Listwa ktora kupiłem a konkretnie taśma ledowa na napiecie stałe.Gniazdko ktore mam podłaczali mi w salonie gdy odbieralem nowego Rapida jest caly czas pod napieciem.Lampki tej potrzebuje gdy samochod stoi i potrzeba mi coś zapakować lub wyjąć po tym lampke wyłączam /wtyczke/.Fabryczne oświetlenie jest bardzo marne...Jaki opornik mam podłączyć pod tą listwę aby mi jej nie paliło.Najchetniej bym podłączył listwę 12 V pod istniejącą żarówkę ale samochod jest jeszcze na gwarancji.
Na napięcie stałe - zgoda. Ale jaką wartość? Wygląda na to, że listwę masz na 5 V. Na próbę podłącz do 5 V (zasilacz USB, zasilacz regulowany,...) i zobaczysz, czy natężenie światła jest wystarczające. Jeśli tak - to wskazane jest podłączenie szeregowe opornika rzędu 50 - 150 Ohm przy wykorzystaniu w samochodzie. Wartość opornika trzeba stwierdzić praktycznie, można wykorzystać potencjometr obrotowy, i po próbie zastąpić go opornikiem stałym. W tym wątku jest kilka zdjęć i opisów. Wciąż optuję za rozwiązaniem bez gniazdka i wtyczki, a stałym podłączeniem do istniejącej lampki w bagażniku. Wystarczy poprowadzić od lampki fabrycznej przewód dwużyłowy i podłączyć go przez opornik do Twojej listwy. Możesz dalej poszukać listwy (punktu świetlnego,...) ale na 12 V. Odpadnie wtedy potrzeba stosowania opornika. Jak możesz - uzupełnij stopkę, może w Twojej okolicy jest kto z takim rozwiązaniem, można wtedy podpatrzeć jego rozwiązanie.
@yunior81 - po przeciwnej stronie jest otwór i sam myślałem, że można zamontować drugą lampkę. Ale jest on innych rozmiarów i oryginalna lampka nie pasuje. Dla majsterkowiczów do przerobienia pod lampkę
Rapid LB|1,2 85 KM| MY14| Ambition| Blue Denim| 105000 km| Kraków
jercen Witam ponownie listwe ledową mialem na 12 V,zresztą kupowalem ją dwukrotnie na napięcie 12 V ,a nie na 5 V.Nie wiem jak wygląda jak samochód jest jeszcze na gwarancji, czy mogę sobie podłaczyc tę listwę pod istniejącą lampkę w bagażniku, to by było najprosciej chyba zrobić tylko czy nie stracę gwarancji???
Co do samej listwy, jak pisałem wcześniej, zrób prosty układ - do zasilacza (lub akumulatora) 12 V, podłącz Twoją listwę przez opornik. Jak stwierdzisz, że przy niższym napięciu listwa daje wystarczająco duży strumień światła, to podłącz LED listwę na stałe poprzez opornik. Jest wtedy szansa, że tak szybko się nie spali. Co do gwarancji - każda ASO podpowie - że taka ingerencja jest niezgodna z warunkami gwarancji. Ale nie dojdzie do zmian w innych działach - mechanicznych, lakierniczych, ... Czyli tu może firma stawiać swoje wymogi, lecz dopiero przy konkretnej sprawie, którą wniesiesz jako reklamację. Na dodatek to jest dołożenie jednego punktu świetlnego, czyli mogą być problemy przy kłopotach z elektryką, ale nie z elektroniką. Przeglądając to forum. raczej nie było takiej sytuacji. Sam nie czekałem na koniec gwarancji, tylko zacząłem dokładać kolejne elementy, które były potrzebne czy też chciałem doposażyć swojego R. Przy poprawnie wykonanej instalacji dodatkowego oświetlenia, nie masz się czego obawiać.
Nie wiem jaki dołożyć opornik/wartosc/ ile ma mieć omów czy też kiloomów/Z tego co pamietam opornik laczy sie szeregowo tylko od jakiej wartosci zacząć?
Listwy czy taśmy LED są produkowane z założeniem że będą zasilane określonym napięciem np. 12V czy 24V. Składają się one z danej ilości diod LED ( w zależności od długości ) połączonych tak (zazwyczaj szeregowo) aby napięcie na pojedynczej diodzie nie było większe od maksymalnego na jakim ta dioda może pracować. Napięcia te wahają się w zakresie od ok 2 do 4 V w zależności od koloru diody. Do takiego szeregu (sekwencji)diod zawsze dodawany jest opornik, który ogranicza prąd płynący przez diody, do poziomu który pozwoli na ich optymalną pracę. Im większy prąd płynący przez diodę tym świeci ona jaśniej , ale skraca się jej żywotność. Przyjmuje się wartość tego prądu na poziomie ok 20mA na pojedynczą diodę. Takie sekwencje łączy się i powstają taśmy dowolnej długości. Dlatego taśma LED przygotowana na 12V nie wymaga stosowania w samochodzie żadnych dodatkowych oporników. Używam w swoim drugim samochodzie takich taśm od kilku lat i nigdy nie dodawałem oporników. Jeśli dysponujemy taśmą na inne napięcie np 5V to podłączenie jej w samochodzie spowoduje jej szybkie uszkodzenie, bo napięcie i prąd na pojedynczej diodzie przekroczą bezpieczne dla niej progi co spowoduje szybkie jej wypalenie , będzie świecić bardzo jasno , ale krótko :). Można wtedy zastosować rezystor ograniczający prąd dla całej taśmy, ale nie jest to zalecane rozwiązanie. Dlaczego ? Bo ogólnie jeżeli 1m taśmy pobiera np 1A prądu przy napięciu 5V, to na szeregowo dołączonym rezystorze przy zasilaniu z 12V będzie spadek ok 7V do 9V więc z prawa Ohma R=U/I rezystor powinien mieć ok 7 ohm, ale przy okazji wydzieli się na nim moc P=U*I czyli 7W . Jeśli zastosujemy rezystor o mniejszej niż 7W mocy to będzie się mocno lub bardzo mocno grzał i albo się przepali ,albo coś się od niego w skrajnym przypadku zapali. Jak z tego wybrnąć ? Albo kupić taśmę na 12V , albo np. zastosować jakąś niedużą przetwornicę impulsową o odpowiedniej wydajności prądowej która z 12V na wejściu wypuści 5V na wyjściu.u To tak w skrócie bo temat dość obszerny i rozwiązań wiele, najprościej jednak kupić odpowiednią taśmę
Rapid LB | 1.0 TSI 110KM | MY18 | Ambition | Czarny Magic perłowy | 35000 km |
Kupilem tasmę Led o dlugosci 1 metra na napiecie stałe 12 V.Do tego mam fajną obudowe do taśmy LED też dlugosci 1 Metra i chcialbym połączyć tę taśmę Ledową przez wtyk zapalniczkowy do gniazda zapalniczkowego zamontowanego w bagazniku. Jak to zrobić bo wczesniej tak podłaczałem i to oswietlenie bardzo krotko działało.Zaznaczam że oswietlenia uzywałem tylko zeby z niego cos wyjąć a potem lampe odłączałem.
Przy prawidłowym podłączeniu nie bardzo widzę jakąś możliwość, żeby taka taśma się tak szybko uszkadzała. Chyba, że to jakieś straszne badziewie z kiepskimi diodami LED. Podłączenie jest w Twoim przypadku banalne. Z wtyku do zapalniczki samochodowej, najlepiej z bezpiecznikiem wyprowadzasz dwa przewody + i - i do takich oznaczeń na taśmie po jednej wygodnej dla Ciebie stronie podłączasz te przewody, izolujesz, zabezpieczasz, wkładasz wtyk do gniazda zapalniczki i to wszytko. Musi działać. Możesz przesłać link do miejsca gdzie kupowałeś tą taśmę, albo zdjęcie jak masz to podłączone ?
Rapid LB | 1.0 TSI 110KM | MY18 | Ambition | Czarny Magic perłowy | 35000 km |
To jeszcze jest inna kwestia, być może ta taśma wcale się nie przepala, tylko dochodzi do przerwania obwodu w jakimś punkcie ( najpewniej na samym początku taśmy tam gdzie jest przyłączony przewód zasilający) i wtedy całość gaśnie sprawiając wrażenie, że spaliła się cała listwa. Te taśmy z Brico są dość delikatne i mało odporne na zgięcia - przynajmniej tak wyglądają na zdjęciach. Łatwo więc uszkodzić przypadkowo jedną ze ścieżek doprowadzających zasilanie. Jakieś szarpnięcie przewodu itp. i taśma gaśnie. Proponuje jeśli masz takie możliwości, sprawdzić poszczególne sekcje taśmy lub nawet pojedyncze diody przy użyciu zasilacza lub omomierza i sprawdzić czy rzeczywiście diody są martwe czy raczej masz przerwę w obwodzie. Możesz też np. przyłączyć zasilanie z drugiej strony taśmy, albo w jakiś środkowym punkcie, są one na pewno widoczne co kawałek i oznaczone + i - .
Rapid LB | 1.0 TSI 110KM | MY18 | Ambition | Czarny Magic perłowy | 35000 km |
Witam, jak mogę coś wam zaproponować: kupiłem: http://allegro.pl/xm49-swiatla-do-jazdy-dziennej-led-cob-drl-potezne-i6817231730.html#thumb/1 do tego przewód OMy 2x,05 mm (czyli linka) kształt świateł jest zgodny z rozmiarem plastikowych profili podtrzymujących półkę. Światła przyklejone na taśmie dwustronnej, która jest w zestawie. Przewód z prawej strony puszczony jest za wykładziną - trzeba najpierw odkręcić wcześniej wspomniany uchwyt półki i zdjąć kremowy plastik łączący drzwi z tym uchwytem. Przewód wkładamy za wykładzinę i wyciągamy dołem pod wykładziną bagażnika. Analogicznie po lewej stronie. Ja całkowicie odciąłem oryginalną lampkę. Efekt jest taki, że aż za dużo światła jest teraz w bagażniku - moim zdaniem nawet jedna taka lampka wystarczy. Całość podpięta pod przewody zasilające ośw. bagażnika. dwie lampki to 12W POLECAM i pozdrawiam
20171115_151039.jpg
3264 x 2448 - 1M
20171115_151056.jpg
3264 x 2448 - 2M
20171117_170524.jpg
3264 x 2448 - 1M
20171117_170530.jpg
3264 x 2448 - 854K
20171117_170624.jpg
3264 x 2448 - 655K
20171117_170634.jpg
3264 x 2448 - 1M
Rapid LB/ 1.2 85 KM / MY 13 / Ambiente/ srebrny / 199 600km/ Śląsk - okolice Gliwic
Fajnie wyszło, dobre rozwiązanie, ale jak auto jest jeszcze na gwarancji to trochę ryzyko podpinać to w instalację, ewentualnie przez zapalniczkę, ale to już nie to.
Po kilku tygodniach użytkowania auta zastanawiam się narazie nad wymianą samych żarówek na mocniejsze, ale LEDowe bo oryginalne żarówki to jakiś dramat, chyba słabszych już nie mogli dać.
Rapid LB | 1.0 TSI 110KM | MY18 | Ambition | Czarny Magic perłowy | 35000 km |
@DeemFajnie wyszło, dobre rozwiązanie, ale jak auto jest jeszcze na gwarancji to trochę ryzyko podpinać to w instalację, Z tego co pamiętam to lampka podpięta jest to instalacji przy pomocy konektorków - wypinasz je i do nich podłączasz listwy LED - w razie "W" wykonujesz operacje odwrotną. Czyli ryzyko jest zerowe, przepięcie kabelków zajmuje mniej czasu niż napisanie tego posta ;)
@seba_s dzięki za wskazówki, przyznam, że nie zaglądałem tam jeszcze stąd moje obawy, ale jeśli tam są konektorki to rzeczywiście sprawa jest dużo prostsza.
Rapid LB | 1.0 TSI 110KM | MY18 | Ambition | Czarny Magic perłowy | 35000 km |
Wszelkie znaki towarowe, zdjęcia użyte na stronie są własnością producenta i zostały użyte jedynie w celach informacyjnych. Informujemy, że publikowane treści są treściami własnymi użytkowników.