FORUM SKODA RAPID :: Wyszukiwarka Forumowa

 


Kredyt Gotówkowy w VeloBank

Świąt Wielkanocnych, zdrowych i pogodnych
Wszystkim miłośnikom i właścicielom :)

Skody Rapid życzy

RapidKlub.pl

Witamy na Forum miłośników Skody Rapid i Rapid Spaceback
   - usterki, opinie i Wasze wrażenia z użytkowania Rapida!

dołącz do nas!
Zasilanie lamp Bi-Xenon z LED "bez kodowania" dla wersji przed lifem (elektronika PQ25)
  • Witam, 
    pchany serią niepowodzeń swoich, kolegów z forum oraz kilkunastu elektroników samochodowych z mojej okolicy postanowiłem z tematem zmierzyć się sam. 

    Założenia mojego samochodu : 
    • Skoda Rapid rok modelowy 2014 
    • BCM 6R0937086P 
    • wymieniony przełącznik świateł z 5JA941531F na "chińczyka" EL11 (http://www.elecgear.net/auto-switch/) - daje on dodatkowo zasilanie na pin 10 przy włączonych światłach pozycyjnych - z tego powodu pewnie jest lekka nadmiarowość schematu. 
    • lampy halogenowe  5JB941015/5JB941016 kodowanie BCM na bajcie 18 : 0x40h (czyli wielkie UNKNOWN wg vcds-a 18.2)

    W kodowaniu włączyłem ostrzeganie o żarówkach postojowych i kierunkowskazach oraz światłach drogowych plus jakieś drobne modyfikacje - umieszczę je dokładnie jak będzie chwila - nie mają poza estetyką żadnego wpływu na działanie tej modyfikacji. 

    Założenia projektu: 

    1.  szybko
    2.  szybko
    3.  bez kodowania bo ja nie umiem tego ogarnąć bez dokumentacji, a na elektronice z PQ25 nikt pomocy nie jest w stanie zaoferować - męczyły mnie już testy z kolejnymi BCM
    4.  brak ingerencji w oryginalne okablowanie  - zrobiłem wpinkę
    5.  łatwo odczepiany moduł - w razie napraw lub modyfikacji.
    6.  ściemnianie LED jako funkcja świateł postojowych
    7.  przygaszanie LED białego podczas kierunkowskazu
    8. wyeliminowanie "stroboskopu" LED kierunkowskazu na włączonym silniku

    Na wstępie dodam, że rozwiązanie to wersja pre alfa - działa. Docelowo na pewno ogarnę rozwiązanie mniej analogowe - jak będzie mi się chciało i będzie chwila  :) Wybaczcie jakość zastosowanej elektroniki oraz ewentualne błędy w schemacie lub jego lekką nadmiarowość. Wszystko działa poprawnie a zasadniczo taki był tego cel. Projekt powstał na podstawie reverse engineeringu lampy i  tego co przychodziło od samochodu - nie miałem jak dotrzeć do dokumentacji  modułu 4G0907397Q by wiedzieć jak go wysterować. Pomocny był także takowy temat https://uk-polos.net/viewtopic.php?t=70052&start=15 (aby odpowiednio wysterować BCM oraz ustawić PWM dla ściemniania) . Jeśli ktoś zauważy jakiś błąd proszę o informacje - chętnie coś dodam zmienię lub poprawię. 

    Potrzebne elementy: 

    • złącza 1J0973735 oraz 1J0973835  (przedłużenie lamp 2 pary) (wraz z pinami)
    • złącza:  OHW-4 oraz  OHG-4  (odczepianie modułu sterowania 4 pary) (wraz z pinami)
    • kilka drobiazgów elektronicznych których wartości i symbole możecie wyczytać na załączonym schemacie
    • obudowa sterownika x2 
    • dla estetyki taśma materiałowa do wiązek i/lub peszel
    • kolorowe przewody FLRY-B - wystarczą myślę 0,75 oraz 1mm2 bo prądożerność lampy jest znikoma 

    Wykonanie i testy: 

    Testy wykonane na stole później i w międzyczasie oczywiście także w samochodzie by ominąć "świat idealny" Finalnie zamontowane moduły na pewno jeszcze umieszczę na forum. Ściemniania na zdjęciach i filmie nie widać za dobrze ale światła święcą o około 50% mniejszym strumieniem. Efekt ten daje podanie sygnału PWM ok 700 Hz z wypełnieniem ok 33% (daje to skutecznego napięcia coś ok 3,72 V na pinie 10 lampy) 

    schemat :



    Opis wyprowadzeń złącza oraz info co na wyjściu ma być:
    1. sterowanie silnika poziomu
    2. j.w
    3. j.w
    4. światła DRL - w przypadku tej modernizacji tutaj zawsze 12V gdy ma biały LED świecić. 
    5. masa dla świateł mijania (dla pinu 6)
    6. światła mijania (palnik Bi-Xenon)
    7. Masa dla pinów 8,9,10
    8. światła drogowe - tutaj uruchamianie blendy bi-xenona
    9. kierunkowskaz
    10. światła pozycyjne - sterowanie (12V - pełna jasność / 3,8V sygnał PWM ok 700Hz 33% wypełnienia przyciemnienie)  
    Szybki opis funkcji elementów w układzie

    •  U1 - generator PWM oparty u mnie na NE555 miałem w szafce więc nie robiłem osobnego - wyjście pobiera ok 20-30mA więc nie trzeba się specjalnie sprężać sam układ potrafi do 200mA mieć na wyjściu. Do majsterkowania samemu wg schematu w datasheet albo do zakupienia sobie w jakimś sklepie elektronicznym za 5-10 zł 
    • RELAY 1 - zasilany sygnałem kierunkowskazu przekaźnik mający na celu odpięcie sterowania diody białej efekt gaśnięcia białego led podczas kierunkowskazu
    • RELAY 2 - przekaźnik sterowany napięciem świateł pozycyjnych - odpowiedzialny za podawanie +12V lub sygnału PWM do sterowania diody białej
    • D1, D2 - stałe zasilanie +12V na pin 4
    • C2,C3,D4 - filtr kasujący efekt stroboskopu kierunkowskazu
    • D3,C1 - podtrzymanie cewki przekaźnika RELAY1 daje efekt rozjaśniania led po skończeniu sygnalizacji kierunku - zapewnia też cały czas podtrzymanie w przypadku napięcia przerywanego z kierunkowskazu
    • R1 - rezystor który rozładowuje kondensator C3 po zaniku napięcia na pinie kierunkowskazu - bez niego świeciłby cały czas :) 
    • C4 - "stabilizacja/fitracja" napięcia zasilania generatora PWM 

     (schemat jest w JSON dostępny pod linkiem na dole strony można sobie go pobrać i zaimportować gdzieś np https://easyeda.com )

    lampy i moduł: 






    Montaż : 

    Zdjęcia i film z działania lampy oraz schemat chwilowo dostępne są tutaj: https://pk.gni.pl/s/6zEW5HTtxFnZf5e

    chwila przed :

    chwila po :

    " Różnicy nie widać - więc po co przepłacać..." :P
    Jak znajdę chwilę to pochwalę się zdjęciami lamp już zamontowanych w pełnej okazałości. Myślę, że efekt jest zadowalający...
    Rapid LB | 1.2 TSI 86KM | MY14 |Ambition Max | Błękit Denim Metalizowany | 75k km | Czerwionka-Leszczyny
  • Świetna robota!
    Mam jednak pytanka.
    1. Czemu służy połączenie między P1/1 (P2/1) a REL1/4 (RELAY1)?
    2. Czemu w P1 nie ma podłączenia sygnału kierunkowskazu (P1/9)? Zakładam, że P1 to złącze do lampy (wtyczka). Czy lampa z bi-x ma tak, że 12V na P1/4 i 0V na P1/10 powoduje automatyczne świecenie żółtego LEDa (wręcz jego miganie)?
    3. Jakim sposobem spadek napięcia na C1 powoduje stopniowe rozjaśnianie białego LEDa? Czy P1/1 ma jakiś związek z LEDem?
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • No i zrobiłem błąd w schemacie - jest już poprawiony. Zamiast poprowadzić kabelek do P1/9 dałem go do P1/1(P2/1)  - ale tylko na schemacie. Jest także pierwszy hot fix - dodałem kondensator C4 do schematu jako filtracja napięcia wejściowego dla generatora PWM. Generatory jakie miałem są "tanie" i lekkie zaburzenie napięcia zasilania powodowało destabilizację pkt pracy generatora. Nie widziałem tego w dzień natomiast w nocy odczuwalne było lekkie migotanie przygaszonej diody podczas rozruchu (kiedy silnik nie miał jeszcze "stabilnej" pracy lub np podczas włączania BI-Xeonów czy sprężarki klimy). C4 eliminuje tę "niedogodność" 

    van_daal poniżej odpowiedzi : 

    1) Błąd w schemacie opisany powyżej - poprawiłem 
    2) Błąd w schemacie / P1 to złączka biegnąca do lampy. Żólty LED świeci gdy podamy 12V na P1/9 przerywanie generuje "samochód" - tutaj nic nie modyfikowałem. 
    3) C1 - daje dodatkowy czas zwłoki i opóźnia załączenie białego LED. Sterownik w lampie 4G0907397Q ma automagiczną funkcję iż po zaniku napięcia na P1/9 i podaniu go na P1/10 następuje automagiczne rozjaśnienie białego LED-a :) od 0 do poziomu jaki jest podany na P1/10.
    Rapid LB | 1.2 TSI 86KM | MY14 |Ambition Max | Błękit Denim Metalizowany | 75k km | Czerwionka-Leszczyny
  • Ej, chyba schemat jeszcze nie do końca ok...
    Skoro na C1 jest (względnie) stałe napięcie dla cewki przekaźnika REL1 (by nie "migał"), to jest też ono (względnie) stałe dla kierunkowskazu (P1/9). IMO P1/9 powinno być połączone bezpośrednio z P2/9 (sterowanie LEDA kierunku b/z). Czyż nie?
    Pozdrawiam - Paweł
    Był: Rapid LB | 1.6TDI 115KM CXMA | MY16 | Style Max | Szary Quartz Metalizowany | 90k km | Szczecin | Chip: 148KM/323Nm
    Jest: Tiguan eHybrid 245KM | Elegance | Wilcza jagoda
  • No i masz rację - szkolny błąd wyjście powinno być spomiędzy diod D4 i D3 - poprawiłem na schemacie - chyba nie ma więcej odstępstw od tego co w rzeczywistości. 

    Co do podłączenia kierunku jeśli podłączysz je bez filtru (C2,C3,D4) to będzie stroboskop  - przynajmniej na moim sterowniku bo nie ma opcji wybrania żadnej rozsądnej lampy z LED. Na 7H0937090B i wyborze na bajcie 18 reflektora 04h  czyli jakiś tam bixeon z LED dawało już stałe napięcie natomiast na chwilę obecną nie wymieniałem BCM-a i trzeba było się "ratować" bodajże już XXX 089 daje opcję wyboru reflektora z LED (tylko nie każdy ma kierunkowskaz LED). 
    Rapid LB | 1.2 TSI 86KM | MY14 |Ambition Max | Błękit Denim Metalizowany | 75k km | Czerwionka-Leszczyny
  • Witam, 

    Nadszedł pierwszy FIX projektu.  Udało mi się popełnić następną wersję (na życzenie jednego z bywalców tego forum - jeśli się wszystko uda z montażem może pochwali się realizacją w jego Skodzie) i przy okazji kilka zmian i dodatków. 

    W sterownikach 086 i 087 nie ma opcji wyboru lamp xenonowych a co za tym idzie sterowanie światłami długimi jest na osobnych żarówkach. Po zmianie lamp sterowanie przy włączonych światłach mijania jest ok natomiast nie dało się mrugać długimi bez świateł mijania (podnosiła się tylko sama blenda - u siebie zostawiłem to celowo jako funkcja oszczędzania palnika). 
    Przy następnej wersji mały fix. Diody D5,D6,D7 z poniższego schematu są odpowiedzialne właśnie za ten hot-fix :). Jeśli ktoś ma opcję wybrania lamp z Xenonem albo miał xenony to ta modyfikacja jest zbędna. 

    image

    Ze względu na dziwny przekaźnik jaki musiałem dokupić (ech długa historia...) zastosować musiałem także filtrację styków D8 i C5  - przy włączonym PWM przekaźnik chciał wyjść z obudowy :) 
    Rapid LB | 1.2 TSI 86KM | MY14 |Ambition Max | Błękit Denim Metalizowany | 75k km | Czerwionka-Leszczyny
  • Witam wszystkich,

    Jestem jedną z tych nielicznych osób które wykonały ten układ. Co gorsza na zlecenie kolegi więc nie mam auta do ciągłych pomiarów i testów...

    Na początek jedna uwaga ode mnie. Jeśli chodzi o diody na przewodach światła mijania i przysłony światła drogowego (D5, D6, D7). Od początku nie podobało mi się, że mają tam być diody 1A ale zaufałem. Po włożeniu do auta i włączenia mijanek po mniej więcej jednej minucie miało ją stopić. Wtedy przypomniałem sobie pomiary poboru mocy różnych żarówek z uczelni. Xenon 35W miał około 3,5A poboru przy rozgrzanym żarniku, przy niedogrzanym nawet więcej. Dlatego polecałbym diody 4A a ja włożyłem nawet 5A. Druga sprawa to można ten układ zabezpieczyć dwoma diodami a nie trzema. Na spokojnie z układu można wywalić diodę D5 i wszystko dalej będzie działać tak jak powinno.

    A teraz pytanie. 

    Jak udało Ci się ustabilizować tą fale generatora PWM? Powiem tak, reguluje to ustrojstwo na aucie, wszystko jest pięknie, ładnie. Kolega wyjedzie, pojedzie na myjnie i zaczyna się coś psuć, migać nie przełączać. Podpinam miernik i tak jak w momencie kiedy wyjeżdżał miał 700 Hz i 35% wypełnienia, tak teraz ma nagle przykładowo 900 Hz i 35% wypełnienia. Wyreguluje, jest dobrze. Jedzie się przejechać dookoła osiedla wraca i znowu coś się chrzani. Miernik w łapke, pomiar i tym razem 850 Hz. Wyreguluje teraz już nawet nigdzie nie jedzie tylko auto stoi z zapalonym silnikiem i bawimy się światłami przełączając je i po 10/15 minutach znowu się rozregulowywuje. Wygląda mi to tak jakby wraz z pracą generatora i rozgrzewaniem się go zmieniał się któryś parametr. Czy ktoś z poprzedników miał taki problem? Czy musi wychodzić sygnał o częstotliwości 700 Hz i 35% wypełnienia czy wystarczy te 3,8V na wyjściu? Sprawdziłbym sam ale tak jak wspomniałem auto nie moje a kolegi, dodatkowo dość daleko go wywiało, więc w ramach poszukiwania natchnienia pytam tutaj.
  • Witam, 

    Tak z diodami w pełni się zgodzę (D5 to zabezpieczenie pod kątem moich testów - można ominąć)  :) wrzuciłem na schemat co było pod ręką w programie a wleciało tam 5A  - liczyłem na czytanie ze zrozumieniem :) Odnośnie generatora PWM na NE555 jaki ja stosowałem - problem w tym iż przez potencjometry jakie tam są standardowo tanie i chińskie ciężko jest poprawnie wybrać punk pracy - można to obejść lutując większej mocy albo obliczyć co potrzeba i wrzucić na sztywno zgodnie z wyliczeniami. Do tego można dołożyć mały radiator na sam układ. Ważne jest wypełnienie oraz wyższa częstotliwość - można i dołożyć z 1,5kHz i też będzie działać. U siebie w aucie udało mi się dojechać do 25% wypełnienia i ok 1kHz i dawało to najładniejszy efekt ale stabilność była żadna więc wróciłem do tego co było opisane tutaj na forum. Wniosek - inny stabilniejszy generator (nie zależny od napięcia tak bardzo) i problem zniknie. Klikam od roku wersję 2-gą projektu z ustawialnym generatorem na ESP8266 ale z braku czasu, natłoku obowiązków domowych i zwykłą pracą zarobkową temat musi poczekać jeszcze chwilkę.
    Rapid LB | 1.2 TSI 86KM | MY14 |Ambition Max | Błękit Denim Metalizowany | 75k km | Czerwionka-Leszczyny

SPRAWDŻ AKCESORIA DO SWOJEJ SKODY


Postaw mi kawę na buycoffee.to
Zostań Patronem RapidKlub.pl, dzięki Tobie forum będzie nadal funkcjonowało i pomagało innym użytkownikom!

Witaj, nieznajomy!

Wygląda na to, że jesteś tutaj nowy. Jeśli chcesz dołączyć do dyskusji na RapidKlub, kliknij jeden z tych przycisków!

Witaj na internetowym forum samochodu SKODA RAPID - zapraszamy do dyskusji!
Masz skodę? Chcesz kupić Rapida? Dołącz do nas!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

RapidKlub.pl
 - lista użytkowników forum

Moderatorzy forum:
@van_daal @gross81 @grzesk @jercen


ANKIETY SKODA RAPID:
Jaki kolor do Rapida?
Jaki wybraliście silnik?
Spaceback czy Liftback?
Jaki wybrałeś pakiet / wersję wyposażenia do Rapid'a?
Czy jesteś zadowolony z użytkowania Skody Rapid?