina. Niedługo 80k km wybije i zacytuję "...i tak się to jakoś kręci." : ). Klocki / tarcze oryginał, zawieszenie całe (poza skrzypieniem i wymianą gum stab.). Odnośnie filtra oleju to MANN lub VW - tak mi polecił mechanik, że akurat do tych silników warto "lepszy". Nie wiem ile w tym prawdy. Pozostałe Filtron.
Skoda Rapid SB |1.2 TSI 110 KM | 2016 | Style + pakiet comfort | magic black | PL
Panowie dyskutujący nad wyższością oleju 0W30 nad olejem 5W30 sprawa ma się tak:
Olej 0W30 lepiej nadaje się do pracy w niskich temperaturach - czyli mroźniejsze zimy - i niezbyt gorące lata. Olej 5W30 lepiej sprawdza się w wyższych temperaturach czyli w gorące lata.
Olej 0w30 został wymyślony przez producentów do stosowania w silnikach z filtrami cząstek stałych. Podczas gdy 5w30 w pełni wykonuje swoje funkcje w samochodach, w których takie filtrowanie nie jest zapewnione. Jednak w regionach o ostrzejszych zimach zaleca się wybranie 0w30.
Myślę, że trochę rozjaśniłem meandry olejowe.
Rapid 1.2 LB 90KM z LPG MY 2017 Ambition Biały 131000km Bełchatów
@glizdziarz, nie wiem skąd wziąłeś teorię, że 5W30 jest niby lepszy od 0W30 w wyższych temperaturach, skoro oba mają indeks 30. Nie dość, że nie wyjaśniłeś, to jeszcze bardziej zamieszałeś.
Rapid LB | 1.2 CBZB 105KM | MY15 | Style Plus | Biel Laser | 116000 km | Sochaczew
Cyfra przed W oznacza lepkość przy określonych warunkach temperaturowych czyli zimą.
zacytuję za stroną: olejsilnikowyvw.pl:
"Jeżeli porównujemy olej 0W-30 i 5W-30 należy pamiętać, że drugi człon nazwy określający klasę lepkości w temperaturze pracy silnika jest taki sam. Litera W oznacza zimę (z ang. winter) – jest to tzw. zimowa klasa lepkości oleju. Im niższa, tym łatwiejszy zimny rozruch pojazdu w niskich temperaturach, tym niższe chwilowe zużycie elementów silnika i tym niższe spalanie. Specyfika pracy turbosprężarki, obciążenie silnika powoduje, że wymagania wobec olejów silnikowych są coraz wyższe. To właśnie nowoczesne samochody o małej pojemności z turbodoładowaniem potrzebują oleju o niższej lepkości.
Natomiast drugi człon charakteryzujący właściwości oleju w temperaturze pracy silnika, a więc około 100 stopni C, posiada tę samą wartość tj. „30”, co oznacza tyle że w tej temperaturze obydwa olejemają bardzo zbliżoną charakterystykę lepkościową."
Może to rozjaśni wszystkim o co chodzi z tymi oznaczeniami.
Rapid 1.2 LB 90KM z LPG MY 2017 Ambition Biały 131000km Bełchatów
Wszelkie znaki towarowe, zdjęcia użyte na stronie są własnością producenta i zostały użyte jedynie w celach informacyjnych. Informujemy, że publikowane treści są treściami własnymi użytkowników.