FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
Wymiana oleju
  • Dzięki, sprawdzę pilnie bo nakręciłem już 8400 i jakoś o tym zapomniałem :-/
    Rapid LB/1,2 CBZB 105KM/MY15/Ambition Max/ Błękit Race/.../Sosnowiec
  • polecam aby poziom oleju po nocy był na max.
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • Trzeci raz się powtarzasz.
    A skoda mówi inaczej. Po nocce poziom powinien być między dwoma znacznikami, a nie na max.
    Wiadomo, że płyn się rozszerza, więc jak jest poziom na max przy zimnym silniku, to po osiągnięciu roboczej temperatury, będzie jeszcze wyższy poziom.
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • @supermajku podziel sie praktycznymi spostrzeżeniami dlaczego akurat na max skoro jest to wręcz niezalecane
    Rapid LB |1,2 TSI 86KM | MY2015 | Elegance Max Wnętrze Beż | Biały Candy| 52000km | Szczecin
  • A tak w ogóle, to wszelkie minima i maxima są z marginesami. Nic się nie dzieje jak jest ciut mniej lub trochę więcej wszelkich płynów. Oczywiście w instrukcji nigdy tego nie napiszą.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • Dlaczego? Proste.
    1. Jeżeli 1 to min, a 10 to max. To osiągnięcie 10 mieści się w przedziale.
    2. Najbardziej wiarygodny pomiar jest po nocy, gdy wszystko ścieknie i jest najbardziej porównywalny.
    3. Ilość: Do naszych silników wchodzi ok 3 litrów oleju. Na bagnecie od min do max jest 1 litr. Jeżeli masz na minimum to znaczy że. Nie masz ponad 33% oleju!!!
    Ponad to więcej oleju = większa pojemność termiczna= lepsze chłodzenie. Zdaje się że macie turbosprężarki?? Tym bardziej.
    Więcej oleju większe smarowanie, bo większe ciśnienie oleju. Większe ciśnienie oleju to szybszy jego obieg. Szybszy obieg to krócej jest w turbinie, turbina lepiej przepłukiwana i chłodzona, a w niej olej się nie przegrzewa. Pompa oleju ma łatwiej zassać. I jest mniej zanieczyszczeń na jednostkę objętości. W razie ubytku oleju więcej czasu na działanie. Sytuacje ekstremalne: Przechyły samochodu są mniej groźne. Czy wiecie że silnik postawiony w aucie w poprzek ma smok w misce z jednej strony. Zakręt bardzo długo trwały np ślimak i olej odpływa na drugą stronę miski.... Tak zatarłem jeden silnik. W wyczynie wlewamy ponad stan, ale nie na tyle aby korby uderzały w olej bo to grozi wywaleniem panewek, walu, korbowodów. Jedna sytuacja która przemawia za małą ilością oleju to nieszczelny silnik.
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • Może masz doświadczenie z silnikami rajdowymi. A tu poruszamy sprawy cywilnych Rapidów.
    Nie podajesz jakie dokładne ilości oleju zaleca producent.
    Na bagnecie między min a max nie ma różnicy 1 litra.
    Co do ciśnienia oleju - to ciśnienie nie zależy od ilości oleju, tylko od obrotów silnika, i jest regulowane.
    Jeżeli zatarłeś silnik - to na pewno nie silnik montowany w Rapidzie, i używany zgodnie z zaleceniami producenta.
    Jesteśmy na forum Rapida - i sensowne jest podawanie danych i faktów związanych ze Skodą Rapid.
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Może coś od producenta:
    Ilość oleju do wymiany :
    benzyna:
    1,2 l/55 kW MPI CGPC 2,8 l
    1,4 l/90 kW MPI CAXA 3,6 l
    1,2 l/63 kW TSI CBZA 3,9 l
    1,2 l/77 kW TSI CBZB 3,9 l
    1,6 l/77 kW CFNA 3,6 l

    diesel:
    1,6 l/77 kW TDI CR CAYC 4,3 l
    1,6 l/77 kW TDI CR CLNA 4,3 l
    1,6 l/66 kW TDI CR CAYB 4,3 l

    Miarki:


    Uwagi producenta:
    - Poziom oleju w żadnym wypadku nie może przekroczyć poziom "a" - możliwość
    uszkodzenia katalizatora,
    - Do pomiaru poziomu oleju, samochód musi stać poziomo,
    - Po wyłączeniu silnika odczekać minimum 3 minuty, by olej mógł spłynąć do miski olejowej,
    - Poziom oleju można również kontrolować przy zimnym silniku.

    Miarka oleju:
    Poziom oleju w strefie "a": nie wolno uzupełniać olej,
    Poziom oleju w strefie "b": można uzupełnić olej, poziom oleju może dojść do strefy "a",
    Poziom oleju w strefie "c": koniecznie uzupełnić olej, wystarczy, kiedy poziom oleju dojdzie do  strefy "b".

    miarki.jpg
    357 x 290 - 51K
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Jeszcze kilka słów o regulacji ciśnienia:
    Regulacja ciśnienia w układzie smarowania jest przeprowadzana przepustnicą (suwakiem) ze sprężyną. Wartość ciśnienia oleju w silniku jest regulowana oddziaływaniem trzech sił na przepustnicę:
    - siła sprężyny,
    - siła oddziaływania ciśnieniem oleju na wyjściu z pompy oleju,
    - siła oddziaływania ciśnienia oleju w głównym kanale smarowania w bloku silnika.
    Przy tej regulacji, ciśnienie oleju w układzie smarowania jest niezależne od stopnia zaniesienia filtra oleju, zmniejsza się pulsowanie ciśnienia oleju w układzie smarowania.

    image
    przekrój regulacji cisnienia.jpg
    692 x 416 - 108K
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • @jercen powiem krótko... podziwiam Ciebie, że Tobie się chce ;-) ja po pracy, piwko, relaks, etc. i tylko na jedno zdanie mnie stać... ale jak zawsze można liczyć na Ciebie, fachowo i na temat. Pozdrawiam
    ps. na dniach zmieniam olej (pierwszy przegląd)... dam znać co i jak...
    Rapid LB | 1.2 TSI 105KM CBZB | MY14 | Ambition Komfort | Czarny Magic perłowy | 100 tys km | Gdańsk, Mazury - "Polska Północna"
  • Ty jesteś odporny na wiedzę bardzo. Malo tego pojęcie o motoryzacji i technice masz z instrukcji. Dodatkowe przykłady ze sportu są specjalnie dla Ciebie, abyś mógł za darmo czegoś się dowiedzieć. A skoda Rapid nie ma silnika, który wykorzystuje podstawowe zjawiska zachodzące w każdym silniku spalinowym? Skąd wiesz że od-do na bagnecie nie jest 1 litr?? Weź gościu nie hejtuj bo to żałosne. Skorzystaj z tego co inni dają. Mówię, że zalecam bagnetowy max bo tak jest lepiej, Czyli wg tego co podajesz powyżej: poziom "a" Nie chce mi się zawsze podawać dlaczego, czasami trzeba przyjąć że tak jest. Lecz niektórym co noszą skarpety do sandałów trzeba to jeszcze udowodnić. Odniesienie procentowego udziału przelicz sobie samodzielnie. I nie będę podawał dokładnych ilości, bo ty tak chcesz.
    I Ciśnienie oleju zależy nie tylko od obrotów. Lecz również między innymi od jego ilości.
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • A to co pokazałeś nie jest stritce regulatorem tylko formą ogranicznika-zabezpieczenia, aby ciśnienie nie było zbyt wysokie. I ma stały nastaw. A ciśnienie de facto od tego nie zależy
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • Witam,ja również pełny szacunek dla kolegi @jercen,gdyż wszystkie wpisy kolegi są obiektywne i rzeczowe napisane fachowo - profesjonalnie,nieraz poparte rysunkami,ale zrozumiane dla nas wszystkich,dlatego jeszcze raz wyrazy uznania dla kolegi za wszelkie wyjaśnienia na forum - Dzięki !!!
    * RAPID LIFTBACK * 1,2 TSI * 86 KM * MY15 * AMBITION MAX * BEŻ CAPPUCINO *31 450 * RYBNIK *
  • Nie napisał(a przyczepil się) dlaczego nie ma max. Ww teksty nie są jego autorstwa.
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • @supermajku
    Co do regulacji ciśnienia nie masz racji. Jest tak jak napisał jercen.
    To JEST rodzaj REGULATORA bezpośredniego działania (konkretnie reduktor). Jego zadaniem jest zminimalizowanie (zredukowanie) wpływu obrotów silnika na ciśnienie. Przy tym nie ma znaczenia, czy jest on nastawialny, czy nastawę ma stałą.
    Ciśnienie od poziomu zależy tylko w zakresie, gdy jest go na tyle mało, że pompa nie może go zassać. Wtedy ciśnienia nie ma wcale. Koniec zależności od poziomu. Przy odpowiednim poziomie, nawet niskim, ciśnienie będzie i będzie zależeć wyłącznie od obrotów jednak w stopniu zależnym z kolei od parametrów dynamicznych regulatora/reduktora.

    W związku z powyższym teoria o zależności szybkości przepływu oleju przez różne elementy silnika (w tym sprężarkę) od poziomu jest nieprawdziwa.

    Moim zdaniem poziom oleju między min i max jest ok. Niezależnie kiedy się go sprawdzi - w dzień, w nocy, upał czy mróz.
    U mnie w Pasku jak kontrolka się zaczęła zapalać (na zakrętach) to do min. mi brakowało z pół litra jak nie lepiej.
    A za dużo - to trzeba się naprawdę postarać.

    PS
    Jeżeli chcesz by Cię szanowano na forum - szanuj innych.
    Wtręt o sandałach i skarpetach był niepotrzebny.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • Tu jeszcze opisany w Wikipedii "Układ smarowania silnika spalinowego".
    polecam rzut oka na trzeci element opisanego układu.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • Jeszcze raz. Najlepiej jest utrzymać równo max. Sam widziałeś że kontrola się świeciła a była połowa.
    Ww urządzenie jest do ograniczania za dużego ciśnienia z pompy aby nie rozwaliło uszczelek i tyle. Taki ogranicznik. Działa podobnie jak regulator napięcia, czy też kryzą. Bezpośrednim generatorem ciśnienia oleju jest pompa. Naprawdę tego nie rozumiecie? Teorie o zależności dotyczą skrajnych sytuacji. Może zaczniecie forsować jadę bez oleju?

    A skarpety w sandałkach Jerzy samodzielnie pokazał na swoich zdjęciach. To jest FAKT:D
    Rapid LB| MY 2015| CGPC 1,2 MPI| Active MAX|Biały Candy|163 tys km.| Wrocław
  • "Najlepiej jest utrzymać równo max." - najlepiej między min a max.

    "Sam widziałeś że kontrola się świeciła a była połowa." - nie połowa tylko pół litra poniżej minimum.

    "Ww urządzenie jest do ograniczania za dużego ciśnienia z pompy aby nie rozwaliło uszczelek i tyle. Taki ogranicznik." - to robi niejako przy okazji.
    "Działa podobnie jak regulator napięcia, czy też kryza." - bez obrazy, ale co mają kryzy do regulatorów??? Dokonując takiego przyrównania udowadniasz swoją ignorancję.
    "Bezpośrednim generatorem ciśnienia oleju jest pompa." - nikt nie twierdzi, że jest inaczej. Bez pompy nie ma ciśnienia. Spór nie toczy się o to, jaki element wytwarza ciśnienie, tylko który decyduje o tym jakie ono jest. Jak o wysokości ciśnienia zaczyna decydować pompa, to albo ona jest do wymiany, albo silnik do kapitalnego.

    "Naprawdę tego nie rozumiecie? ... Może zaczniecie forsować jadę bez oleju?" - nie bądź złośliwy. Chcesz dyskutować to MERYTORYCZNIE.
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • A ja myślę że obaj Panowie mają rację różnica jest niewielka jeśli chodzi o poziom na bagnecie, myślę że to ok. 100-150 ml.
    Osobiście mam na bagnecie poziom oleju zaraz przy max. (czyli strefa A) bo taki był poziom jak odbierałem auto a po 3 tys. km nic nie ubyło czyli mój silnik nie wpitala oleju.
    Co do całej skali miedzy min a max każdy mechanik począwszy od malucha poprzez inne marki mówił mi że cała skala na bagnecie to około 1 l oleju, czy tak jest w rapidzie nie wiem ale w ASO też chyba nie powiedzą chociaż jak będę to zapytam o taki szczegół.
    Teoria o zatarciu silnika na łuku drogi z powodu odpowiedniego przeciążenia bocznego i przez to smok zasysający olej go nie zaciągnie jest teoretycznie możliwy może nie od razu ale jakby taką trasę się pokonywało codziennie to faktycznie po jakiś czasie mogło by się tak stać. Osobiście wydaje mi się że bezpieczniej mieć olej pod max nalany niż mieć  trochę ponad min. lub w połowie skali. Znam kilka przypadków na forum seata że jak już kontrolka  oleju się zapaliła to było już po zawodach.
    Rapid SB | 1.2TSI CBZB 105KM | MY15 (4 tydzień 2015) | EleganceMAX | Błękit RACE | 55000+km | Bielsko-Biała
  • Witam. Mam prawie 15 tyś km, kupiłem olej motul plus filtr filtron oe 688 . olej spec 504/507. posiadam 1.6 tdi 90 km. i zastanawiam się ponieważ mam 4 lata gwarancji i przeglady basic ale tylko co 30 tys w cenie...pakietu....
    zastanawiam sie czy moge po prostu wymienic ten olej u znajomego za 20zl i 30 minut czy musze jechać do aso? i stracić pół dnia i stówke więcej
    przecież to jak zatankowanie auta czynność prosta... no ale ... sie zastanawiam poniewaz gdyby np. coś walnęło w silniku mogliby sie czepiac... co sądzicie? 

SPRAWDŻ AKCESORIA DO SWOJEJ SKODY


Postaw mi kawę na buycoffee.to
Zostań Patronem RapidKlub.pl, dzięki Tobie forum będzie nadal funkcjonowało i pomagało innym użytkownikom!

Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@van_daal @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?