Hej Panowie jak to jest z turbiną, rapid jest moim pierwszym autem (MY 2017) z turbiną i zawsze jak już ktoś ze znajomych miał auto z takim wynalazkiem, to było fajnie aż się nie zepsuła :) zawsze podkreślano że turbina musi się schłodzić po jeździe, jak to jest w naszych silnikach? czy po przejechaniu kilku km muszę odczekać (jeśli tak to ile pi razy oko) aby się turbina schłodziła? na skoda club lub gdzieś indziej czytałem ze nasze turbo ma osobny element odpowiedzialny za schłodzenie turbiny nawet jakby nam się zdarzyło po prostu silnik wyłączyć, w serwisie powiedzieli mi że lepiej odczekać aby łopatki turbiny się ułożyły w stan spoczynku i w sumie już nic nie wiem :) więc prośba do speców o pare słów dla laika :) dziękuję
RAPID LB | 1.2 TSI LPG 110KM | MY 2017 | STYLE | WHITE MOON METALIC |3000 i rośnie :) | SMI
Turbina jest chłodzona cieczą i po wyłączeniu silnika przez ok. 30 sekund pracuje pompka płynu chłodzącego i chłodzi turbo. Także kwestię chłodzenia mamy załatwioną. Jest jednak druga kwestia-po ostrej jeździe wirnik turbiny kręci się z bardzo dużą prędkością i wyłączając silnik odcinamy smarowanie, także do momentu wyhamowania wirnik pracuje niejako na sucho. Ja zawsze odczekuję ok. minuty zanim zgaszę silnik. Na pewno to nie zaszkodzi, a być może przedłuży jej życie.
Rapid LB | 1.2 CBZB 105KM | MY15 | Style Plus | Biel Laser | 116000 km | Sochaczew
Dziękuję :) rozumiem że pompka działa jak potrzebuje? bo powiem szczerze nie zdarzyło mi się jeszcze słyszeć czegoś w garażu po wyłączeniu silnika :) ale z 2 strony zanim wjade do garażu to kilkanaście sekund auto stoi na luzie plus jazda po osiedlu 20km/h
RAPID LB | 1.2 TSI LPG 110KM | MY 2017 | STYLE | WHITE MOON METALIC |3000 i rośnie :) | SMI
Turbina w benzynie jest trwała, nie posiada mechanizmu VNT jak w dieslu, chyba ze jest to auto sportowe, nie zasyfia się sadzą co jest domeną diesla, lata o 40% mniejszym ciśnieniu niż w dieslu o porównywalnej mocy. W dieslu wymieniałem ich dziesiątki, w benzynie może raz po przebiegu 380 tyś km i to w 1.8 T.Nasze są chłodzone wodą i to jeden z trwalszych o dziwo podzespołów w Rapidzie.
Skoda Rapid LB/ 1.2TSI chip150KM/ 249Nm /MY 2017/ Style Max / Blue Race/ 11.000km/ Szczecin
Podczas pracy silnika TSI ciśnienie robocze w układzie smarowania wynosi min 0,7 bar. Przy niższym ciśnieniu (0,3 - 0,7 bar) zapala się lampka kontrolna smarowania - sygnalizacja niskiego ciśnienia w układzie smarowania. Przy obrotach 2000 1/min i temp. oleju 80 st. C ciśnienie oleju jest min. 2,0 bar. Przy wyższych obrotach ciśnienie nie powinno przekroczyć 7 bar. Po wyłączeniu silnika, w układzie smarowania pozostaje ciśnienie. To ciśnienie spada m.in. dlatego, że jeszcze pracuje wirnik turbiny. Dzięki temu resztkowemu ciśnieniu, wirnik jest smarowany. Dodatkowo, po wyłączeniu silnika, pompa mechaniczna w układzie chłodzenia przestaje podawać płyn do obiegu, natomiast załącza się elektryczna pompa w układzie chłodzenia, która ma za zadanie podtrzymywać obieg płynu w turbinie. Ten dodatkowy obieg jest sterowany jednostką centralną poprzez przekaźnik. Czasem pracy przekaźnika (i pompy) steruje jednostka.
Jak masz maxi dot to silnik możesz wyłączyć sugerując się temperaturą oleju.. Na autostradzie u mnie miał 105 st a po zjechaniu z niej silnik pracował chwilę przed zgaszeniem minutę albo coś ponad i temperatura spadła do około 95 st. Więc mimo chłodzenia warto pozwolić aż olej się ochlodzi chwilę. Przy spokojnej miejskiej jeździe raczej tego nie trzeva robić ale po jeździe na szybkich trasach warto.
RAPID LB | 1.2 CJZD 110 KM | MY16 | Ambition MAX | Beż cappuccino | 39000 km | Olsztyn
Jakie to są zbyt wysokie wysokie obroty dla zimnego silnika w Rapidzie. Czy jest to 4000 obrotów czy np dopiero czerwone polena obrotomierzu. Staram się nie gazować zbytnio na zimnym silniku ale czasem sie zdarzy depnąc do 4000 gdy jest jeszcze zimny. Więej raczej nigdy nie jechałem. Czy taka jednorazowa jazda raz na jakiś czas może zaszkodzić silnikowi/turbinie? Dzięki za odpowiedź
Rapid LB I 1,2 TSI 90KM I MY 2016 I Ambition MAX I Błękit Pacific I 230km I 18.12.2015 I Łódź
Wszelkie znaki towarowe, zdjęcia użyte na stronie są własnością producenta i zostały użyte jedynie w celach informacyjnych. Informujemy, że publikowane treści są treściami własnymi użytkowników.