FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Kredyt Samochodowy w VeloBank

Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
Alternator - napięcie ładowania
  • Witam. Mam do Was prośbę:

    Czy może ktoś u siebie w miarę możliwości sprawdzić jakie jest napięcie ładowania alternatora ?

    U mnie w 1.2 110KM CJZD miernik pokazuje napięcie na włączonym silniku zupełnie losowo tj.
    czasem jest ładowanie na poziomie 12.4 [V] ale najczęściej pokazuje 13,3 [V]. Raz tylko miałem 14,4 [V] które jest "książkowe".

    Ktoś wie czemu ładowanie jest tak niskie ?
    Włączam wszystkie odbiorniki to nic się nie zmienia, ewentualnie minimalnie jeszcze spadnie...
    Gdy odbiorniki są WYŁĄCZONE to ładowanie jest w okolicy 13.3 [V].

    Nie wiem czy tak ma być czy coś nie tak się dzieje...
    Ciekawe jest że przy przegazowaniu ładowanie rośnie do 14.5 [V] ale dopiero gdy silnik spada z obrotów i jest w okolicy 2000 obr/min.

    Jeśli ktoś może sprawdzić u siebie (najlepiej 1.2 TSI RM2016) to byłbym bardzo wdzięczny.
    RAPID LB | 1.2 CJZD 110 KM | MY16 | Ambition MAX | Beż cappuccino | 39000 km | Olsztyn
  • W systemie start stop masz zarzadzanie energia, jak aku jest naładowane do maxa i zapotrzebowanie jest niskie sterownik może żeby nie obciążać altka i zmniejszyć opory ladowania a tym samy paliwo.stweownik nakazuje ladowac aku nawet ok 12.6V, gdy jest zimno i zapotrzebowanie duze nawet ponad 15V i tak ma byc. U mnie tez tak jest w każdym aucie ze start stopem. Sterownik bezsensownie nie karze obciążać altka jak aku naladowane bo to zwiększa opory i zużycie paliwa. Zwykły elektryk nie jednemu wymienial części a to.norma i nic sie z tym nie dzieje- tylko aku musi byc odp AGM lub EFB które szybko przyjmują duże napięcie ,powyżej 15V. To juz nie jest era gdy ladowanie miało byc w przedziale 13.9-14.4V. Tam takie napie daje możliwość naładowania aku do 90% i go nie przeładuje. W zarzadzaniu jak jest mało prądu bije dużym napięciem jak jest dużo i małe zapotrzebowanie tylko tyle żeby zapewnić utrzymanie napięcia pełnego naladowania. Kiedyś takiej elektroniki nie było i elektryki w autach trzeba uczyć się od nowa :)
    Skoda Rapid LB/ 1.2TSI chip150KM/ 249Nm /MY 2017/ Style Max / Blue Race/ 11.000km/ Szczecin
  • Po uruchomieniu silnika napięcie ładowania stopniowo wzrasta. Nie może być (jak dawniej) skokowy wzrost napięcia o 1 - 2 V. Po uruchomieniu jego wartość może być w granicach 13,5 - 14,5 V.
    Pytanie - gdzie mierzysz napięcie, jaki masz miernik? Jaki masz stan akumulatora? Jak "szybko" napięcie wzrasta?
    Spróbuj powtórzyc pomiar napięcia ładowania innym miernikiem.
    Standardowo, napięcie mierzone na ładowanym akumulatorze, niezależnie od obciążenia, powinno mieć wartość koło 14 V.
    Możesz przeprowadzic prosty test wieczorem, w mało oświetlonym miejscu, przed jasną (białą) ścianą: włączasz światła i krótkie przegazowanie. Przy poprawnym układzie ładowania nie powinno być różnicy w natężeniu światła.
    Drugi sprawdzian - w celu wyeliminowania uszkodzenia alternatora (spalenia diody w prostowniku) - przy wyłączonym silniku należy zmierzyć prąd pobierany z akumulatora. Przy czym taki pomiar poboru prądu należy przygotować a odczyt przeprowadzić nawet po kilku minutach po wyłączeniu silnika i zamknięciu samochodu pilotem. W pierwszych chwilach pobór jest duży, rzędu do 300 - 400 mA, potem następuje spadek (może być skokowy), by dojść do wartości około 20 mA (max.). Przy wartościach większych - prawdopodobnie akumulator jest rozładowywany, może to być dioda w mostku alternatora.
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Jercen, to nie dotyczy rapidow ze start stopem, tu jest zarzadzanie energia. Przestudiuj algorytm zarzadzania energia w nowych autach, wartość ladowania zależy od naladowania akumulatora i zapotrzebowania na energie, jak nie potrzeba alternator  ma nie stawiać niepotrzebnego obciążenia i jego działanie jest ograniczane https://www.varta-automotive.pl/pl-pl/technologia/system-start-stop

    http://www.motofakty.pl/artykul/zarzadzanie-energia.html

    tak ma byc i sie nie przejmować. W autach bez start stopu sprawdza sie ladowanie wg starej szkoły,tych autach to juz nie aktualne . Nie przestrasz sie jak na mrozie ladowanie podskoczy nawet na 15.6V sa do tego przystosowane. Zwykły akumualtor byś szybko wykończył w aucie z zarzadzaniem energia.
    Skoda Rapid LB/ 1.2TSI chip150KM/ 249Nm /MY 2017/ Style Max / Blue Race/ 11.000km/ Szczecin
  • Podałeś link do baaaardzo ogólnej info o systemie SS. Więcej jest podane na naszym forum i to bezpośrednio o Rapidzie System Start-Stop w Rapidzie. Odniosłem wrażenie, że traktujesz mój wpis jakbym twierdził inaczej niż jest faktycznie. Tu pisałem i dalej tak jest, gdy aku jest naładowany, alternator nie jest obciążany. 
    Ale odeszliśmy od tematu. Jak masz konkretne rady czy wartości napięć - to podaj je dla maciektsi.
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • A po co dajesz rady jak to sie tu w tym modelu się nie sprawdza? Alternator z systemu start stop możesz tylko sprawdzić wymontowując go i osadzajac na stole pobierczym, w innym przypadku nie sprawdzisz przy załączonym zarzadzaniu energia. Dlatego system zarzadzania energia w pamięci ma zapisane ok 100 błędów i złe działanie alternatora lub regulatora powinno byc zapisane błędem odczytanym z poziomu vcds- ponieważ sprawdzenie przy pomocy miernika za pomocą starej szkoły jest to niewykonalne. Wartość ładowania z tym systemem jest w przedziale 12.6-15.6V. Twoj opis wprowadza zamieszanie, bo dotyczy aut z klasycznym ładowaniem. Wszystkie modele z systemem start stop maja system zarzadzania energia wiec klasyczne metody sprawdzenia wartości ładowania nie mają sensu- pokarzą nieprawdziwe wartości- wręcz ze alternator nie działa. Nie ma błędów, auto odpala, elektronika nie wariuje to jeździć i sie nie martwic. Przerabiałem alternatory nowe ze start stopu do golfa v wiec da rade, ale trzeba powiedzieć jedno takie ladowanie w tym modelu jest jak najbardziej prawidłowe.
    Skoda Rapid LB/ 1.2TSI chip150KM/ 249Nm /MY 2017/ Style Max / Blue Race/ 11.000km/ Szczecin
  • Dzięki @jercen dowiedziałem się, jak w prosty sposób sprawdzić ładowanie alternatora bez miernika.
    Otóż odpaliłem silnik i pomimo przegazowania,  światło rzucane przez reflektory na ścianie garażu za cholerę nie chciało się zmienić, a napięcie ładowania z alternatora wynosiło constans 14,5 V.
    Czy dobrym miernikiem i w dobrym miejscu zmierzyłem - inna kwestia, albowiem w gniazdo zapalniczki wetknąłem cyfrowy mierniczek U/I/Temp. (prądu niestety nie odczytuje).
    Może zmierzę to za pomocą miernika uniwersalnego, ale na razie nie widzę takiej potrzeby.
    gentleman.gif
    45 x 37 - 10K
    Rapid Spaceback | 1,2 110 KM | 2015 | Style | Beż cappucino | 25 500 | 3City | 6-F
  • @rico  " w gniazdo zapalniczki wetknąłem cyfrowy mierniczek U/I/Temp. (prądu niestety nie odczytuje)." 
    Natężenie prądu mierzymy włączając amperomierz szeregowo w obwód :) Podłączając miernik do gniazdka zapalniczki włączasz go równolegle. (no offence :) )
    BTW "Zwykły" miernik uniwersalny z zakresem 10/20A może nie dać rady, przy próbie mierzenia prądu ładowania alternatora.
    LB|1.2 MPI|MY14|Łódź
  • @seba_s na elektryce znam się na tyle, że wiem, że prąd płynie od plusa do minusa (ale niekoniecznie) ;) więc co to znaczy, że "włączam go równolegle"? Jakiś błąd pomiaru/przekłamanie?
    Pewnego razu próbowałem zmierzyć prąd ładowania akumulatora podłączonego do prostownika +do+ i - do-. Wartości prądu nie pomnę, ale wiem, że podłączone kabelki błyskawicznie się mocno rozgrzały i więcej w obawie przed spaleniem miernika (20A), nie próbowałem więcej tej "sztuki".
    Może moje pytania i posunięcia  wydają się naiwne, ale jak kiedyś wspomniałem, nie jestem "techniczny", ot, prosty emeryt, który pragnie dowiedzieć się czegoś od "wiedzących"
    gentleman.gif
    45 x 37 - 10K
    Rapid Spaceback | 1,2 110 KM | 2015 | Style | Beż cappucino | 25 500 | 3City | 6-F
  • @rico:
    Połączenie równoległe(tak podłączamy voltomierz) - jedną sondę miernika (kabelek) podłączasz do + drugą do - 
    Połączenie szeregowe (tak podłączamy amperomierz)- np. odpinasz klemę z akumulatora i miedzy tą klemę a biegun akumulatora podłączasz miernik czyli miernikiem "łączysz ze sobą np. dwa minusy"

    O ile niepoprawne (szeregowe) podłączenie voltomierza (pomiar napięcia) nie spowoduje żadnych szkód, bo voltomierz stanowy "przerwę" w obwodzie.
    To niepoprawne (równoległe) podłączenie amperomierza powoduje zwarcie w obwodzie (kable się grzeją, amperomierz może się "spalić")

    Mam nadzieję, że nie zamieszałem za bardzo :)
    LB|1.2 MPI|MY14|Łódź
  • Dzięki @seba_s :D Nie namieszałeś. Prosto jak chłop krowie na rowie, nawet ja zrozumiałem ;)
    Pomimo, że baaardzo lekko otarłem się o elektronikę (dawne czasy - PNP, NPN, triody i takie tam zabytki z czasów wczesnego węgla), nie wiedziałem/nie pamiętam o podłączeniu szeregowym amperomierza (teraz wiem, dlaczego z kabli miernika prawie leciał dym).
    Podobno nie ma głupich pytań, więc pozwolę sobie zadać jeszcze dwa:
    Prąd - którą klemą odpinasz,  czy to wszystko jedno?
    Jakie przekłamanie daje miernik wetknięty w gniazdo zapalniczki?
    Pozdrawiam
    gentleman.gif
    45 x 37 - 10K
    Rapid Spaceback | 1,2 110 KM | 2015 | Style | Beż cappucino | 25 500 | 3City | 6-F
  • >Prąd - którą klemą odpinasz,  czy to wszystko jedno?,
    Powinno sie najpierw odpinać minus i jako drugi go przypinać, ze względów czysto praktycznych, w niektórych autach można przypadkiem przy odkręcaniu "plusa" zrobić zwarcie kluczem plus do masy (elektronice to wszystko jedno, co sie odłączy).
    >
    Jakie przekłamanie daje miernik wetknięty w gniazdo zapalniczki?
    Pojęcia nie mam, najlepiej to sprawdzić - jak będę miał chwilę to to zbadam.
    LB|1.2 MPI|MY14|Łódź
  • @seba_s - sprawdziłem. W gnieździe zapalniczki napięcie mniejsze o 0,1 V od zmierzonego na klemach.
    Rapid Spaceback | 1,2 110 KM | 2015 | Style | Beż cappucino | 25 500 | 3City | 6-F
  • Normalna sprawa. Weź pod uwagę spadki napiecia i rezystancję przewodów.
    Rapid LB | 1.2 CBZB 105KM | MY15 | Ambition MAX | Grafitowy Metalic | ok 80 kkm | DW | Ø 6,7 l/100 km
  • To nie było zdziwienie, jeno stwierdzenie faktu ;)
    gentleman.gif
    45 x 37 - 10K
    Rapid Spaceback | 1,2 110 KM | 2015 | Style | Beż cappucino | 25 500 | 3City | 6-F
  • Cześć! Cyz napięcie ładowania powinno być stałe czy ma prawo "pulsować"? Otoż mój prosty miernik wskazuje wartości w przedziale 14,5-14,9 (cały czas rośnie lub maleje w tym przedziale) przy -4 na dworze.
    Migotania świateł nie zauważyłem - migocze jedynie lampka w kabinie przy włączonym silniku. 
    Rapid LB, 1.2 CBZB 105 KM, MY 2013, Ambition, Rosso Brunello, 138 000, Ingolstadt
  • Masz "stary" układ elektroniki, bez SS i bez rekuperacji. Napięcie ładowania w podanych wartościach na akumulatorze jest wartością dobrą. Natomiast jak rozumieć "cały czas rośnie lub maleje w tym przedziale"? W jakim czasie i o ile rośnie - o ile maleje?
    Druga sprawa - podajesz - że lampka w kabinie migocze. Masz klasyczą żarówkę czy LED-a? Jak żarówka - to opisz bliżej, jak LED - to to robi również przy wyłączonym silniku - czyli jak napięcie sieci spadnie do ok. 12,4 - 12,8 V? Jak cały czas mruga to do wymiany. 
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • Układ jest z SS. Lampka klasyczna miga przy włączonym silniku. Napięcię przy włączonym silniku pulsuje od 14,5 do 14,9. Czyli 14,4 14,5 14,9 później znowu 14,5 14,6 itd. Mniej więcej w rytmie 100 uderzeń na minutę (żargonem muzycznym mówiąc). W Hyundaiu i30 bez SS od Matki przy włączonym silniku napięcie jest stałe - 14.5 bez pulsowania- dla porównania tylko
    Rapid LB, 1.2 CBZB 105 KM, MY 2013, Ambition, Rosso Brunello, 138 000, Ingolstadt
  • Podłączę się, u mnie 1,2 TSI z 2016 r. bez SS. Napięcie podczas jazdy cały czas 13,5V, po włączeniu klimy 13,3V. Raz mi ostatnio prawie zgasł przy zatrzymaniu, ana wolnych obrotach jakby drżał. Po przyjechaniu i zgaszeniu silnika po jakichś 3 minutach odcięło mi zasilanie gniazda zapalniczki, które potem wróciło. Czy coś się może dziać z regulatorami napięcia, alternatorem?
    Toledo IV | 1.2 TSI 90KM | MY16 | Reference | Corrida Red | 13000km | Gdynia
  • Sprawdź akumulator i ewentualnie doładuj. Jak wielki masz akumulator? Jak możesz, załóż  na stałe woltomierz (np. do gniazdka zapalniczki), obserwuj poziom napięcia przy różnych warunkach pracy na dłuższą metę.
    Rapid LB | 1.2 CBZA 88kW | MY13 | Ambition Komfort | Srebrny Brilliant metaliza | 88 tkm | Katowice | Ø 6,1 l/100 km
  • @elipsa - sprawdź innym miernikiem (jesli masz najtańszy z marketu to pomiar moze być niedokładny)
    Gdzie mierzysz napięcie (w gniazdku zapalniczki moze być niższe - spadki "po drodze")? 
    Jeśli masz fabryczne radio - to pewnie jest  w nim tryb "serwisowy" - z tego co pamiętam to można tam sprawdzić napięcie na akumulatorze.
    LB|1.2 MPI|MY14|Łódź

SPRAWDŻ AKCESORIA DO SWOJEJ SKODY


Postaw mi kawę na buycoffee.to
Zostań Patronem RapidKlub.pl, dzięki Tobie forum będzie nadal funkcjonowało i pomagało innym użytkownikom!

Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@van_daal @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?