To naszym zdaniem największe kłamstwo serwowane współczesnym klientom samochodów obarczone często poważnymi konsekwencjami. Serwis olejowy zwykle wiąże się z wizytą klienta w ASO, czyli również z przeglądem okresowym. Tymczasem im rzadziej klient musi odwiedzać serwis, tym ma większe korzyści finansowe. Zatem wydłużenie okresów międzyprzeglądowych stało się niejako kartą przetargową, zwłaszcza dla flot. Natomiast żaden producent nie stosuje obowiązkowej samej wymiany oleju silnikowego, ponieważ przegląd byłby wówczas za tani, a wizyta w warsztacie stratą czasu dla klienta. O ile przebiegi między wymianami oleju na poziomie 25-30 tys. km w samochodach osobowych już nikogo nie dziwią, to na przykład w dostawczych stosuje się już przebiegi na poziomie 50 tys. km!
O tym, jak złudne są oszczędności, wynikające z rzadszej wymiany oleju silnikowego, przekonało się już wielu użytkowników, a najlepszym przykładem są klienci samochodów z silnikami Renault 1.5 i 1.9 dCi. To właśnie w nich dochodziło do zacierania się panewek i wału korbowego, co było efektem nie tylko kiepskiego doboru materiałów, ale także wydłużonej do 30 tys. km wymiany oleju. Zwykle użytkownicy, którzy wymieniali olej częściej, nie mieli takich kłopotów, a ich jednostki dCi wytrzymywały przebiegi rzędu 250 tys. bez oznak zatarcia.
Prawda jest taka, że olej silnikowy można wymieniać trochę rzadziej, ale tylko w silnikach o dużej pojemności układu smarowania, około 8-10 litrów lub więcej. Na pewno jednak nie co 30 tys. km. Olej w przeciętnym aucie osobowym zużywa się średnio po około 10 tys. km, pomijając już nawet wątpliwą jakość niektórych produktów, które zaraz po wylaniu z butelki mają kiepskie parametry. Graniczny, bezpieczny przebieg pomiędzy wymianami oleju silnikowego to około 15 tys. km lub dla dużych silników około 20 tys. km.
Jeżeli uwierzysz w to kłamstwo, to możesz słono zapłacić, niekoniecznie za wymianę silnika. Szybciej zapycha się odma czy zużyje turbosprężarka. Tzw. zimne starty będą bardziej szkodliwe dla jednostki napędowej. Do przebiegu około 100-150 tys. km prawdopodobnie nie będzie negatywnych skutków, ale powyżej już są. Wbrew pozorom, wiele awarii ma swoje źródło w przepracowanym oleju silnikowym. "
|
Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!