Czy może ktoś u siebie w miarę możliwości sprawdzić jakie jest napięcie ładowania alternatora ?
U mnie w 1.2 110KM CJZD miernik pokazuje napięcie na włączonym silniku zupełnie losowo tj. czasem jest ładowanie na poziomie 12.4 [V] ale najczęściej pokazuje 13,3 [V]. Raz tylko miałem 14,4 [V] które jest "książkowe".
Ktoś wie czemu ładowanie jest tak niskie ? Włączam wszystkie odbiorniki to nic się nie zmienia, ewentualnie minimalnie jeszcze spadnie... Gdy odbiorniki są WYŁĄCZONE to ładowanie jest w okolicy 13.3 [V].
Nie wiem czy tak ma być czy coś nie tak się dzieje... Ciekawe jest że przy przegazowaniu ładowanie rośnie do 14.5 [V] ale dopiero gdy silnik spada z obrotów i jest w okolicy 2000 obr/min.
Jeśli ktoś może sprawdzić u siebie (najlepiej 1.2 TSI RM2016) to byłbym bardzo wdzięczny.
RAPID LB | 1.2 CJZD 110 KM | MY16 | Ambition MAX | Beż cappuccino | 39000 km | Olsztyn
W systemie start stop masz zarzadzanie energia, jak aku jest naładowane do maxa i zapotrzebowanie jest niskie sterownik może żeby nie obciążać altka i zmniejszyć opory ladowania a tym samy paliwo.stweownik nakazuje ladowac aku nawet ok 12.6V, gdy jest zimno i zapotrzebowanie duze nawet ponad 15V i tak ma byc. U mnie tez tak jest w każdym aucie ze start stopem. Sterownik bezsensownie nie karze obciążać altka jak aku naladowane bo to zwiększa opory i zużycie paliwa. Zwykły elektryk nie jednemu wymienial części a to.norma i nic sie z tym nie dzieje- tylko aku musi byc odp AGM lub EFB które szybko przyjmują duże napięcie ,powyżej 15V. To juz nie jest era gdy ladowanie miało byc w przedziale 13.9-14.4V. Tam takie napie daje możliwość naładowania aku do 90% i go nie przeładuje. W zarzadzaniu jak jest mało prądu bije dużym napięciem jak jest dużo i małe zapotrzebowanie tylko tyle żeby zapewnić utrzymanie napięcia pełnego naladowania. Kiedyś takiej elektroniki nie było i elektryki w autach trzeba uczyć się od nowa :)
Skoda Rapid LB/ 1.2TSI chip150KM/ 249Nm /MY 2017/ Style Max / Blue Race/ 11.000km/ Szczecin
Po uruchomieniu silnika napięcie ładowania stopniowo wzrasta. Nie może być (jak dawniej) skokowy wzrost napięcia o 1 - 2 V. Po uruchomieniu jego wartość może być w granicach 13,5 - 14,5 V. Pytanie - gdzie mierzysz napięcie, jaki masz miernik? Jaki masz stan akumulatora? Jak "szybko" napięcie wzrasta? Spróbuj powtórzyc pomiar napięcia ładowania innym miernikiem. Standardowo, napięcie mierzone na ładowanym akumulatorze, niezależnie od obciążenia, powinno mieć wartość koło 14 V. Możesz przeprowadzic prosty test wieczorem, w mało oświetlonym miejscu, przed jasną (białą) ścianą: włączasz światła i krótkie przegazowanie. Przy poprawnym układzie ładowania nie powinno być różnicy w natężeniu światła. Drugi sprawdzian - w celu wyeliminowania uszkodzenia alternatora (spalenia diody w prostowniku) - przy wyłączonym silniku należy zmierzyć prąd pobierany z akumulatora. Przy czym taki pomiar poboru prądu należy przygotować a odczyt przeprowadzić nawet po kilku minutach po wyłączeniu silnika i zamknięciu samochodu pilotem. W pierwszych chwilach pobór jest duży, rzędu do 300 - 400 mA, potem następuje spadek (może być skokowy), by dojść do wartości około 20 mA (max.). Przy wartościach większych - prawdopodobnie akumulator jest rozładowywany, może to być dioda w mostku alternatora.
Jercen, to nie dotyczy rapidow ze start stopem, tu jest zarzadzanie energia. Przestudiuj algorytm zarzadzania energia w nowych autach, wartość ladowania zależy od naladowania akumulatora i zapotrzebowania na energie, jak nie potrzeba alternator ma nie stawiać niepotrzebnego obciążenia i jego działanie jest ograniczane https://www.varta-automotive.pl/pl-pl/technologia/system-start-stop
tak ma byc i sie nie przejmować. W autach bez start stopu sprawdza sie ladowanie wg starej szkoły,tych autach to juz nie aktualne . Nie przestrasz sie jak na mrozie ladowanie podskoczy nawet na 15.6V sa do tego przystosowane. Zwykły akumualtor byś szybko wykończył w aucie z zarzadzaniem energia.
Skoda Rapid LB/ 1.2TSI chip150KM/ 249Nm /MY 2017/ Style Max / Blue Race/ 11.000km/ Szczecin
Podałeś link do baaaardzo ogólnej info o systemie SS. Więcej jest podane na naszym forum i to bezpośrednio o Rapidzie System Start-Stop w Rapidzie. Odniosłem wrażenie, że traktujesz mój wpis jakbym twierdził inaczej niż jest faktycznie. Tu pisałem i dalej tak jest, gdy aku jest naładowany, alternator nie jest obciążany. Ale odeszliśmy od tematu. Jak masz konkretne rady czy wartości napięć - to podaj je dla maciektsi.
A po co dajesz rady jak to sie tu w tym modelu się nie sprawdza? Alternator z systemu start stop możesz tylko sprawdzić wymontowując go i osadzajac na stole pobierczym, w innym przypadku nie sprawdzisz przy załączonym zarzadzaniu energia. Dlatego system zarzadzania energia w pamięci ma zapisane ok 100 błędów i złe działanie alternatora lub regulatora powinno byc zapisane błędem odczytanym z poziomu vcds- ponieważ sprawdzenie przy pomocy miernika za pomocą starej szkoły jest to niewykonalne. Wartość ładowania z tym systemem jest w przedziale 12.6-15.6V. Twoj opis wprowadza zamieszanie, bo dotyczy aut z klasycznym ładowaniem. Wszystkie modele z systemem start stop maja system zarzadzania energia wiec klasyczne metody sprawdzenia wartości ładowania nie mają sensu- pokarzą nieprawdziwe wartości- wręcz ze alternator nie działa. Nie ma błędów, auto odpala, elektronika nie wariuje to jeździć i sie nie martwic. Przerabiałem alternatory nowe ze start stopu do golfa v wiec da rade, ale trzeba powiedzieć jedno takie ladowanie w tym modelu jest jak najbardziej prawidłowe.
Skoda Rapid LB/ 1.2TSI chip150KM/ 249Nm /MY 2017/ Style Max / Blue Race/ 11.000km/ Szczecin
Dzięki @jercen dowiedziałem się, jak w prosty sposób sprawdzić ładowanie alternatora bez miernika. Otóż odpaliłem silnik i pomimo przegazowania, światło rzucane przez reflektory na ścianie garażu za cholerę nie chciało się zmienić, a napięcie ładowania z alternatora wynosiło constans 14,5 V. Czy dobrym miernikiem i w dobrym miejscu zmierzyłem - inna kwestia, albowiem w gniazdo zapalniczki wetknąłem cyfrowy mierniczek U/I/Temp. (prądu niestety nie odczytuje). Może zmierzę to za pomocą miernika uniwersalnego, ale na razie nie widzę takiej potrzeby.
@seba_s na elektryce znam się na tyle, że wiem, że prąd płynie od plusa do minusa (ale niekoniecznie) ;) więc co to znaczy, że "włączam go równolegle"? Jakiś błąd pomiaru/przekłamanie? Pewnego razu próbowałem zmierzyć prąd ładowania akumulatora podłączonego do prostownika +do+ i - do-. Wartości prądu nie pomnę, ale wiem, że podłączone kabelki błyskawicznie się mocno rozgrzały i więcej w obawie przed spaleniem miernika (20A), nie próbowałem więcej tej "sztuki". Może moje pytania i posunięcia wydają się naiwne, ale jak kiedyś wspomniałem, nie jestem "techniczny", ot, prosty emeryt, który pragnie dowiedzieć się czegoś od "wiedzących"
@rico: Połączenie równoległe(tak podłączamy voltomierz) - jedną sondę miernika (kabelek) podłączasz do + drugą do - Połączenie szeregowe (tak podłączamy amperomierz)- np. odpinasz klemę z akumulatora i miedzy tą klemę a biegun akumulatora podłączasz miernik czyli miernikiem "łączysz ze sobą np. dwa minusy"
O ile niepoprawne (szeregowe) podłączenie voltomierza (pomiar napięcia) nie spowoduje żadnych szkód, bo voltomierz stanowy "przerwę" w obwodzie. To niepoprawne (równoległe) podłączenie amperomierza powoduje zwarcie w obwodzie (kable się grzeją, amperomierz może się "spalić")
Dzięki @seba_s :D Nie namieszałeś. Prosto jak chłop krowie na rowie, nawet ja zrozumiałem ;) Pomimo, że baaardzo lekko otarłem się o elektronikę (dawne czasy - PNP, NPN, triody i takie tam zabytki z czasów wczesnego węgla), nie wiedziałem/nie pamiętam o podłączeniu szeregowym amperomierza (teraz wiem, dlaczego z kabli miernika prawie leciał dym). Podobno nie ma głupich pytań, więc pozwolę sobie zadać jeszcze dwa: Prąd - którą klemą odpinasz, czy to wszystko jedno? Jakie przekłamanie daje miernik wetknięty w gniazdo zapalniczki? Pozdrawiam
>Prąd - którą klemą odpinasz, czy to wszystko jedno?, Powinno sie najpierw odpinać minus i jako drugi go przypinać, ze względów czysto praktycznych, w niektórych autach można przypadkiem przy odkręcaniu "plusa" zrobić zwarcie kluczem plus do masy (elektronice to wszystko jedno, co sie odłączy). >Jakie przekłamanie daje miernik wetknięty w gniazdo zapalniczki? Pojęcia nie mam, najlepiej to sprawdzić - jak będę miał chwilę to to zbadam.
Cześć! Cyz napięcie ładowania powinno być stałe czy ma prawo "pulsować"? Otoż mój prosty miernik wskazuje wartości w przedziale 14,5-14,9 (cały czas rośnie lub maleje w tym przedziale) przy -4 na dworze. Migotania świateł nie zauważyłem - migocze jedynie lampka w kabinie przy włączonym silniku.
Rapid LB, 1.2 CBZB 105 KM, MY 2013, Ambition, Rosso Brunello, 138 000, Ingolstadt
Masz "stary" układ elektroniki, bez SS i bez rekuperacji. Napięcie ładowania w podanych wartościach na akumulatorze jest wartością dobrą. Natomiast jak rozumieć "cały czas rośnie lub maleje w tym przedziale"? W jakim czasie i o ile rośnie - o ile maleje? Druga sprawa - podajesz - że lampka w kabinie migocze. Masz klasyczą żarówkę czy LED-a? Jak żarówka - to opisz bliżej, jak LED - to to robi również przy wyłączonym silniku - czyli jak napięcie sieci spadnie do ok. 12,4 - 12,8 V? Jak cały czas mruga to do wymiany.
Układ jest z SS. Lampka klasyczna miga przy włączonym silniku. Napięcię przy włączonym silniku pulsuje od 14,5 do 14,9. Czyli 14,4 14,5 14,9 później znowu 14,5 14,6 itd. Mniej więcej w rytmie 100 uderzeń na minutę (żargonem muzycznym mówiąc). W Hyundaiu i30 bez SS od Matki przy włączonym silniku napięcie jest stałe - 14.5 bez pulsowania- dla porównania tylko
Rapid LB, 1.2 CBZB 105 KM, MY 2013, Ambition, Rosso Brunello, 138 000, Ingolstadt
Podłączę się, u mnie 1,2 TSI z 2016 r. bez SS. Napięcie podczas jazdy cały czas 13,5V, po włączeniu klimy 13,3V. Raz mi ostatnio prawie zgasł przy zatrzymaniu, ana wolnych obrotach jakby drżał. Po przyjechaniu i zgaszeniu silnika po jakichś 3 minutach odcięło mi zasilanie gniazda zapalniczki, które potem wróciło. Czy coś się może dziać z regulatorami napięcia, alternatorem?
Toledo IV | 1.2 TSI 90KM | MY16 | Reference | Corrida Red | 13000km | Gdynia
Sprawdź akumulator i ewentualnie doładuj. Jak wielki masz akumulator? Jak możesz, załóż na stałe woltomierz (np. do gniazdka zapalniczki), obserwuj poziom napięcia przy różnych warunkach pracy na dłuższą metę.
@elipsa - sprawdź innym miernikiem (jesli masz najtańszy z marketu to pomiar moze być niedokładny) Gdzie mierzysz napięcie (w gniazdku zapalniczki moze być niższe - spadki "po drodze")? Jeśli masz fabryczne radio - to pewnie jest w nim tryb "serwisowy" - z tego co pamiętam to można tam sprawdzić napięcie na akumulatorze.
Wszelkie znaki towarowe, zdjęcia użyte na stronie są własnością producenta i zostały użyte jedynie w celach informacyjnych. Informujemy, że publikowane treści są treściami własnymi użytkowników.